Operatörer med stöd för eSIM och Googles Pixel-telefoner

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 28 okt 2019.

  1. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    När jag kör Tele2 och Telenor samtidigt så märker jag inte av någon skillnad, vilket ju är förståeligt eftersom det är samma fysiska nät. Men när jag körde Telenor och Tre så märkte jag skillnad. Även om bara en anslutning är aktiv så måste ju radion ändra frekvens och lyssna på det andra nätet rätt ofta eftersom telefonen behöver veta om det finns något inkommande samtal eller SMS.
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Postar här i brist på bättre tråd, moderator som vill kan ju flytta till bättre tråd:

    What is the difference between Dual Active and Dual Standby?

    Dual Standby phone
    The market is filled with a lot of low cost or high end phones that supports dual Standby mode. Read the word carefully and you will understand what it really means. Dual + Standby, this means the phone supports dual SIM but in Standby mode. In simple words when none of the SIM are used then both the SIM’s are active but when you are using a particular SIM the other SIM becomes inactive.

    Another issue with dual standby phones that support 3G is that, when the 3G / 2G network is used the other SIM becomes inactive. Usually you will not notice this issue with normal usage, but try downloading a big file or watch a streaming YouTube video, the other SIM will be unreachable.

    In dual standby if a person is using SIM 1 and another person is calling on SIM 2 they will hear the message “not reachable, try again later”.


    Many of the dual SIM users usually talk more on one particular SIM and the other SIM is basically for their personal use – not so important, they don’t really have any issues with this mode. If you want both the SIM’s active at all times then this is not the feature you should are looking for.

    Dual Active phone
    Again as the same suggest its Dual phone with active mode which means both the SIM’s are active all the time. Dual active is relatively easier to understand. Use SIM 1 or SIM 2 for voice calls or net surfing the other SIM is always active you can still receive calls on the other SIM and even switch calls for example, you can keep the caller on SIM 1 on hold and talk to the other user on SIM 2.



    Är det så "illa" som beskrivs ovan eller överdrivs det?
    Inte för att det spelar någon större roll för mig, men ändå intressant att veta. En telefon har ju i dagsläget nästan ständigt en datauppkoppling aktiv i bakgrunden, så om samtal på "the other line" inte alls kommer fram under den tiden, så kan det ju vara tecken på att DSDS är till ganska begränsad nytta för de som verkligen använder två nummer.

    I menyn *#*#4636#*#* på min Pixel finns ett val om att aktivera DSDS. Jag antar att det valet automatiskt blir aktiverat om man faktiskt har två sim-kort i telefonen (e-sim och vanligt). Så, vad gör den inställningen för egentlig nytta/skillnad? Har svårt att se det. Skulle det börja dra extra batteri redan nu om jag slog på den inställningen, utan två sim i telefonen? Den ville ha en omstart av telefonen för att aktivera DSDS, jag tryckte nej. Hmm.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, detta stämmer helt
    Beror på hur viktigt det är. Detta med nedladdning av stor fil/använda nätet. Fler o fler dual SIM telefoner stödjer nu att båda SIM-korten kan använda 4G samtidigt, iallafall de telefoner som kommit ut sedan 2018. Men jag har inte testat att ladda ner någon stor fil eller streaming och försöka nå det andra SIM-kortet så kan inte svara på det
     
    N6290 gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Artikel är från 17 juni 2012. Har nog hänt en del sen dess. 3G hade även andra utmaningar än 4G.

    Nu går det bra att ladda ner filer och använda datanätet, samtidigt som det andra sim-kortet fortsatt är möjligt att ta emot samtal, SMS osv på. Vid samtal är dock endast ett simkort aktivt, flertalet telefoner brukar kunna flytta över dataanslutningen till sim-kortet som är aktivt utan problem. Det blir dock ett avbrott när flytten sker.

    Inställningarna i den menyn finns i många fall på flera ställen. Antagligen kommer DSDS att aktiveras automatiskt när du sätter in ett simkort till. Om du enbart har ett simkort i, bör inte inställningen spela någon egentlig roll.
     
    N6290 och bernard gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    E-sim från Halebop fungerade utmärkt till min Pixel 3a, bara som ytterligare bekräftelse till de modeller som redan räknats upp i tråden.

    Delvis relaterad fråga:
    Finns det någon svensk operatör som erbjuder VoLTE/VoWiFi med stöd för Googles Pixel-telefoner?


    I Halebops beta-forum anges följande om VoLTE/VoWiFi för Pixel:
    Dialogen med Google ser ljus ut, sett framåt. Det vill säga, de nya modeller som kommer ut bör får rätt ims-inställningar aktiverade för att lira med Telias/Halebops volte, e-sim och wifi-tjänster. Men troligtvis inte på de äldre.
    Så kanske kan man hoppas att det händer saker framöver. (Vet inte om en officiell Google-lansering av Pixel i Sverige vore att tolka in för mycket i ovanstående text).
     
    bernard gillar detta.
  6. FED

    FED Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Hej!


