Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att Amazon säger att inga kostnader får tillkomma, och att andra fått det löst av Amazon. Hoppas på det bästa för dig.

    Som andra här i tråden, sånt som är subjektivt eller personlig passning. Jag har bara returnerat ett par hörlurar där mikrofonen inte levde upp till förväntningen, samt kläder som helt enkelt inte passade min kropp.
     
    Ascended och rodak gillar detta.
  2. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Har gjort två returer. En tv med ett kluster av döda pixlar och ett par hörlurar där ena luren var d.o.a.
     
    rodak gillar detta.
  3. snyft

    snyft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    35
    Får man betala leverans vid retur?
     
  4. Droid90

    Droid90 Guest

    Ja, men du får tillbaka pengarna för frakten när returen har registrerats hos Amazon.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du köpt från tyska Amazon, så nej så länge det är Amazon har hanterat frakten för den vara du köpt, är det däremot en säljare på marketplace så är det upp till den personens regler
    Fel, på Tyska får du en retursedel som du bara klistrar på och går till ombudet med
     
  6. Droid90

    Droid90 Guest

    Fel, först måste du öppna mejlet från Amazon, sedan skriva ut retursedeln, därefter klistra retursedeln på paketet, sedan måste du ta på dig jackan och skorna, sedan går du till ombudet. Orkar du inte gå, så tar du bilen. Har du ingen bil ringer du efter en taxi. Framme hos ombudet tar du en nummerlapp och väntar på din tur. När det blir din tur så kan du lämna in returen hos ditt ombud :D:D:D;););)
     
  7. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Returnerade för första gången en produkt till Amazon.de (powerline-adapter som var långsammare än AP). Inlämnat på söndag eftermiddag och pengarna var tillbaka på mitt konto natten måndag/tisdag. Säga vad man vill om Amazon i övrigt men returprocessen är top notch.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  8. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Off-topic: Ett tips i all välmening. Läs gärna det du skrivit, och föreställ dig att någon annan formulerat sig så. Att använda ord som "fel" - särskilt som inledande ord i en mening - kan uppfattas som vasst. Jag förstår att du med största sannolikhet inte vill trissa upp några slags konflikter, men dessvärre kan andra användare ändå uppfatta det så.

    En lärdom jag själv dragit från vissa forum på nätet är att saker och ting, hur betydelselösa de än må vara, lätt kan missuppfattas. Det kostar så lite att vara lite extra vänlig, och försöka förutse de där uttrycken som andra kan haka upp sig på. Säg hellre "tack" en gång för mycket än "fel" en gång för lite. Det vinner vi alla på :). I övrigt - keep it up! Jag noterar att du är väldigt aktiv på forumet, och att du tveklöst bidrar och hjälper till med din kunskap. Därför vill jag understryka att jag är helt säker på att du bidrar till forumet (vilket dina dryga 7 000 tack är ett bra kvitto på - fint jobbat! :)).
     
    jnsson gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Alright.
     
  10. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Fortsatt off-topic: En sak till - jag säger inte att du har fel :). Det skrivs så mycket tokigheter, medvetet och omedvetet, på alla möjliga forum dygnet runt. Det är ju trots allt internet vi talar om. För vissa blir det dock väldigt personligt om de får sina eventuella misstag blottlagda inför alla andra. Vissa personer kan utan vidare ta en så kallad ansiktsförlust, medan andra absolut inte kan göra det.

    En lustig sak på temat som jag läste om gäller hur man, åtminstone i generell mening, förhåller sig till det här i Japan. Ponera att man som västerlänning i någon japansk by frågar efter vägen till tågstationen (och man inte har tillgång till Google Maps). Formulerar man sig på ett sätt liknande "skall jag fortsätta längs denna väg för att komma till tågstationen?", och personen man frågar vet om att man är på väg åt fel håll finns ändå risken att denne säger "ja, fortsätt ditåt". Anledningen är att man hellre väljer att ljuga och skicka iväg en främling åt fel håll än att tala sanning och visa personen rätt handlar om att man i möjligaste mån inte vill få andra att tappa ansiktet. Från ett västerländskt perspektiv kan det tyckas vara nästan absurt försiktigt, men det visar samtidigt hur mån man på sina håll är om andras anseende.

