Problem: Säkerhetskopia laddas ej ner?

Diskussion i 'Google Play' startad av Droid90, 24 sept 2020.

  1. Droid90

    Droid90 Guest

    Är nybliven ägare till en Samsung S20+. Min gamla telefon är fabriksåterställd, och nu stöter jag på patrull.
    Har lagt till mitt Google-konto, men nu står det "inväntar säkerhetskopiering" på appar, sms, och andra appar.

    Betyder det att telefonen håller på att ladda ner mina appar som jag hade på min gamla telefon?

    Hur lång tid tar det att flytta över alla appar mm?

    Är det något mer jag behöver göra?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det där betyder att den förbereder för att säkerhetskopiera. Under startup guiden så får du valet om att vänta hem en säkerhetskopia. Det kan du inte göra efter startup guiden
     
  3. Droid90

    Droid90 Guest

    Ok, så var det med den smidigheten med säkerhetskopiering. När man väl behöver den till en ny telefon så fungerar det inte :cry:

    Så nu blir det till att ladda ner alla 70 appar igen? Kommer ta halva dagen :scared:
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Ser ut som att du skapat dubbla trådar. Mod kanske kan sammanfoga.

    Som jag skrev i mitt inlägg i andra tråden, du har antagligen missat steget att lägga till konto när telefonen startade första gången. Därför borde du fabriksåterställa den nu genast. Förhoppningsvis får du då alternativet att återställa alla appar, i samband med att du loggar in i Google-kontot. Om du har gjort en säkerhetskopia sedan tidigare, vill säga, så ska det funka.
     
  5. Droid90

    Droid90 Guest

    Tyvärr inte. Valde att återskapa min säkerhetskopia från Google Drive när jag startade upp telefonen och loggade in med mitt Google konto. Då vill den ha en kod som den skickade till min sålda, fabriksåterställda telefon......
    Får lägga kvällen till att ladda ner appar, hoppas jag är klar innan man skall gå och lägga sig.
    Bra jobbat Google, NOT :mad:
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du råkade inte trigga FRP på den sålda telefonen? För övrigt så är det ju vara att du ändrar 2FA från app till SMS, för du lär ju inte ha sålt med SIM-kort/abonnemanget med den gamla telefonen [emoji4]
     
    Droid90 gillar detta.
  7. Droid90

    Droid90 Guest

    Saken är den att köparen måste ha triggat igång FRP. Av någon anledning skulle han tvunget starta upp den och ställa in den. Misstänker att han därmed missade något viktigt, som jag behövde för att komma åt min säkerhetskopia.
    Spelar ingen roll nu, får vara mer vaken nästa gång det blir dags att byta telefon.

    Samsung har någon egen form av säkerhetskopiering av appar m,m?
    Hur fungerar det?
     
    Last edited by a moderator: 24 sept 2020
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Köparen kan inte ha triggat igång FRP.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Förstår faktiskt inte vad trådskaparen pratar om. Den enda kod som kan ha skickats är 2FA, och det finns vägar runt det som sagt. Om TS nu lyckades logga in på sitt konto senare, så borde det ha gått lika bra att göra det första gången telefonen startas upp.
    Då finns det ingen kod som krävs specifikt för att ladda ner säkerhetskopian. Möjligtvis att du behöver ange skärmlåset du hade på gamla telefonen, men det går ju oavsett om du har den kvar eller inte (dvs PIN eller mönster som gamla telefonen hade). Kan inte minnas att jag själv behövt ange det, men viss data ska krypteras med det har jag läst nånstans.
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är garanterat inte Google som har klantat till det här utan du själv. Det märks på din tidigare tråd och kommentarer i denna tråd att du har i princip noll koll.
    Google har inte skickat något till den gamla mobilen om du inte har varit dum nog att lämna SIM-kortet i den. vilket du förhoppningsvis förstod i den förra tråden att du inte skulle göra.
    Var inte så himla dramatisk. SÅ besvärligt är det inte att lägga in apparna.
    Ett råd i all välmening: när du ska byta mobil nästa gång vänta med att sälja den gamla tills du har den nya igång.
     
    pitrus- och jnsson gillar detta.
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Köparen betedde sig helt rätt enligt min uppfattning. Klart han ska få möjlighet att kolla att allt är som det ska! Till exempel vill ju han vara säker på att du inte har klantat till det så att FRP är aktiverat. FRP är ju något som inträffar om säljaren, alltså du, klantar till det. Inget utav detta är köparens fel!
     
    Last edited: 25 sept 2020
    jnsson gillar detta.
  12. Droid90

    Droid90 Guest

    Alla appar är nu installerade.
    Kul med responsen, tyvärr dock försent.
    Alla är experter först efteråt :P