    Om du vet att din telefon stödjer Wifi-samtal/VoLTE så ska du kunna ändra detta i inställningarna på din telefon.


    Abonnemanget i sig stödjer Wifi-samtla/VoLTE. Att din telefon inte finns i vår lista via denna länk:

    Wi-Fi Samtal och VoLTe | Halebop


    ..ska inte påverka om du kan använda denna funktion eller ej. Du kan behöva vända dig till tillverkaren av telefonen för att få hjälp med att aktivera Wifi-samtal/VoLTE.


    Ha en bra dag och välkommen åter!
    Hälsningar
    Matilda
    Halebop Support


    Pixel 3 xl och får inte det att fungera
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Operatören måste, tillsammans med tillverkaren, ha sett till att det finns rätt operatörsinställningar för telefonen för att det ska kunna aktiveras.

    Så nej, det kommer inte fungera med din Pixel om Telia och Google inte gemensamt löser det.
     
    FED och bernard gillar detta.
  8. FED

    FED Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Visa bifogad bild 93739


    Så ser det ut.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ett tips är o inte visa ditt telefonnummer och IMEI nummer
     
    Last edited: 24 sept 2020
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja precis, du kan inte aktivera det. Det krävs att operatören godkänner telefonen och att tillverkaren ser till att det finns inställningar som gör att det aktiveras. :)
     
    Last edited: 24 sept 2020
    KTM gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tog bort bilden då det ändå inte är tillåtet att lägga upp nummer och dylikt i forumet. En blurrad variant kanske kan fixas :)
     
    Cupcakes gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Jag såg aldrig bilden, visade den en meny för wifi- och 4g-samtal?
    Har också Halebop och pixel, har aldrig sett en sån meny eller några inställningar nånstans för de tjänsterna. Var finns det?
     
  13. FED

    FED Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    *#*#4636#*#* klistra in detta i ringa menyn
     
  14. floordust

    floordust Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    52
    Telefon:
    S24

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24
    Idag fick jag mitt Comviq eSIM kontantkort, och det funkar utmärkt i Pixel 3a.
     
    Xboy, nu1mlock och bernard gillar detta.
  15. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Är det fortfarande bara operatörerna i första inlägget (plus Comviq enligt @floordust@floordust) som har stöd för eSIM? Jag beställde en Pixel 5 och kommer i samband byta ut mitt Tele2 Unlimited Together eftersom dom höjer priserna och hade hoppats på en lågprisoperatör med eSIM. Jag har jobbnumret i mobilen också.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det verkar som det. Vimla och Hallon har iallafall inte eSIM än så länge.
     
    bernard gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Finns det något sätt att "backa up" telefonens lagrade sim-kort?
    Säkerhetsmässigt är det såklart inte tänkt så, man ska istället höra av sig till operatören och ladda ner simkorten på nytt från operatören. Men någon som lyckats göra en säkerhetskopia av "sim-profilen" och sedan återställt den, kanske med root? Mest nyfiken.
    Vore ju skönt om Google-backupen på sikt kunde innehålla även simkorten, men förstår att det säkerhetsmässigt kan vara en väldigt dålig idé.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är nog en riktigt dålig idé.

    Förstår inte heller riktigt vitsen med att göra en backup på sim-kortet? Om samma mobil används efter en återställning är ofta eSIMet fortfarande aktiverat - om en inte valde att avaktivera det.

    Om en ny telefon införskaffas är det redan idag enkelt att hämta ut ett nytt eSIM med Telenor, Telia och Tre. Då visas aktiveringskoden direkt på skärmen och det går snabbt att komma igång.

    Möjligtvis att det blir ännu enklare att aktivera ett eSIM i framtiden, kanske genom att verifiera sig med BankID direkt under installationsprocessen eller liknande - men att det skulle följa med i en backup är otroligt tveksamt.

    I övrigt är det nog inte heller tekniskt möjligt.
     
    bernard gillar detta.
  19. handgranat

    handgranat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har datatrafik via jobbet (Telenor) för att kunna arbeta när jag pendlar. Är sugen på att byta ut USB-dongeln jag behöver använda nu mot ett e-sim i min Pixel 4a.
    Någon som kan bekräfta att jag kan köra med mitt privata fysiska sim-kort (Vimla) för samtal och sms samtidigt som e-simet (Telenor) används enbart för datatrafik?
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du har ett aktivt samtal på ditt Vimla-kort kommer inte ditt Telenor-kort kunna fungera för datatrafiken samtidigt, utan den går då genom Vimla-kortet. Om du inte har ett aktivt samtal kommer det dock att fungera som du vill.
     
    handgranat gillar detta.