[katshing] Tråden om Katshing

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av R3b0rn, 8 apr 2020.

  1. Instant_exit

    Instant_exit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej! Jag filmar ganska mycket med min mobil och tar bilder som sedan synkas i originalkvalitet upp i molnet. Har inte alltid tillgång till wifi ute på landet. Kommer relativt stora mängder data som laddas upp från min mobil (säg 20-30gb gissningsvis, dock inte konsekvent alla dagar) per dag vara ett problem för er fair use policy? Lite svårt att veta ifall abonnemanget uppfyller ens behov om man inte vet hur mycket data man kan göra av med. Det kommer troligen tillkomma en hel del svt play streamande med normalhög kvalitet också, så ett par Gb ner också.

    Alltså, inga konstigheter men ändå en del dataanvändning sett till vad man kanske normalt förknippar med ett mobilabonnemang.
     
  2. bras_7

    bras_7 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi
    Är det någon som har testat Katshing Surfa + med fri surf för 249/ månad och är nöjd .. Kikade lite på det verkar ju vara ett intressant alternativ till Tele 2 nu när de höjer priset och tar bort diverse rabatter
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svarar ju inte riktigt på frågan. En anhörig till en ledningssemedlem kan ju vara en genuin kund, dock väldigt partisk. Men tolkar det som att omdömena kommer från personer som har en koppling till ledningen. Det gör det ju missvisande. Tråkigt.

    Vad jag sett rör det sig om ca 20 omdömen. Även om dessa skulle försvinna skulle ni ju ha flertalet höga betyg, men fördelningen hade absolut förändrats eftersom det är över 20% av alla omdömen.

    Önskar er dock all lycka till och hoppas verkligen att det du skriver stämmer, även om svaren är undvikande och vissa kopplingar verkligen inte kan förklaras. Det verkar även som att du sitter på information som du kanske inte riktigt borde ha, om det du skrivit hade stämt helt. Vilken position har du i företaget när skriver du här - kundtjänst, ledning..? :)
     
    Lias08, KTM, induktion och 1 annan gillar detta.
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Okej, vi kör en liten sammanfattning här om vad som framkommit hitintills, så folk själva lättare kan avgöra om de tycker det är lämpligt att portera in sitt nummer till detta skojarföretag:


    Katshing AB, som mestadels sålde mobiltillbehör, gick i konkurs 2016. Konkursboet såldes till Ringson AB:


    upload_2020-9-20_15-11-0.png

    upload_2020-9-20_15-11-11.png


    Ringson AB och ett flertal andra bolag på Trollebergsvägen 14 i Lund verkar bara haft som affärsidé att lura in kunder i dyra abonnemangsfällor:

    upload_2020-9-20_15-10-32.png

    upload_2020-9-20_15-10-43.png


    upload_2020-9-20_15-10-4.png

    Ringson AB (556766-6887 som nu för tiden heter ”Energikometen AB”) överlät sedan varumärket Katshing till Katshing i Norden AB. Ringson och Katshing i Norden fanns på samma adress med (i princip) samma styrelse:

    upload_2020-9-20_15-9-20.png

    Och sedan nu i år så överläts varumärket från Katshing i Norden AB till katshing Mobile AB:

    upload_2020-9-20_15-8-1.png

    Personerna i styrelsen i katshing Mobile AB, som alltså nu bedriver verksamheten, har starka kopplingar till personerna i styrelse för alla nämnda bolag ovan. Samma familjer o.s.v. Detta är ju såklart svårt att bevisa i text, då personnamn och privata adresser faller under GDPR och inte får skrivas ut här, vilket ovanstående företag är fullt medvetna om och skulle använda som hållhake mot Swedroid om de skulle skrivas ut här. Ni får helt enkelt lita på att jag inte hittar på.

    Den/de som representerar katshing svarar alltså på detta med:

    samt

    Samt

    Nu är det ju så att vi som kan minsta lilla om aktiebolag vet att styrelsen är EXTREMT viktigt. Det är inget man sätter någon i bara för att man är ”plattformsleverantör”, utan ägarna vill själva vara representerade i styrelsen, eller ha personer som man har extremt stor tillförlitlig på. Här är en bra text om vad det innebär att sitta i styrelsen:

    upload_2020-9-20_15-8-32.png

    Låter det inte då väldigt märkligt att de nya ägarna inter har någon som helst aning om vad styrelse sysslat med, och heller inte vill veta och undersöker det själva? Om det hade varit nya, seriösa, ägare och de hade missat detta så hade de såklart inte svarat på det sätt de gör, utan då hade de undersökt saken och OMEDELBART ersatt styrelsen.

