Galaxy A41 - rena skräpet!

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av Ann-Cathrine, 26 sept 2020.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Prova hitta en LG V30 till bra pris. Då blir du nöjd. Lätt som en fjäder tycker jag, tunn och en bra batteritid
     
    flipp gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  3. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Vibrationen har slutat fungera efter uppdatering på SwiftKey. Det är sonens telefon så han behövde ingen premium. Det står att den är på vibration men den fungerar inte vet inte vad jag ska göra? Systemåterställning blir lite för jobbigt och måste då återinstallera alla appar. Vad fan kan ha hänt? Håller med att den är ganska trög trots 4 gb ram minne. Är det chippet Exynos som är skit eller? Eller ska jag reklamara telefonen? Ganska fattig vibration på tangentbordet i och för sig så länge det fungerade. Kanske kommer fungera om det kommer ytterligare en uppdatering från SwiftKey?
     
  4. Thomas Molinder

    Thomas Molinder Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung Galaxy A40

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A40
    Telefon 2:
    Xperia X Compact
    Testa att ominstallera Swiftkey om det går.
    Sen så brukar väl en systemåterställning använda Googles egna backuplösning och återinstallera alla tidigare appar?
     
    Kristy gillar detta.
  5. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Har provat ominstallation det hjälpte inte. Ändå skulle tangetvibration bli bättre enligt uppdateringen. Det var en av de bättre funktioner enligt SwiftKey. Den är läge on så måste vara något med Android som inte samspelar.
     
  6. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Fick svar från swiftkey support och nu fungerar tangentbord vibration igen. Man skulle slå av vibration på off och öka styrkan i MS. Trodde dom skämtade men nu fungerar det igen. Ska väl tilläggas att det inte finns vibration på någon annan funktion förutom tangentbordet. Såsom exempelvis tillbaka knapp osv. Kan tyckas lite väl snålt av Samsung.

    Här är svaret från swiftkey som tog 2 veckor för deras support.

    Hi there,


    I'm Alvin and thank you for contacting Microsoft SwiftKey Support!


    Thank you for bringing this to our attention, we'd love to get this fixed for you.


    Can you please try to open your Microsoft SwiftKey app > tap Sound & vibration > turn off Use default Android vibration and turn on Keypress vibration and try to adjust the level (MS) of keypress vibration to a higher value? Thanks.

    Svårt att veta att det är Androids vibration som är på och inte swiftkey eftersom det är på swiftkeys inställningar man ställer in. Men. Men. Uppdaterar nog inte SwiftKey något mer igen. Nästa gång försvinner väl något annat? ;););)
     
    Kristy, Thomas Molinder och bernard gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Finns väl heller ingen anledning att använda Swiftkeys?
     
  8. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Tycker den är eller var bättre än googles som är i telefonen i standard. Speciellt när det gäller olika språk så är det ganska svårt att skriva felstavat eftersom man får upp rätt stavningsförslag. Tycker dom har fina teman i sitt tangentbord som går att ladda ned gratis. Googles svartvita är lite väl tråkigt. Fast du kanske tänkte på något annat än google/swiftkeys? Microsoft har köpt SwiftKey så där började jag bli misstänksam eftersom Microsoft är inte någon jag värderar speciellt högt efter alla deras dåliga operativ system. Nån har väl varit okej men inte mer.
     
  9. owziee

    owziee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 10.4
    Platta 2:
    Nexus 9
    Är förundrad över trådskaparens påstående ang. Samsung Galaxy A41.
    Är 'ingrodd' android fanatiker sedan starten & smartphone junkie sedan urminnes tider. Tappat räkningen hur många smarta telefoner jag ägt genom åren... Allt från Sony Ericsson P910i, 10-talet Nokia S60 modeller & en del halv-mesyrer med microsofts wm fiasko... HTC Diamond bla...

    Å sen kom Android & resten är historia :D

    Jag är nu ägare av A41, använder den som primär smartphone. Jag har sällan varit så positivt överraskad av en android telefon, som dessutom är ur Samsumgs mid-budget segment.

    Känner inte igen något av de där problemen du beskriver.. Faktum är att den känns mer som en flagskepps modell än ur budget skaran.... Solid byggkvalité, knivskarp skärm, bra spelprestanda....

    Ej helt översatta menyer?? Låter ju som nån rysk fejk kopia... Ljudet är bland det bästa man kan få i en smartphone på marknaden...så låter som tvärs emot din beskrivning... Kameran är inget att hänga i julgranen.. Performance i UI & växla mellan appar osv är snabbt och inget lagg överhuvudtaget...

    Jag är inte den som bryr mig vad andra tycker om tech prylar eller annat jag har. Men den här tråden fick mig att läsa dina inlägg 2 gånger minst för att klargöra att det inte var nått aprilskämt eller liknande... Har bara positivt att säga om A41 själv.. Väldigt bra byggkvalite, inget som knakar eller känns för plastigt...

