Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har sett bild från trackning hos Amazon, där den första uppdateringen har varit Danmark, så ibland går det inte o se det.
    Det vet jag, men denna gång kanske Amazon skickat direkt till Sverige o inte Danmark
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 022
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Vi släpper det.
    Det finns iallafall två varianter av listan - en när man klickar på länken i mailet och kanske inte är inloggad, samt en som är något mer detaljerad om man är inloggad på sajt. :)
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Håller med @jnsson@jnsson om att bilden är från inloggat läge med fulla detaljer, och att man inte ser varifrån ett paket skickas om produkten från början finns i ett lager som levererar direkt till kund.
    Sen är det heller inga konstigheter alls att paket går från norra tyskland/polen > Toftanäs på ett halvt dygn när det väl börjat röra på sig, och sedan ungefär en månad tillbaka är det mer regel än undantag att Amazon själva löser frakten till Sverige istället för att dumpa de hos postnord redan i Danmark. Troligtvis finns mycket pengar att spara på att köra "egna" fulla lastbilar hela vägen dit.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den 3 september skrev jag i den här tråden att amazon.de inte lyckats genomföra en refund på min beställning av Redmi 9 p g a att paketet försvann på vägen (de uppger tekniska problem som förklaring). Jag mailade dem för några veckor sedan och undrade hur det gått. Samma svar då. Igår fick jag detta mail där de återigen ger samma förklaring:
    "Dear XXXXX,

    I hope you are well .

    I just wanted to let you know that we have not forgotten about your case , we are still working on the technical issue that is preventing us from issuing a refund for your order . I can assure you that our technicians are working tirelessly to fix the issue .

    I want to assure you that you will not suffer financial loss with Amazon and we will refund you as soon as we have fixed this error . I will keep this case on follow up and handle it for you as soon as possible .

    Thank you for your patience and kindness . You will hear from me again soon .

    Wishing you good health !"

    Är det inte orimligt att de inte lyckats fixa detta på en månad?

    Kan tillägga att jag trots detta problem beställde en X3 från dem för några veckor sedan. Denna gång kom paketet fram men istället låg det en Mi 10 Lite 5G i lådan (!). Först tänkte jag skicka tillbaka den men med tanke på ovanstående strul kändes det väldigt besvärligt och så tog förstås nyfikenheten på Mi 10 Lite överhanden. Det kändes ju faktiskt rätt kul att få en telefon som är €100 dyrare och överlag bättre och jag känner inget dåligt samvete att behålla den p g a deras strul. Om man är konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunde se det som att någon anställd där ville kompensera mig lite i smyg. ;)
     
    Last edited: 25 sept 2020
    bernard gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag skulle säga att det är orimligt och helt oacceptabelt!
    Det känns också märkligt att du kan råka ut för detta då Amazon överlag tycks ha rätt goda vitsord för bra service gentemot kunderna. Men det här fallet verkar vara ett undantag.

    Håll oss gärna underrättade till slutet hur det går med detta.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var faktiskt ovanligt dåligt av dem. Min senaste retur, som var ett polarisationsfilter, återbetalades samma dag den kom in. Fast det är kanske olika rutiner vid förlorade paket och returer, så klart.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det känns väldigt märkligt för jag har alltid tyckt att amazon.de har varit oklanderliga tidigare. Har gjort flera returer genom åren där allt fungerat kanon. Dock har jag aldrig varit med om ett borttappat paket förut (som bernard är inne på). Kan det vara så att de fortfarande försöker få fatt på paketet men istället drar en vals om tekniska problem. Dock har det ju gått så lång tid nu att de borta refunda helt oavsett.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Postnord är ju supersega med reklamationer, så en teori är att de reklamerat försändelsen hos Postnord och väntar på att de skall återkomma med att konstatera att paketet är förlorat som du säger. Speditionsfirmorna är oändligt mycket snabbare på det där, som tex UPS eller DHL.

