[Tele2] Tråden om Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad har du för telefon? Kan du på något sätt välja att ”prioritera Wi-Fi-samtal” eller liknande i telefonens inställningar?

    En annan lösning kan vara att du sätter mobilen i flygplansläge och har Wi-Fi aktiverat. På så sätt tvingar du mobilen till Wi-Fi-samtal.

    Om arbetsplatsen dock skulle ha spärrat vissa portar, kan det blir krångel med Wi-Fi-samtal. Det är dock inte speciellt troligt att de skulle ha gjort. Men testa ovan, återkom och se om det hjälper. :)

    Ja, fler som klagar innebär att det prioriteras högre. Men det räcker sällan med 2-3 stycken.
     
    Matte1976 och stelex gillar detta.
  2. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER


    Har testat med två olika abonnemang och tre telefoner och stänger vi av alla telefoner så är det kassmottagning på alla mobiler. Så med andra ord är det dålig mottagning där med just Tele2. Jag tycker den inte använder Wi-Fi för samtal alla gånger då det kanske 1/5 inte blir bra mottagning men när den använder Wi-Fi fungerar det i alla fall tills man går på en viss punkt.

    har för mig att Tele2 hade en app där man skulle rapportera fel.

    undra om det kommer bli bättre med 5g?
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På Android telefoner kan man i inställningarna ställa in om den ska prioritera mobilnät eller Wi-Fi. Har du kollat den inställningen?
     
    Matte1976 och jonas18z gillar detta.
  4. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Har en iphone xs och från i söndags så är täckningen helt otroligt dålig.

    Majoriteten av dygnet finns ingen täckning, när jag testar att slår på/av flygplansläge söker den efter täckning men hittar ingen. Starta om telefonen hjälper inte heller, helt plötsligt så hoppar det igång och fungerar bra ett litet tag (någon timme)

    Sen försvinner det igen och är borta i flera timmar... Pratade med comviq support igår som trodde det var fel på simkortet så hämtade ett ersättnings-simkort men hjälpte inte heller. Har begärt e-sim kort nu som otroligt nog enbart går att få via snigelposten?

    Någon annan som har tips på vad som kan göras för att åtgärda problemet?

    Bor hyffsat centralt i stockholm så täckning ska det finnas gott om. Samt att det fungerade förra veckan.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Testat med en annan telefon med Tele2 som operatör, samt med någon annan operatör i din telefon? Om du kan få dit någon annan (eller om du själva har en annan telefon) telefon som har Tele2/Comviq som operatör så kan man iallafall utesluta om det är telefonen eller inte som är problemet
     
  6. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 989
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Du har såklart redan testat med en annan telefon?
     
  7. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Ja precis, har bytt med en Oneplus som har vimla. Båda mobiler får täckning direkt.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När du testar ditt Comviq-kort i din OnePlus krånglar täckningen då också? Är det bara på en specifik plats du upplever problem eller är det på flera olika platser som är en bit ifrån varandra?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du stoppat din ditt Comviq SIM-kort i OnePlus telefonen? Om ja, fungerar täckningen där som den ska? Om täckningen fungerar i OnePlus telefonen, ligger problemet i iPhone:en
     
  10. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Nope, dom få minuter jag testade fungerade det kortet, gick att hämta data. Detta sker sporadiskt runt om i Stockholm. Först hände det i samband med Apple CarPlay, men är oftare än så nu..

    Ja, i dom få minuter jag testade fungerade det kortet, gick att hämta data. Kanske är det simkorts-läsaren?
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testa med ditt eSIM och se om du upplever någon skillnad. Om det fungerar, så är det något med fysiska simkort i din telefon. Återkom när du har fått det och kommit igång med det. Så kan vi ta det därifrån :)
     
  12. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Beställde ett igår, så kommer väl i dagarna. Är det inte märkligt att ett E-SIM måste skickas på gammeldagsvis och inte en qrkod direkt i mailen?
     
    6150 gillar detta.
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är märkligt, det tar bort lite av fördelen med eSIM i dagsläget. Tele2 är de enda som håller på så, som tur är.
     
    6150 och bernard gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Spontant låter det som fel i hårdvaran i din telefon. I så fall får du lämna in den på service hos Apple eller liknande. Men återkom när du testat e-sim som sagt.

    Jag beställde ett kontantkort med e-sim från Comviq när de lanserade e-sim, blev också förvånad när de skickade qr-koden över post...

    Min fråga, om jag blir besluten på telefonen där kontantkortet finns (e-sim), och kortet ej är registrerat i mitt personnummer, är numret förlorat för alltid då, eller kan de vara smidiga om jag försöker bevisa att jag är innehavaren av numret? Angav epost, namn, adress osv vid beställning men kortet är inte registrerat som sagt.

    Qr-koden jag fick från Comviq, är den engångs på samma sätt som hos andra operatörer? Eller kan jag använda den igen om jag vill flytta numret till en ny telefon?
     
    stelex gillar detta.
  15. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Ja det blir exakt som att du skulle ha ett fysiskt kontantkort som inte är reggat. Iofs kan dom ha smygreggat det nu åt dig när du fick hem ett. men då borde du ha en sida hos comviq som du kan logga in i.

    Och ang QR koden, så lär det bara vara engångs kod. För säkerhetsskull. Lite tråkigt dock om man vill byta esim mellan två telefoner då o då.
     
    N6290 gillar detta.
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om ett kontantkort ej är registrerat går det inte att få tillbaka numret eller innehållet vid en förlust - eSIM eller ej. Det handlar inte om att de ”kan vara smidiga” heller. Antingen är kortet oregistrerat eller registrerat, inte mittemellan. Registrera kontantkortet om du önskar möjligheten att behålla numret och innehållet vid eventuell förlust.

    Aktiveringskoden är alltid en engångskod. Det är av säkerhetsskäl. Det vore inte bra annars - speciellt inte när de skickas med post och de kasseras efteråt.

    Hos Telenor, Telia och Tre presenteras QR-koden på respektive ”Mina Sidor” vilket gör det otroligt smidigt att hämta ut en ny, om det behövs. Superenkelt om en skaffat ny telefon. Tele2s lösning är osmidig, förstår inte att de inte löst det ännu.
     
    N6290 gillar detta.
  17. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Telefonen har tappats så baksidan, glas bakstycket + kameraglas är trasigt, tror starkt att dom säger det är pga de yttre skadorna som telefonen inte beter sig som den ska.

    Sen jag skrev mitt tidigare inlägg har faktiskt ersättnings-sim fungerat bra. Ska hålla koll under dagen.
     
  18. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 989
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Märkligt att du inte skriver det från början, är ju en stor anledning till att den inte fungerar. Både mobilnät och Wi-fi.
     
    induktion och jnsson gillar detta.
  19. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Varför då?
    Skadan har varför där länge. Det började strula för ca 1 vecka sen.
     
  20. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER