2D
Rokon(ganska mycket erfarenhet tänkte faktiskt vara med i utvecklignsteamet en gång i tiden men starta egen motor istället.)
+ Öppen och gratis.
+ Tillåter försäljning av spelen.
+ Mycket funktionalitet.
- Relativt svårt att arbeta med sist jag titta.
- Ganska tung och oeffektiv om man ska göra ett lättare spel.
= Ett väldigt bra alternativ speciellt om man vill kraftfulla spel som man sedan kan sälja.
AndEngine
+ Verkar kraftfull.
+ Ungefär lika kraftfull som Rokon
+- Gnu vilket gör att du måste släppa källkoden till ditt spel och kan inte sälja spelet.
= verkar ungefär lika bra som Rokon men jag skulle föredra Rokon.
Cuttlefish Engine
+ multiplatform
+ verkar lätt att arbeta med.
- kostar pengar
= vet ej om den är värd sin kostnad då jag inte provat.
Candroid
+ Liten kompact.
- Utritning med canvas och inte med opengl(hårdvara)
- Skapar skräpobjekt som måste garbage collectorn måste rensa bort vilket stör spelaren med små lagg.
+- Gnu vilket gör att du måste släppa källkoden till ditt spel och kan inte sälja spelet.
= Rekommenderar jag inte i nuläget.
Corona
+ Multiplatform.
- Känns lite mer iphone inriktad.
AppInventor
+ Lätt att utveckla i.
- Många begrensningar.
- Går inte att lägga ut programmen på market(?)
= Om du bara ska göra ett spel för dig själv och närmaste på kortast tid möjligt.
AGameFramework (Som jag utvecklar. Dock ej klar så endast lite förhands reklam)
(om någon är intresserad så kan denna få titta på koden redan nu)
+ Öppen och gratis.
+ Tillåter försäljning av spelen.
+ Inte bara en motor utan ett framework. Med vilket jag menar att den finns lite mer färdiga komponeter man kan lägga till för sina spelobject.
tex så kan man med EN rad lägga till om man vill styra.
"new AccelerometerMovement2(mBall.mMovement);// för att röra bollen med accelerometern.
+ Lätt att använda. (ett av de stora målen med projektet)
+ Modulärt (komponenter man skrivit kan lätt återanvändas i andra spel (också ett mål))
+ Klara både 2D och 3D.
+ Hårdvaruaccelererad grafik med opengl i både 2D och 3D
- Ej klar än.
- Inte riktigt lika mycket funktionalitet som tex Rokon.
- 3D fungerar är begränsat fortfarande.
- Recensionen skriven av utvecklaren vilket gör den extra positiv.
= en spelmotor som inte är klar än men kan vara något för framtiden. byggd för att vara enkel att förstå och för kort utveckligtstid.
3D
Alla alternativ verkar vara tungviktare som kostar en del pengar.
Om du inte tänkt att satsa fullt ut på spelutveckling så skulle jag rekomendera något annant
Click to expand...