Chrome laddar om sidorna ständigt?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 19 sept 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Detta problem har kommit vissa perioder, sen försvunnit, för mig under de senaste åren, minns jag. Nu är problemet tillbaka.

    Jag läser en lång artikel i Chrome på telefonen (Pixel 3a för tillfället), gör något annat, sen när jag öppnar webbläsaren igen börjar den ladda om sidan, till synes utan anledning och utan att det finns något behov av att ladda om sidan. I varje fall glömmer den min position i artikeln, och hoppar till ett ställe en bit upp, eller vissa gånger så är den allra längst upp i sidans inledning.

    Tror inte det beror på bristande minne i telefonen, min telefon brukar klara minneskrävande saker. Däremot kan det ju bero på bristande minneshantering i Chrome, som kommer och går i vissa (buggiga) versioner.
    Eller så är det webbsidornas fel. Ibland verkar webbsidan själv trigga att den behöver laddas om. Känns som att den vill visa vissa banners, typ "tillåt cookies", "prenumerera på vårt nyhetsbrev" m.m. så ofta den kan.
    Swedroid (bloggen) är en sajt detta händer på, the new yorker en annan, android police en tredje även om jag inte öppnat just den nyligen. Händer främst långa artiklar, men inte bara. Vanliga tidningar typ Aftonbladet drabbas aldrig trots tunga och sega sidor med mycket reklam. Disqus (kommentarsfältet) verkar särskilt benäget att ladda om/försvinna bara jag kort lämnar webbläsaren. Här på Swedroid (bloggen) är det ofta bannern med helsidereklam som verkar trigga en omladdning, men det är inte alltid bannern dyker upp.

    Oerhört frustrerande. Någon som märker samma? Kommer det och går eller är problemet konstant för er? Finns någon lösning?
    Har en känsla av att det ofta beror på Chrome-version, ungefär som en bugg. Vissa månader har jag aldrig problemet. Eller tror ni trots allt att det beror på webbsidorna och hur de är byggde?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Inga svar?
     
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Kanske kan vara värt att testa att rensa Chromes cache och ev. data?

    När den ritar upp en sida på nytt, är innehållet då uppdaterat eller är det samma som tidigare?
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Ska göra det, åtminstone cache, och se vad som händer!

    Märkligt nog är det lite olika. Ibland verkar innehållet vara nytt, ibland inte.
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag misstänker att Chrome tror att något i minnet är korrupt och laddar därför om sidan.

    Jag har tyvärr ingen enhet med tillräckligt bra minne för att jämföra med hur det är då minnet inte blir korrupt.
     
    Kristy gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Korrupt, kan du utveckla vad du menar med ordet korrupt i sammanhanget? :)
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Alla appar får info från operativsystemet (eller om apparna hållet reda på det själv) när de får tillbaka kontrollen om minnet de använt kan ha påverkats av andra appar då de har varit i bakgrunden, om minnet kan ha blivit använt så blir det korrupt, det innehåller inte (säkert) samma information och måste därför laddas om.
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    En webbsida kan väl ha en "time to live", d.v.s. den talar om för webbläsaren max hur länge den är giltig. Efter det ska webbläsaren anse att sidan är gammal och behöver laddas om.

    Det finns Cache-Control och Expires i en HTTP-header.

    Jag vet att gamla Internet Explorer också hade en inställning för när en sida ska läsas från cache eller hämtas om från servern. Det gav ofta folk problem när de backade i webbläsaren, eftersom sidan lästes från cachen och de inte fick med ändringar som gjorts under tiden.

    De flesta webbläsare brukar dock inte ladda om hela sidan tror jag, de kollar snarare på headers för att se om sidan har ändrats sen den cachade versionen.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det kan dessutom finnas delar av webbsidan som laddas om så att hela sidan inte behöver hämtas igen.
     
  10. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Du kan ju testa om det blir likadant med Chrome Beta eller Chrome Dev.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Har fortfarande problemet, men inte speciellt ofta, och inte för alla webbsidor (att en webbsida är tung och segladdad med många bilder behöver inte framkalla problemet, verkar bero på annat). Nu senast hände det ett par gånger med The Intercept (längre nyhetsartiklar). Nästan alltid är det långa artiklar främst bestående av text som brukar dras med detta problem för mig.
    Så kanske är "time to live" eller annan av teorierna ovan som ligger bakom, dvs webbsidans eget fel.
     
  12. -PC-

    -PC- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2023
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!

    Jag har samma problem, fast mest hela tiden nu.
    Det kom när jag köpte ny platta, Lenovo P11 gen 2.
    Ibland räcker det att byta flik i chrome i några sekunder för att den ska ladda om sidan man var på innan, och radera allt man skrivit i formuläret.
    Fruktansvärt irriterande när man bara byter flik för att kopiera en text som ska skrivas in i formuläret.
    Det underlättar ju inte när man ska kopiera/klistra in i flera fält.
    Totalt omöjligt!

    Har googlat på detta men det enda jag fått fram är denna tråd, så fortsätter här och hoppas att någon vet vad det beror på och vad man kan göra.
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det kanske kan vara värt att testa att leta info i en annan webbläsare (Firefox, Edge eller liknande) så kanske problemet inte uppstår men inte ska man behöva göra det...
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag skapade denna tråden för några år sedan (2020), men jag har inte märkt det här problemet alls på flera år nu. Oklart om det är någon ny Chrome-version som fixade problemet för mig, eller bättre minneshantering i telefonen (alternativt nyköpt telefon) eller nått annat kanske.
    Har du säkerställt så du har senaste versionen av Chrome, genom att uppdatera i Play Store?
    Har du testat att rensa appdata för Chrome, och börja om på nytt med en "ren" Chrome-installation?
    Antar att du inte har varit inne och pillat på "flaggor"/flags i Chrome? (Experimentella funktioner).

    Det finns i telefonens/plattans inställningar kanske nån inställning där man kan ange att en viss app ska ha obegränsad tillgång till minnet (inte helt säker, men jag tror det). Om du håller in Chrome-loggan i din applista, och går till appens inställningar i systemmenyn, så kanske ett sånt val finns där. Testa det isf.

    Jag minns att problemet för mig ofta kom när jag snabbt gick till hemskärmen, och gick till en annan app och gjorde nån snabb grej, och sen gick tillbaka till Chrome. Du nämner däremot att det främst händer när du byter flik inne i Chrome. Om du testar att gå ur Chrome, sen öppna Chrome på nytt, händer samma sak då? (Jag menar inte att du ska stänga Chrome, och inte heller swipa bort Chrome från dina senste appar eller något. Utan bara gå ur appen, och sen in i appen kort efteråt).