Fråga: FTP över 4g, möjligt?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Karmeck, 27 sept 2020.

  1. Karmeck

    Karmeck Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Läser att det inte är möjligt hoss alla operatörer. Så frågar här.

    Kan jag hosta en ftp över 4g som vem som helst kan få tillgång till sen?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jättesvår fråga att svara på. Generellt hos Tele2 verkar det inte fungera med ett mobilabonnemang - men med ett mobilt bredband eller datakort i en router kan det fungera. Det kan även vara så enkelt att det påverkas av vilken APN som används, men det måste en testa sig fram till.

    Du behöver en publik IP för att det ska fungera.
     
    bernard gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det blir svårare och svårare att få en publik IP-adress till mobilabonnemang. De flesta operatörer har gått över till NAT eller CGNAT vilket innebär att du delar din IP-adress utåt med ett antal andra kunder och att inkommande anrop inte fungerar.

    Det har inte med 4G att göra utan är en teknik som används för att spara på IP adresser. Innan du överhuvudtaget kan börja fundera på att sätta upp en publik server måste du kolla om du kan få en publik IP-adress till det abonnemang du tänker använda.
     
    bernard gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det går ju köra med dyndns och programvara som updatera en adress till den IP du erhåller,

    typ domain.dyndns.com, även asus routar och likande har ju fria DNS man kan erhålla.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men det hjälper väl inte alls om man har en privat IP? IP-adressen delas ju med flertalet andra kunder och det är ju svårt att få din ISP att routa trafiken rätt.

    Dynamisk DNS kräver väl fortfarande en publik IP? Tanken med Dynamisk DNS är väl att slippa hålla koll på om den publika IP-adressen byts ut.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det hjälper inte om du är NAT:ad. Då är inga portar öppna utifrån. Eftersom den publika IP-adressen delas mellan flera användare kan NAT-routern inte veta vart den ska skicka ett anrop på en viss port utifrån.

    Hemma kan man kontrollera det genom att "öppna portar" i sin router. Men om din mobiloperatör använder NAT eller CGNAT så kommer du inte åt deras router och kan inte ändra i den.

    Network Address Translation – Wikipedia
     
    Lord Vader gillar detta.
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Klart är det så, men tänkte utifall de har portar öppna, finns ju vanliga operatörer via ISP också som natar folk för inte kunna öppna egna portar då det oftast bruka inte tillåta server uppsättningar på privata abonnemang endast företagsabonnemang.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ur Wikipedia-artikeln jag länkade till:

    "Med en NAT bestäms sambandet mellan en intern IP-adress och port och den publika IP-adressen och porten dynamiskt i det skede då den lokala datorn inleder kommunikation med yttervärlden. Därmed finns det ingen möjlighet att initiera kontakt med en lokal dator utifrån, eftersom den lokala datorn saknar publik adress tills den själv inleder kommunikationen. Visserligen kan det i vissa fall upplevas som en fördel ur datasäkerhetssynpunkt, men lokala datorer kan till följd av det inte fungera som servrar, något som varje nod på Internet förväntas kunna (en server är på Internet en nod som lyssnar på inkommande anrop)."

    Läs och förstå. :)
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Kan man inte bli tilldelad en IPv6-adress?

    De adresserna behöver de knappast snåla med än på väldigt länge...
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    problemet med IPv6 är att våra nät är inte utrustad med IPv6 på väldigt många ställen, du behöver ju routar som pallar av IPv6 från operatören genom hela kedjan hem till dig för kunna få det.

    Finns internet operatörer exempel via fiber som erbjuder IPv6, men då är den lokala fibernätoperatören som inte har IPv6 ut mot kunden därmed kan den inte levereras.

    4G masterna etc vill ju inte sätta upp IPv6 för alla mobiler som finns på marknaden hos folket klarar inte IPv6, vilket skulle påverka folk som har gamlare mobiler.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Förlåt, men vet du riktigt vad du skriver eller gissar du bara?

    Hi3G (Tre) erbjuder exempelvis IPv6 till sina kunder via mobilnätet. Det har ju ingenting med masterna i sig att göra.

    En ISP kan ha stöd för både IPv4 och IPv6. Om en enhet som inte har stöd för IPv6 är uppkopplad, används självklart IPv4 istället. En enhet tilldelas oftast både en IPv4 och en IPv6-adress, eftersom långt ifrån allt har stöd för IPv6 idag.
     
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Går att lösa med en tunnel-tjänst, men eftersom det går trafik över tunnel-leverantören så kostar det pengar. Om man inte MÅSTE ha FTP'n lokalt hade jag nog hellre lagt de pengarna på en VPS med publik IP och haft FTP-servern där istället och sedan synca filerna från 4G-klienten.
    Med det sagt, senast när jag höll på och kladda med Tele2 så fick jag faktiskt publik IP-adress på ett extra data-kort om det satt i en 4G-sticka kopplad till en Dovado Tiny som var bryggad till en vanlig router. Om jag hade stickan direkt i datorn, eller SIM-kortet i en mobil router så fick jag CGN-IP istället. Samma APN så vet inte riktigt vad det var för magi som hände.
     
    Lord Vader och bernard gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ditt resonemang är ganska dåligt underbyggt. Du framställer saker som fakta men du verkar inte riktigt ha kunskaperna vad det handlar om.

    IPv6 är ganska väl utbyggt mellan operatörerna. Sedan är många svenska operatörer sega med att ge sina kunder access till IPv6. Men det är ju mera ett lokalt problem och beror på bristande vilja hos många operatörer att sätta sig in i den nya tekniken.

    Ett riktigt problem med att bara köra ren IPv6 om man nu skulle vilja göra det, är att många siter fortfarande ligger kvar på IPv4 och därmed inte är nåbara. Man skulle alltså bara nå en del av internet från en ren IPv6 anslutning. Därför kör man oftast "dual-stack", alltså att man aktiverar både IPv4 och IPv6. Sedan väljer operativsystemet automatiskt den väg som fungerar. Moderna operativ prioriterar IPv6 om det finns.

    Jag har kört IPv6 hemma i mer än sex år. Och under den tiden har alla Android mobiler kunnat köra IPv6 direkt och utan problem. Så det måste vara bra gamla mobiler om de inte ska klara IPv6. IPv6 stödet är långt mer utbyggt än vad man skulle kunna tro. De flesta operativ som Linux, Windows, Android m.fl. kör IPv6 direkt utan problem om tillgång finns och har gjort så i ganska många år.

    Om man vill lära sig mer om IPv6 finns det en bra gratis utbildning man kan gå: IPv6 Certification
    Jag har gått den och är certifierad "Sage" den högsta graden. ;)

    [​IMG]
     
    pitrus- gillar detta.