    Sen har det ju framkommit fler tveksamheter som stämmer in på de tidigare nämnda bolagen:

    · Man måste som ny kund portera in sitt nuvarande nummer, man kan inte få ett nytt

    · De har under flera omgångar ändrat sina ytterst tveksamma avtalsvillkor, och de bryter troligtvis fortfarande mot vissa lagar

    · De tycker inte alls det är något märkligt med positiv recension-spam från personer med kopplingar till styrelsen

    Min personliga tro är att det är exakt samma grupp av personer som svarar här som varit med i de tidiga bolagen, eller att de är fullkomligt medvetna om historiken och inte ser något problem med detta bedrägliga beteende.

    Oavsett vilket så kan jag inte tänka mig att någon frisk person eller vettigt företag skulle vilja göra affärer med ett företag som beter sig på detta vis. Därför ser jag det som min moraliska plikt och medmänskliga skyldighet att informera potentiella kunder och eventuella samarbetspartners om dessa företags förehavande.

    @bernard@bernard Alla uppgifter ovan är från offentliga uppgifter och jag tror att jag lyckats censurera all PII-data, säg till om så inte är fallet så fixar jag.

    Tillägg 20/9:
    Hittat ett par till intressanta saker ikväll. När Katshing i somras sökte efter kundtjänstpersonal genom OnePartnerGroup Väst AB så angavs orten som Göteborg och adressen Tillgängligheten 1.
    upload_2020-9-20_19-31-54.png
    Vad hittar vi då på den adressen? Ja inte Katshing, men däremot flera andra företag med personkopplingar till nuvarande styrelsen i Katshing Mobile AB:
    Dels gamla klassiska Energikometen AB, alltså tidigare Ringson AB, men även:
    Telekometen AB i Göteborg AB (556980-2332), tidigare 0700 Sverige:
    upload_2020-9-20_19-38-7.png
    Samt TM Mobile AB (556786-6560):
    upload_2020-9-20_19-41-2.png

    Sen har vi nästa grej. Jag har sett att Katshing har mycket samarbeten med influencers på instagram. Nyligen fälldes ett av inläggen av reklamombudsmannen för att inlägget inte markerats som reklam:
    upload_2020-9-20_19-47-19.png

    Självklart så står det "Katshing Mobile AB (annonsören) har fått möjlighet att yttra sig men har inte gjort det" och även efter beslutet så fortsätter det komma influencers med ren reklam utan sponsor- eller reklammarkering. Tror det är dags för lite fler anmälningar, och inte bara Ro denna gång utan även konsumentombudsmannen. Kan hända också att dessa influencers och även ambassadörer blir kontaktade med information om denna tråd så de själva får avgöra om de vill fortsätta dessa samarbeten.
     
    Last edited: 20 sept 2020
    iterva, Lias08, Moby och 11 andra gillar detta.
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Uppdaterat tråden ovan med lite ny info jag hittat ikväll :)
     
    Moby, induktion och Cupcakes gillar detta.
  6. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Ingenting i ditt inlägg är ny information, vi har dessutom bemött dina olika teorier ett antal gånger nu i tråden. Din fixering vid denna fråga känns inte riktigt proportionerlig i förhållande till det avtryck vi har gjort på marknaden.

    Tack för din fråga,

    Det låter som att din förbrukning överstiger vad som får anses som normalt användande och det som då sker är att du kan få din hastighet sänkt.

    Mvh

    Hej,

    Bakgrunden till dessa omdömen är att bolaget har haft ett hundratal tidiga testkunder, vissa har varit igång i över ett års tid.
    När vi sedan lanserades officiellt så bad vi våra kunder att lämna ett omdöme på Trustpilot.
    När ett omdöme väl är lämnat kan vi inte plocka bort det av förklarliga skäl.
    Tack för din lyckönskning – vi som skriver här tills vidare är ägare.

    Vi kommer inom kort att lansera nya abonnemang, när vi gör det kommer vi att erbjuda följande:

    - Möjlighet för personer med betalningsanmärkningar eller skuld hos Kronofogden att teckna abonnemang
    - Möjlighet för nya kunder att välja ett nytt nummer
    - Full flexibilitet att byta fritt mellan våra olika abonnemangsformer
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ni ljuger ju så det är ingen fråga till er, det är bara ren fakta till potentiella kunder så de själva kan bedöma om de vill vara kunder hos er. Det har ingen betydelse vad ni svarar. För övrigt är väl informationen om att ni blivit fällda av reklamombudsmannen och skiter i det ny information?
    Edit: Och att ni delar adress i Göteborg med bedragarna på Tillgängligheten 1 i göteborg, som ni påstår att ni inte har någon relation med, är väl också ny information?
     
    Moby gillar detta.
  8. Instant_exit

    Instant_exit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svar!

