Hjälp! Problem efter rootat Samsung S8 (SM-G950F)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Anders1986, 29 sept 2020.

  1. Anders1986

    Anders1986 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Jag rootade min Samsung Galaxy S8 (SM-G950F) med filer från highonandroid.com. Allt fungerade bra.
    Men sedan så råkade jag bocka ur OEM unlock och därefter starta om mobilen.
    Då fick jag felmeddelande kopplat till FRP.
    Jag försökte därefter flasha telefonen igen, med firmware från sammobile. Under flashningen så råkade kabeln åka ur telefonen.
    Sen fick jag därför felmeddelande på telefonen eftersom firmwaren inte kom in ordentligt i mobilen.
    Jag försökte därefter göra om flashningen (Odin + Magisk + TRPW). Men det fungerar inte.
    Det står bara "FAIL" i odin hela tiden.
    Oavsett om jag provar i "download mode" eller i läget då jag ser felmeddelandet.

    Någon som har någon lösning? Eller är det totalkört?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du kan ju alltid köra in TWRP och formatera system-partitionen och därefter prova att blåsa in original Samsung ROM på nytt via Odin-läget, kanske att du blir tvungen att formatera data-partitionen också. Du kommer då tappa all konfiguration och app-data men internlagringen med bilder och annat förblir orörd.

    Om inte det funkar så får du väl köra in LineageOS eller någon annan ROM istället. [emoji4] Se bara till att roota med vanliga Magisk istället för något annat skit som troligtvis installerar trojaner och skit i telefonen. Du hittar senaste Magisk här.
    Releases · topjohnwu/Magisk
     
  3. Anders1986

    Anders1986 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Tack så mycket tyvärr så har jag ju frp lock Och oem lock aktiverade. Så kan inte installera trpw som ap. Inte heller Samsungs som ap. Ingenting som ap. Något förslag hur man kommer kring det? Tack.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Men om du installerar senaste ROM från sammobile och bockar i re-partition? Det bör lösa eventuella problem orsakade av tidigare avbrutna firmware flash:en.

    Men vad du än gör, kör inte Odin med nand-erase då detta raderar din EFS partition vilket förstör telefonfunktionen permanent.

    Du kan läsa mer på denna länk

    https://www.droidviews.com/nand-erase-odin-samsung-firmware/
     
  5. Anders1986

    Anders1986 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Ett jättestort tack! Nu funkar den igen. Du gjorde min dag!!! :)
     
  6. Anders1986

    Anders1986 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen! Återigen, stort tack! Jag undrar om jag möjligen kan få ställa en till fråga?

    Själva anledningen att jag rootade min S8 var att jag behövde komma åt några viktiga raderade foton. Jag provade först med DrFone, men då stod det att enbart nuvarande filer var åtkomliga eftersom att root-åtkomst saknades. Därefter så rootade jag mobilen och provade igen med DrFone, det stod dock fortsatt att root-åtkomst saknades, samt stod det för den tillhörande connector-appen (hör till DrFone) att den var föråldrad/liknande och jag sökte efter nyare versioner men det fanns inte.

    Jag provade även appen deleter och där fann jag bara några få foton, inte dem jag sökte (borde ha funnits fler foton om det fungerat ordentligt tänker jag). Fotona raderades för lite drygt en månad sen.

    Jag provade även Gihosoft, minns jag rätt fick jag där ett meddelande att telefonen var rootad, men att Gihosoft inte fick root-åtkomst. Jag provade i inställningarna i magisk att lägga till superuser i form av DrFone samt skal-appen (måste vara connector-appen), men fick det ändå inte att fungera.

    Jag läste någonstans att installera trpw + magisk, etc. rensar allt minne i telefonen som fanns före rootningen (även så att man inte kommer åt kopplingarna till tidigare raderade filer), stämmer verkligen det?

    Vet du om det finns något sätt jag kan komma åt dessa foton på? De är mycket viktiga för mig.

    Nu när jag har installerat Samsung firmware istället för TRPW + magisk, etc. fungerar då telefonen som en rootad telefon fortsatt? Eller som en unrootad?


    Mvh Anders
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om jag förstår det rätt gällande Galaxy S8 så är data-partitionen per default krypterad om man har aktiverat skärmläs med pinkod eller mönster. Däremot så förblir intern-lagringen eller det så kallade virtuella SD-kortet okrypterat om du inte har råkat aktiverat detta på egen hand men det misstänker jag att du inte har gjort. Oavsett så hjälps det inte om du ska återställa med program som behöver ROOT-access då detta förfarande normalt sett formaterar allt i telefonen för att inte någon obehörig ska komma åt dina bilder om du får telefonen stulen t.ex.

    Utmaningen ligger förstås i det faktum att det inte är tänkt att du ska kunna återställa raderade filer hur enkelt som helst just för att ingen annan ska komma över dina bilder. Så jag skulle säga att hoppet ligger till att använda någon app som t.ex. DiskDigger photo recovery som inte kräver root. Om inte någon av dessa kan hitta dina bilder så kan det ju vara så pass illa att den delen av lagringen som bilderna låg på har skrivits över av annan data och således inte längre är oåterkalleligt. Till skillnad mot magnetiska lagringsmedier så har ju inte eMMC förmågan att lämna efter sig magnetiska spår av tidigare data.

    Jag skulle gissa att eventuella försök till att knäcka in ROOT bakvägen utan fabriksåterställning vilket oftast är väldigt riskabelt, troligtvis är återställt i och med att du om-partitionerade system-partitionen och återlästa original-data:t.

    Hett tips för framtiden, se till att använda dig utav en molntjänst för säkerhetskopiering av bilder såsom Google Photo eller t.ex Nextcloud instans, Tab här i Sverige erbjuder 8GB gratis lagring i deras hostade instans av Nextcloud.

    Protect your data | Nextcloud Hub and Talk | Nextcloud Provider
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Bara en generell tanke, utan att veta exakt hur återställning fungerar på en Samsung-telefon:

    De saker jag återställt genom åren har jag gjort inom väldigt kort tid efter att de raderades. Tror att redan efter några dagar var vissa filer jag ville återställa oåterkalleligt borta vid ett tillfälle. Om det gått en hel månad, och du använt telefonen normalt under den tiden, så skulle jag gissa att hoppet är ute och filerna överskrivna tyvärr.
    Om du dessutom pillat med root, skrivit över programvaran i telefonen och gjort andra ingrepp, vilket det låter som, så är nog hoppet tyvärr ute. Kan det inte finnas en kopia på annan plats om du tänker efter, att du haft någon slags säkerhetskopiering aktiverad utan att du insett det? Eller att du råkat skicka någon av bilderna till en kompis eller liknande?
     
  9. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Twrp ,o kolla efter på Youtube