Jag bara väntade på den frågan.
Ja, det är jag helt säker på.
Riktigt så enkelt är det inte. Det du ser ovan är DHL:s nederländska pakettrackingsida på dhlparcel.nl, det är dit trackinglänken i din beställningsinformation från Google pekar (om du har någon egen order med försändelsenummer som inte är så gammal så kan du prova själv). Orsaken är väl förmodligen den att paketen skickas ut från ett distributionscenter i Eindhoven i Nederländerna, så har det åtminstone varit för mig vid alla tidigare beställningar från tyska Google Store.
Jag kan se samma försändelse på exv
https://www.dhl.se/exp-en/express/tracking.html, men som du ser så får man då en tolkning av informationen där exv återsändningen inte framgår (bilden nedan är tagen just nu).
Visa bifogad bild 93235
Nu är det lite knepigt igen
- före detta "Deutsche Post" äger DHL sedan några år som du säkert vet, internationellt använder de ofta namnet "Deutsche Post DHL Group", för inrikesposten använder de ofta varumärket "Deutsche Post" och för internationella transporter använder de ofta "DHL Express", men bakom namnen ligger massor med olika tjänster. Men det spelar inte så stor roll, den här försändelsen var skickad med internationell prioritetsfrakt på vanligt vis för att få det från tyska Google Store till Sverige.
Så hur positivt jag än skulle vilja tänka så är det så att jag beställt på samma sätt och med samma adress som jag gjort flera gånger tidigare och denna gången fungerade det inte. Jag har varit i kontakt med Googles support och återbetalningen är redan på väg. De sade som väntat att tyska Google Store bara levererar till adresser i Tyskland, men de tipsade också förvånande nog om att man kan använda förmedlingstjänster i Tyskland (inga specifika förslag dock) för att skicka det vidare till adresser utanför landet.
Hoppas det går bra för andras beställningar nu och att detta bara var ett tillfälligt bakslag!
Click to expand...