    Med detta sagt skall jag inte fortsätta att kapa den här tråden. Återigen skrev jag mitt inlägg i välmenande syfte, och jag hoppas inte du tog illa upp av det. Med det sagt - åter till ordningen! :)
     
    jnsson gillar detta.
  11. KomA_AmoK

    KomA_AmoK Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Poco X3 NFC

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco X3 NFC
    Telefon 2:
    Razer Phone
    Jag beställde en Poco X3 från Amazon.de den 23 september. Stod då beräknad leverans måndag den 28 september vilket kändes bra.
    Men redan på fredagen den 25 kom den fram.
    Grymt nöjd med hela köpet och leveransen.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Köpte ett par hörlurar med prioritetsfrakt, och nu skickar de äntligen med UPS igen, så att paketet kommer fram inom 24h.

    Såg att en annan tidigare i tråden fått med UPS också i nära tid. Hoppas de fortsätter med det då PostNord kräver minst två dagar, vilket gör tjänsten rätt meningslöst.

    UPS har alltid fungerat bra och kommit fram inom 24h för min del vid tidigare leveranser från Amazon DE.

    Det tog dock ett tag för lurarna att skickas, men det stod redan i kassan, så det var inget oväntat. Förmodligen fanns de inte på lagret ännu.


    Visa bifogad bild 94356
     
    Last edited: 1 okt 2020
  13. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Synd att det blir ca 1000 kr dyrare med Clove, hade det istället rört sig om ett par hundralappar så är valet enkelt, men nja 1000 kr extra för en mobil som kostar ca 3700 kr är ganska mycket.

    edit: var tänkt att skriva detta i Pixel 4a forumet, men man kan väl säga samma om Pixel 4a 5g.
     
    Last edited: 1 okt 2020
    jnsson gillar detta.
  14. Droid90

    Droid90 Guest

    Beställde ett mobilskal från Amazon DE på Söndag kväll.
    Fick det på Tisdagen vid lunchtid, levererat av UPS.
    Amazon är grymma, och UPS med :D
     
  15. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Då har man råkat ut för Amazons fördröjning beställde två varor 30/9 en dispatched and sold by Amazon och en fulfilled by Amazon valde standardfrakt båda fanns i lager och skulle komma senast på torsdag. Fulfilled by Amazon gick iväg från Polen idag och ska komma på fredag enligt hemsidan, andra varan som såldes direkt av Amazon har hoppat till den 19/10.
    Segt att de ändrar datum efter beställning.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  16. Droid90

    Droid90 Guest

    Någon mer som har problem med att lägga in IBAN på deras nya tjänst "Monthly Invoice"?
    Testar att lägga till det numret som finns på fakturan, men då kommer det upp ett felmeddelande som säger att IBAN är fel.

    Någon som har lyckats att lägga till och betala sin Monthly Invoice?!
     
  17. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    En kanske dum fråga, när man checkar ut ex så ska jag nog slå till på galaxy watch active2. Så är det ju free shipping med prime. dock undrar jag om man ska göra likadant med gamla google tricket att man väljer express shipping, eller funkar det ändå med free shipping iochmed prime day?
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det funkar alltid med free shipping från Amazon.de om du handlar för minst €39.
     
    chraist och DonElhombre gillar detta.
  19. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Perfekt! Tack för hjälpen!
     
  20. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Köpte en SSD från Amazon DE... visste att jag hade Prime sedan tidigare då jag nyttjar videotjänsten frekvent. Var ändå tvungen att köpa till Prime för att kunna köpa disken på erbjudandet. Nu står det "you might be charged twice for Prime benefits"...