    Däremot håller jag med om halkigt bakstycke, hade jag inte köpt case från dag 1 hade jag nog tappat sönder den inom en vecka, studsande ner i nån betong/stentrappa :eek:

    Nä fan, helt klart är det så att du tycker den är skräp så är det ju din ensak... men det låter så tvärt emot A41 ägare, jag inkluderad känner och upplever.

    Samsung Galaxy A41 är bland den finaste Android smartphone man kan få för det relativt låga priset, jag är helt övertygad..
     
    Thomas Molinder gillar detta.
  10. ky3mikael

    ky3mikael Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Alpha
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Telefon 3:
    Lumia 1020
    Nu har Android 11 landat i min lur. Rattat runt lite det senaste dygnet och jag tycker att telefonen har fått sig ett riktigt lyft :-)
    Med Android 10 så tyckte jag att skärmresponsen var sådär men nu upplever jag den på ett helt annat sätt.
    Bra jobbat Samsung :-)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  11. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Håller på att uppdatera men stod 11 minuter för att ladda ned. Får verkligen hoppas den vaknar till för nu känns den seg.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 701
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väldigt stor skillnad mellan Helio P65 och tex. Snapdragon 730G (Pixel 4a) eller andra chipp i 7xx-serien: Snapdragon 730G vs Helio P65: tests and benchmarks

    P65 är mer i nivå med Snapdragon 6xx, som ju tyvärr är väldigt seg, så det finns begränsat utrymme för Samsungs del att optimera.

    Utmärkt dock att Android 11 verkar flyta bättre, är ju alltid tacksamt :) Snart kommer man nog kunna hitta Snapdragon 730G i även enklare telefoner, och då blir det ju ett rejält steg framåt.
     
    Kristy, Helge67 och ky3mikael gillar detta.
  13. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    MediaTek är skräp i mina ögon. Samsung galaxy A40 hade väl Snapdragon men missade att dem bytt till MediaTek på A41. Sonen har Snapdragon 625 på sin Lenovo Tab 10 plus 32/3 och det känns som den krossar Samsung A41 i prestanda. Kanske inte är så på riktigt. Fast upplevelsen känns så.
     
  14. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Exynos i Samsung Galaxy A40 ej Snapdragon. Bara A70-A72 som haft Snapdragon alltid och nu även A52 5G.

    A41 duger kanske för 2K men inte mer än så. 3290 kr, som jag betalade i Elgiganten är den absolut inte värd. Var ganska ny då och det brukar dröja lite innan de sjunker i pris.
     
  15. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Flyter på bättre med Android 11 glömde jag tillägga. Förmodligen använder Android 11 mindre ramminne. Misstänker att 4 GB ramminne tillsammans med trög processor MediaTek är orsaken till att den tidigare var trögare.
     
    Kristy och ky3mikael gillar detta.
  16. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    All vibration har försvunnit. Både på hemknapp och tillbaka pil samt tangentbord. Undrar hur min son lyckats med det? Har kollat i inställningar men det är på men fungerar inte. Fortfarande garanti på telefonen. Redan dålig vibrationsmotor har blivit obefintlig. Vet inte vad jag ska säga men kan verkligen inte rekommendera någon att köpa denna telefon.
     
  17. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Verkar som vibrationsmotorn lagt av helt. Fungerar inte ens vid ringsignal eller när man väljer olika vibrationsmönster så händer det ingenting. Kollade på kvittot från Elgiganten och telefonen är inhandlad 20 juli 2020, så det är 3 veckor kvar på fabriks garantin. Ska åka dit imorgon med telefonen och se vad dom har för förslag? Har gjort fabriks återställning men det är fortfarande likadant. Tur att det satt i ett 256 gb minneskort så allt grabben spelade in och samtliga fotografier är kvar på kortet. Appar kommer man dock få ladda ned igen. Dock var det inga jätteviktiga som bank id osv.

    Verkligen genom dålig kvalité på Samsung galaxy A41 om vibrationsmotor inte ens håller i 11 månader från inköp av telefonen. Ska väl tilläggas att den knappt är använd dessutom, eftersom min son fyller 7 år i augusti. Sitter dessutom skal och skärmskydd ifall han skulle tappa den eller nåt annat missöde. Dock har han mest spelat in videos med olika leksaks äventyr och andra äventyr här hemma.

    Maj säkerhets uppdatering har kommit. Fast den åtgärdade inte felet på vibrationsmotorn.
     
  18. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har inte skrivit här på ett tag av olika anledningar. Tycker man ska respektera varandras åsikter till att börja med. Tycker fallet oftast inte blir så, och då struntar man i att fortsätta skriva. Är dessutom besviken på vissa skribenter, samt moderatorer. Finns även jätte många bra skribenter, med jättebra tips och rådgivning.

    Sonens A41 lagades av Elgiganten och vibration feedback fungerar nu utmärkt.

    Jag undrar om någon har uppdaterat till Android 12? Som nu kommit till Samsung Galaxy A41. Just nu är den kvar på Android 11, och den blev bättre med Android 11, än vad den var på Android 10.

    Tack till alla vänliga skribenter som bidragit med alla goda råd. ❤️