    Det vore bara oerhört dåligt, för det är ett av huvudskälen till att handla via Amazon, så man slipper det ofoget vi ofta tvingas dras med när man handlar lokalt. Fördelen är iofs att du slipper driva reklamationsärendet själv, det är nästan värst vid närmare eftertanke.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I detta fall var det dock UPS tror jag för paketet skulle anlända till utlämningsstället vi busstationen och inte till mitt ordinarie utlämningsställe för postnord. Men antagligen väntar de på en bekräftelse som du säger. Märkligt dock att de inte har en policy vid sådana tillfällen som säger att om kunden fått vänta några veckor så kör de en refund oavsett om det blivit utrett färdigt eller inte. Det är ju inga enorma summor det rör sig om i detta fall heller (€139).
     
    bernard gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag råkade ut för ett borttappat paket från Amazon.de tidigare i somras. Det försvann dock i Amazons hantering någonstans och nådde aldrig Postnord som var den tilltänkta distributören, jag hade fått ett Postnord kollinummer.

    Amazon hade i alla fall då en policy att om inte att paket kom fram inom en vecka efter det angivna leveransdatumet så återbetalades ordern direkt. Jag gjorde reklamation via chatten på åttonde dagen och fick direkt besked om återbetalning. Pengarna kom in på kortet bara ett par dagar senare.
     
    flipp och bernard gillar detta.
  11. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    När jag nyligen returnerade en tv var det också strul. Tog en månad efter att Amazon ska ha mottagit tv:n innan jag fick kvitto på att returen var klar. Däremot fick jag dessförinnan €10 utan att fråga pga att tv:n levererades för sent :)
     
    flipp och bernard gillar detta.
  12. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    Min senaste beställning valde jag expressfrakt men paketet blev försenat två dagar. I dag fick jag mail från deras kundtjänst att de beklagar att det blev förseningar i leveransen och jag fick avdrag på ca 3 euro på min order.
    Jag hade alltså inte kontaktat dom angående detta utan det kom som en glad överraskning.
     
    Salvion, frpl, bernard och 1 annan gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det var generöst. Det är då själva fan att de behandlar mig så styvmoderligt.
     
    svenix gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, men jag hade kontaktat dem och bett om att få tillbaka hela summan som betalades för expressfrakten om de inte uppfyllt villkoren för expressleveransen. Normalt sett borde man få tillbaka hela summan.

    Men är det fortfarande inom ramen för den ETA de lämnade när du betalade extra, så får man väl håla tillgodo med summan du erbjudits så länge.
     
    spigen gillar detta.
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Tar det 2 dagar innan man får möjligheten att kontakta Amazon direkt om jag inte är överens med en säljare på Marketplace?
     
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Fulfilled by Amazon, eller där säljaren skickat själv? Har bara erfarenhet av den första och där har jag aldrig behövt vänta på något. Har bara gjort returer inom tiden där man inte behöver specificera anledning dock, inte behövt kontakta dem om något annat.
     
    bernard gillar detta.
  17. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det var säljaren som skickade själv via Amazon marketplace.

    Kände mig bara lite lurad då tullavgiften eller några andra extraavgifter inte framkom när jag betalade.

    Företaget använde sig också av ett namn xxx DE, vilket jag då tolkade som att varan skickades från EU.

    Det har hänt 1 gång tidigare, men då gick säljaren med på att returnera pengar som motsvarade tullavgiften.
     
  18. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag läser massa om returer i den här tråden. Har själv beställt massvis från amazon.de men aldrig gjort en retur.
    Undrar av ren nyfikenhet varför folk returnerar saker hela tiden?

    Själv brukar jag alltid göra en ganska omfattande research innan jag beställer något och har således aldrig haft behov av att returnera något. Hit me!
     
  19. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jag vågar helt enkelt chansa mer när returvillkoren är generösa, speciellt när det kommer till varor som oftast inte tillåter någon form av retur i dom flesta Svenska butiker ( t ex In-ear hörlurar).

    Själv har jag också mest returnerat ljudprodukter, ljud är väldigt subjektivt, det är svårt att på förhand veta hur man själv tolkar ljudet från en hörlur/högtalare.
     
    F-Forward och rodak gillar detta.
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du kanske bor någonstans där du har möjlighet att klämma känna provlyssna etc på saker och ting. Det gör inte jag. Alltså handlar jag mycket online och märker ibland att trots att specifikationer etc ser bra ut passar varan inte mig av ett eller annat skäl. Jag ska inte påstå att det händer ofta, men när det gör det är det bra att kunna returnera utan tjafs.
     
    F-Forward, rodak och bernard gillar detta.