Både Microsoft och Sony kör än så länge alla speltitlar på kluster med konsolhårdvara, så utbudet är begränsat till konsoltitlar samt konsolprestanda.
Stadia kommer nog att uppgraderas rätt ordentligt nästa år (Zen3+RDNA2) och kommer kunna erbjuda bättre grafik, men är ju samtidigt begränsat till PC-titlar med stöd för Vulkan förstås. De behöver erbjuda mindre komprimerad video och högre FPS än 60 dock för att den nya hårdvaran skall komma till full nytta.
Stadia börjar få in lite tyngre titlar nu i höst med Baldurs Gate 3 samt Cyberpunk, men det är fortfarande skralt med nyare titlar totalt sett. I en del titlar är spelarbasen dessutom så liten att man inte hittar andra att spela mot, tex i orcs must die.
Stadia har fortfarande en del fördelar som är unika, men behöver snarast.
Familjedelning
120FPS
Bättre codec/högre bithastighet
Större utbud av nya AAA-speltitlar (90% indiespel räcker bara si o så långt)
Googles utvecklingstakt av Stadia är på tok för långsam. Än idag saknas funktioner de nämnde vid presentationen, som tex familjedelning. Ökar inte utvecklingstakten kommer de nog bli överkörda.
Last edited: 24 sept 2020
Bakken, Dadde och Johnh3 gillar detta.