Enkel träningsklocka med bra display för sambon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Najze, 16 sept 2020.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Den verkar släppts 2018 (av prisjakt att döma) så den är inte bland de nyare modellerna. Jag har inte undersökt om nyare modeller håller bättre eller vilka skydd som finns.
     
  2. Nikolas

    Nikolas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus
    garmin vivoactive 4s.

    Byt ut gummi srmbandet mot en stål eller tyg länk.
    Gps och 40 mm urtavla.

    Runt 3k. Både jag och frun har den, mycket nöjda
     
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Garmins Vivoactiveklockor är bra, har en Vivoactive 3 sedan 1,5 år som jag är riktigt nöjd med. Men vill man ha en hög upplösning på displayen är de inte i topp, visst att de är lite bättre än den 45s som ts testat, men jämför man bredvid en Samsung eller Apple så ser de bra kass ut :) Vivoactive 3 får man för under 2000 kr ny i dagsläget och är fortfarande en riktigt bra träningsklocka med okej batteritid som även är dugligt smart. Displayen har sina fördelar också, bra Always on som är kanon i dagsljus också.
     
    bernard gillar detta.
  4. Dodds

    Dodds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Instämmer med Rickards. Har också en Vivoactive 3. Grym klocka och skärmen glänser verkligen i solljus. Då inser man hur bra den skärmen är. Batteritid för mig brukar ligga på 4-5 dagar.

    Stör man inte sig på att skärmen inte är lika flashig som ex. Applewatch eller Samsungs dito så tror jag att det inte blir fel med vivoactive 3/4/4s. Gillar man Garmin men vill ha roligare skärm (men sämre batteritid) finns även Venu.
     
  5. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Om man jämför med Garmin Forerunner 45s i både funktioner men framförallt display, vad tror ni då?

    Kikar man på senaste omdömen så känns den inte helt bra i kvalitet?
    Garmin Vivoactive 3 Stainless Steel (Pulsklockor & sportklockor)
     
  6. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Vivoactive har lite högre upplösning, och framförallt en touchdisplay vilket väl är en smaksak. Själv gillar jag den, och gällande kvaliteten så kan jag väl bara tala för mig själv, men min har funkat utmärkt i de 1,5 år jag har haft den. Sabbade dock själv ett fäste när jag bytte armband i våras, men Garmin var mkt tillmötesgående och skickade faktiskt en ny klocka utan snack.
     
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

  8. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Vi rannsakade både min sambos och mina behov av klocka och vi slutade i att det troligen räcker med ett aktivitetsarmband, för det vi ville ha. Vi kommer säkert byta upp oss efterhand, till mer åt det ni tipsar om, men för nu blir det att köra på Xiaomi Mi Band 5.

    Tack för alla tips och rekommendationer!
     
  9. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Märkligt med Forerunner 45s. Köpte just en sådan till frun för ett par månader sedan och hon är supernöjd. Att skärmen inte är 4K är antagligen största orsaken till att batteriet varar en vecka istället för laddning varje natt.
     
  10. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Mi Band 5 saknar GPS, värdelös som "träningsklocka", gå hellre på mitt 1;a förslag..
     
  11. jensaeriksson

    jensaeriksson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

  12. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Ok, har fått till mig att gps är bra för att tracka hur man motionerat utan man haft mobilen med sig, annars inte nödvändigt. Så varför värdelös?

    Okej, anledningen till just den? Några seriösa recensioner på den?
     
  13. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Hur fungerar den inomhus? Tanken med en klocka för träning är ju ändå att man ska snabbt kunna se efter träning med snabb grundläggande statistik, denna var så dålig att man fick ta mobilens app för det, använda klockan på armen var sjukt svårläst. Oavsett om man tände klockan eller ej. Kanske fick ett måndagsexemplar?
     
  14. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

     
  15. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Om du tänker att GPS-funktionen finns med pga att jag har med mobilen, är den fortfarande lika värdelös enligt dig då?
     
  16. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

  17. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
  18. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Vilka funktioner tillför klockan om du ändå släpar på 2 hg mobil ?
     
  19. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Idag har man ju alltid med sig mobilen oavsett vart man än befinner sig, men ja, du har helt klart en bra poäng. Dock så har jag insett att inte kunna ringa hem när man sprungit långt hemifrån, om något skulle hända, ändå gör att jag kommer ha med mobilen.

    Puls, lättare kunna köra intervall med en klocka än mobil, tidtagning än fippla med en telefon, plus snabbare få översikt rakt på armen är min tanke. För 399 kr känner jag att det kan vara värt det. Har läst väldigt bra om just Xiaomi, och den rekommenderas på många olika ställen. Eftersom GPS absolut hade varit vettigt att få med, hade det varit bra, men jag ser det inte längre som något som måste vara med. Dessutom känns det som att GPS:erna i mobilerna är bättre än de som följer med billigare klockor. Kan ha helt fel, men det känns så när man läser recensionerna.

    Jag kommer testa den från ikväll och kan återkomma om några dagar om jag har fel ;) (vilket jag gärna erkänner!)
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag hade tills nyligen en Xiaomi Mi Band 2 och displayen på den var oläslig i dagsljus (jag bytte till en Whitnings med analoga visare) men jag hoppas att nyare versioner av Mi Band har bättre display.