    Jag tycker att det låter som fullkomligt normalt bruk för ett abonnemang som beskrivs som fri surf. Alltså att man kan surfa fritt. Tror chili cappar det vid 999gb, var ligger er gräns? Tänk också nu under covid-19 och alla studenter (inkl mig själv) som zoomar 4-8 timmar om dagen. Jag spenderar stor tid på landet där det inte finns en tillstymmelse till fiber i närheten tyvärr. Ni borde för att det skulle vara enklare att förstå som kund vad det är man köper vara mer transparenta med vad ni egenmäktigt stipulerar som normalt bruk, samt de gränser som det innebär för er, då det finns en stor diskrepans i beskrivningen av abonnemanget på hemsidan som fri surf, samt det som du beskriver som normalt användande som ligger till grund för en hastighetsbegränsning om denna så kallade normalitet frångås, på något sett som jag som kund inte har insyn i alls. Men som samtidigt är helt centralt för mig att förstå. Det är helt enkelt omöjligt att veta om man gör ”fel” enligt er policy. Ska man som kund gå runt och behöva vara orolig över att bryta mot ett hemligt avtal man inte ens fått läsa så blir det lätt besvärligt tycker jag.

    Hur skall någon kunna veta vad som för er är normalt användande om ni inte tydligt anger riktlinjer kring detta?

    Hur många gigabyte kan man använda per dygn? är det olika olika tider på dygnet? om hastigheten begränsas, återställs begränsningen, samt isåfall när? Är uppladdning/nerladdning viktat olika i systemet? Osv.

    Många frågor, jag tänker att det är bra att ni får tänka på detta, jag tror att det är fler som skulle vilja ha större transparens kring detta.

    Trots all skepticism i tråden så uppskattar jag att ni svarar på frågor, samt att det görs av någon med kunskap om företaget.
     
    Last edited: 21 sept 2020
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Katshings abonnemang är inte abonnemang med obegränsad surf, utan fri surf. Tydligen är det två olika saker. Det finns mer info på deras hemsida här.
    Här är även en rekommendation från katshing att inte skaffa ett katshing-abonnemang om en inte vill riskera att hastigheten ska bli sänkt någon gång.
    Baserat på information som framkommit i tråden och att abonnemangen inte är obegränsade, utan fri surf-abonnemang med begränsning så hade jag aldrig valt att bli kund hos katshing eller rekommenderat någon att bli det. De kan mer eller mindre godtyckligt begränsa dig när de vill och bara hänvisa till sin Fair Usage Policy.
     
    iterva, stelex, KTM och 5 andra gillar detta.
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @Wofflan@Wofflan var god och redigera ditt inlägg till ett mer vårdat språk. Du har givetvis fortfarande full rätt att uttala ditt missnöje med deras tjänst ;-)
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    Nog för att Katshings ambassadörer inte räds att bryta mot marknadsföringslagen, Katshing måste väl vara på gränsen med?

    Gemene man lär inte förstå skillnaden mellan obegränsad och fri surf. Stinker paragrafryttare som vill sätta dit oskyldiga människor.

    @teamkatshing@teamkatshing ni kanske ska få era ambassadörer att ändra sina inlägg och följa alla lagar och regler iom ni har en som blivit fälld. Ser inte så snyggt ut.
     
    Last edited: 23 sept 2020
    Wofflan, F-Forward, induktion och 2 andra gillar detta.
  12. Wofflan

    Wofflan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Beställde ett abonemang med fri surf 249 kr i månaden för en och en halv månad sedan
    Jag har under september gjort av med 190 GB, och fick i dag ett mail att jag har gjort av med för mycket surf så nu sänker dom hastigheten till 1mb denna månaden ut.
    Det här med fri surf verkar bara vara båg och lurendrejeri
    Kommer säga upp abonnemanget omgående,
    Dom har lurat mig att flytta mitt nr i onödan. Så nu blir det att flytta numret igen
    Vill bara varna andra för detta.
    Mail från KATCHING
    Din surfhastighet har numera strypts till 1 Mbit/s eftersom din dataförbrukning kraftigt överstiger vår genomsnittliga användares. För oss är det viktigt att alla våra kunder får en bra upplevelse när de surfar med oss. Din hastighet kommer att återgå till full hastighet vid kommande månadsskifte.
     
    stelex, F-Forward, induktion och 6 andra gillar detta.
  13. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Skulle det inte vara betydligt mer etiskt att sätta en gräns (t ex 50GB) eftersom en gräns tydligen finns? Skulle inte det vara enklare för er också @teamkatshing@teamkatshing ?
     
    stelex, katho, fryguy och 4 andra gillar detta.
  14. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Hej,

    Det blir svårt för oss att svara på dina frågor då du samtidigt skriver att det inte spelar någon roll vad vi svarar.

