Mobiltelefonerna blir allt sämre

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 20 sept 2019.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Om man är långt ute i skogen eller åker tåg är täckningen ofta inte bra, annars brukar det fungera bra. Om man är ute i skogen flera dagar i sträck så får man antingen satsa på en enklare mobil (många gamla Nokia höll laddningen flera dagar) eller skaffa portabel laddare, det finns de som laddas med solceller (vet dock inte hur bra de är) men de flesta moderna smarta mobiler klarar en dag om man inte har skärmen igång hela tiden.

    100% täckning kan man inte räkna med, inte för någon telefon (satellittelefoner fungerar inte heller överallt, signalen måste nå fram).
     
  2. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    "Ytterst medioker..." På vilket sätt? Ett flaggskepp från Samsung eller Apple är långt ifrån mediokert.

    Vem måste bry sig år 2021? Är du 15 år och tror att mobilen är en statussymbol där man är ute om man inte har den senaste jättedyra modellen? :P För de flesta vuxna människor är en telefon en kul villhöver-produkt. Ja det är kul med ny telefon (iaf för oss på Swedroid), men tiderna är sen länge förbi när folk generellt var SÅ intresserade av "den senaste". Sist jag upplevde det var med Sony Ericsson W880 som jag var först med i bekantskapskretsen. Jävlar vad ALLA oavsett ålder och intresse ville titta och pilla. Den senaste Iphone/Samsung/Oneplus? Not so much.

    Till sist... Man måste ju inte köpa den senaste med mest lagringsyta. Själv valde jag ny telefon till jobbet nyss och plockade ut en Iphone XS 64 Gb. Den kostade 7500 kr inklusive moms. Kommer att hålla i flera år. Behöver jag nytt batteri går jag till Apple Store. Man måste inte ha den allra senaste modellen längre, likaså har åtminstone för mig behovet av lagringsyta minskat drastiskt i och med framförallt Spotify/Netflix.

    Jag är nöjd med utvecklingen - bra stabila telefoner med mogna OS oavsett om man kör Android eller Ios. Visst har telefonerna blivit dyrare och det är trist på sätt och vis, men en telefon behöver inte bytas varje år längre heller.
     
    darkshippo gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du låter som tillverkarnas försvarsadvokat. Jag har upprepade gånger talat om varför jag tycker att mobilerna blir sämre.

    Jag tycker att de är dåligt konstruerade och alls inte passar till det de är avsedda. Klena, sköra, tunga, passar inte i handen o.s.v. Design går före funktion.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Kurvade skärmar går sönder 5x lättare vid fall och kostar mycket mer att byta ut. Det är inte utveckling åt rätt håll. Baksida i glas, idioti.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej igen.

    Det har fortfarande inte hänt någonting positivt, om man bortser ifrån vikbara mobiler för 20 000+ Det är mer av samma sak om och om igen, fler nackdelar än fördelar. Men! Något som verkar kunna bli bra är i alla fall att selfiekameran blir osynlig och inte krossar skärmupplevelsen. Så i bästa fall gör OnePlus en mobil som i alla fall är i närheten av OnePlus 7 Pro inom ett par år. Nej, mobiler med trasiga skärmar är inte acceptabelt.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tycker ändå det går lite åt rätt håll. Plasten börjar göra en comeback och flata displayer. Samsung gör det mesta rätt med sin nya SE modell:
    Samsung Galaxy S20 FE 5G smartphone 6/128GB (cloud navy) - Mobiltelefoner

    Även i det rena budgetsegmentet får du nu USB-C, NFC, stort batteri som med Nokia 3.4:
    Nokia 3.4 smartphone 3/32 (blå) - Mobiltelefoner

    Med ändå en hyfsad Snapdragon 460 processor:
    Snapdragon 460 vs Snapdragon 660 SoC Comparison - The Phone Talks

    Apple har sin iPhone SE2 som går bra. Pixel 4a en hit i de marknader där den finns verkar det som.

    Visst kan man gå i topp och köpa vikbara mobiler. Men det känns som lite billigare mobiler har framtiden för sig.
     
    Last edited: 24 sept 2020
    bernard gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Utvecklingen för midrange har dock varit riktigt bra på sistone. Ofta får man nu AMOLED-skärmar, ibland till och med 90-120hz. Vidvinkelkamera har blivit standard och mörkerfotografering har tagit ett stort kliv framåt. Dagens midrange börjar också utrustas med riktigt bra haptisk feedback samtidigt som man bevarat positiva saker från förr som flata displayer, hörlursjack och chassin i plast.
     
    N6290, bernard, katho och 3 andra gillar detta.
  8. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Känns också som att midrange processorn nu är tillräckligt bra för de flesta om man inte spelar mycket på mobilen.
    Att den inte längre känns lite seg som midrange telefoner för något år sedan.

    Men vet inte säkert. Bara det intrycket jag fått.
    Märker man till exempel någon större skillnad i dagligt användande mellan Oneplus Nord och Oneplus 8?
     
    eastbound, katho och bernard gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tycker de dominerande återförsäljarna har ett visst ansvar också. Varför säljer alltid Elgiganten det sämsta som går att uppbringa med specifikationerna?
    Nokia 3.4 finns med 4 GB RAM och 64 GB lagring.

    Men de säljer bara den med 3 GB RAM och 32 GB lagring.
    Samma med Nokia 5.3 de har enbart den svagaste versionen fast det finns starkare.

    Men vanligt folk kanske inte är så insatta utan bara tar vad som finns i hyllan. Så naturligtvis får de en sämre upplevelse än nödvändigt.o_O
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag håller med om detta. En väloptimerad telefon med t.ex. SD765 och UFS 2.1 ligger inte långt ifrån flaggskeppen i upplevd kvickhet och följsamhet. Jag kör Mi 10 Lite 5G nu och märker ingen skillnad i snabbhet mot Mi 9 (SD855) som förvisso är förra generationens flaggskepp. Jämför man sida vid sida finns säkert en subtil skillnad men den är för liten för att man ska märka av den vid normal användning.
     
    Johnh3, eastbound och katho gillar detta.
  11. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tycker den gränsen passerades med snapdragon 625. Oerhört bra processor, gick att få en lenovo p2 för 3k som hade den. Hade dem bara lagt i mer timmar på mjukvara så hade den telefonen varit guld värd.

    Nu gjorde dem inte det, men du hade Xiaomi A1 som gjorde det och lite annat. Skillnaden på senare år har väl egentligen blivit att kameran också blivit duglig för de flesta ?

    Säg nu en pixel 4a, fortfarande mid range men tar amazing bilder enligt folk. Är definitivt en midrange. Lär ta bättre bilder än min Oneplus 8 pro som definitivt inte är en mid range.
     
    katho gillar detta.