    Mvh

    Hej,

    Vi cappar inte våra abonnemang utan vi sänker istället hastigheten resterande del utav månaden.
    Vi säljer ett mobilabonnemang och inte ett mobilt bredband, därav vår prissättning. Använder man abonnemanget som ett substitut för en bredbandsuppkoppling så får man därför med största sannolikhet sin hastighet sänkt. Det handlar med andra ord om på vilket sätt man använder abonnemanget och hur långa datasessioner man har. Du ser din förbrukning på ”Mitt katshing”.

    Tack för att du förtydligar, det stämmer som du skriver att vi inte skall ses som en direkt jämförelse med Unlimited/Obegränsade abonnemang.

    Hej,

    Vi rekommenderar alla som tecknar abonnemang hos oss att läsa igenom de villkor man godkänner i samband med att man ingår ett avtal.

    Vi har även väldigt tydliga texter om detta på vår hemsida, bland annat på startsidan under rubriken ”Vad är fri surf i mobilen?”.

    Är man ändå osäker går det bra att chatta med oss för att få svar på sina frågor innan man väljer att portera in sitt nummer till oss.

    I ditt fall verkar det som att du ligger på en förbrukning motsvarande +250GB per månad.
    För motsvarande månadskostnad får du som mest 100GB i en pott hos en annan operatör, vilket inte är tillräckligt för dig.

    I detta fall har vi alltså "lurat dig" när vi gett dig +90GB mer än närmsta konkurrent för samma kostnad.

    Du har alternativen att antingen ”riskera” att få din hastighet sänkt hos oss men fortsatt kunna surfa för 249kr/mån, eller teckna ett dyrare Unlimited/Obegränsat abonnemang hos en annan operatör.

    Det är sedan upp till dig att välja vad som är mest värt för dig och dina behov.

    Är man inte nöjd så avslutar man enkelt sitt abonnemang med ett knapptryck på ”Mitt katshing” eftersom vi inte har några bindningstider.

    Det skulle absolut vara enklare men det skulle inte vara lika flexibelt och i slutändan skulle det innebära mindre data för pengarna för våra kunder. Det är procentuellt sett väldigt få som får sin hastighet sänkt.
     
  15. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ni är ju för söta. Varför svarar du ens på mitt inlägg då?
    Men jag kan ställa några specifika frågor om ni tycker det är roligt:

    • Vad är er åsikt om att ni blev fällda av reklamombudsmannen? Och som följdfråga, varför fortsätter det komma omarkerad reklam från influencers efter fällningen?
    • Vad har ni för relation till Tillgängligheten 1 i göteborg? Alltså adressen som användes i er platsannons och där flera av av de åldrigsrånande företag ni inte säger er känna till eller ha koppling till, finns?
     
    iterva, KTM, induktion och 1 annan gillar detta.
  16. Wofflan

    Wofflan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Era abonnemang är ju rena bluffen. Det heter fri surf då måste man få surfa utan att det begränsas
    Jämför man Erat abonemang med andra så är det väldigt dyrt för den lilla surfen man få innan ni sänker hastigheten. Ta Tre till exempel där kan man surfa upp till 40 gb per dag utan att hastigheten sänks, det blir 1.2 tb i månaden i full hastighet och inte ynkliga 190 GB innan ni stryper hastigheten
    Då blir helt plötsligt Tre väldigt billigt med full hastighet hela tiden
    Kommer säga upp abonnemanget omgående och föra detta vidare till så många som möjligt
     
    fryguy, stelex, katho och 5 andra gillar detta.
  17. Wofflan

    Wofflan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Läste på Trustpilot om KATCHING
    Det är fler och fler som får sina abonemang strypta, och som är väldigt arga.
    Och som säger upp sina abonemang.
    Dröjer nog inte länge innan katching går i konkurs igen.
     
    induktion gillar detta.
  18. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    induktion gillar detta.
  19. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 924
    Mottagna gillanden:
    3 075

    MINA ENHETER

    Ja, det var ju väntat. Skriver man fri surf så ska den ju bara fri. Undrar hur man inte kan förstå det som operatör?

    Nu är man fri sålänge man inte surfar fram till grinden, som det är ett stort lås på, sen får man sitta i isoleringscellen till månadsskiftet...
     
    induktion gillar detta.
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som Katshing resonerar har ju alla operatörer fri surf. Skillnaden är väl att andra operatörer berättar hur mycket som ingår, medans Katshing kan bestämma det exakt hur de vill.

    Men Katshing klarar väl sig pga att det går att surfa vidare efter att man nått den hemliga gränsen
     
    katho, FreddeN, induktion och 3 andra gillar detta.