Diskussion: Börjar fulspelet med Roaming redan?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Adder, 2 jul 2017.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men du tycker inte att du bär ett personligt ansvar att hålla koll på vad som gäller - nu vet du ju dessutom om att det finns satellitroaming-nät. Har du kontaktat Telia för att se om de kan spärra satellitroaming?

    Telia verkar även ha en ganska effektiv konstnadskontroll, som gör att det kostar max 99kr och sedan behöver kunden aktivt köpa mer.
     
    Gorgeous, 6150 och Asawi gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Senast jag läste om maxtaxan på Telia-sidan du länkar till så verkar jag ha tolkat den felaktigt. 99 kr som tak är ju rätt okej. Jag tolkade in något annat i orden sist jag läste där, som att det var ett betydligt högre tak.
    Tror jag frågade Halebop en gång i tiden om att spärra satellitroaming, i så fall var svaret nekande. Har frågat igen nu.

    Mitt personliga ansvar sträcker sig så långt som att hålla koll på vad som gäller - som du säger. Jag vet att det är snordyrt med fartygsnät, och undviker dem. När jag surfar med mobildata på båten, och har täckning från land i flera timmar efter avgång, och utan förvarning kastas in på Telenor Maritime någon gång under resan, så tycker jag att jag har gjort vad jag kunnat för att förhindra det. Jag ska inte behöva aktivt välja bort att surfa på båten och få en sämre resa, då är det istället ett systemfel. Ska inte heller behöva använda ett långsamt Wifi, när jag har perfekt täckning från land i många timmar, så som när man avseglar från Helsingfors mot Sverige eller från Stockholm i motsatt riktning.
    Det är inte ens alltid smset med information om Telenor Maritimes priser kommer fram. Många är de som blivit lurade av Telenor Maritimes ocker.
    EDIT: Stänger givetvis av dataroaming när det är möjligt, som vid avsegling från Sverige. När man lämnar Finland eller Danmark i riktning mot Sverige, så måste jag ju kunna ha dataroaming påslaget för att använda lokala mobilnätet dock.

    Går det att spärra den MCC/MNC som används av Telenor Maritime?
    Det geografiska prefixet "9" i MCC ska vara "Worldwide (Satellite, Air—aboard aircraft, Maritime—aboard ships, Antarctica)".
    Mobile country code - Wikipedia
    Ser att Telenor Maritime använder MCC 901 MNC 12, enligt Most up to date list of MCC and MNC codes: mobile country codes – mobile network codes. De listas på den sajten under gamla namnet, Maritime Communications Partner AS (MCP).

    Så, går det på något sätt att spärra alla MCC med prefix 9 i sin telefon, eller rent av spärra MCC 901 MNC 12? Eller krävs root för något sånt? Har Pixel 3a, som bekant :)
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Det låter rent tekniskt som att det borde gå att spärra med en lokal VPN i mobilen precis som NetGuard VPN kan blockera nätet helt för utvalda appar.

    Om en VPN lyssnar på trafiken och detekterar trafik från dessa noder så borde det funka att blockera men jag hittar tyvärr inga appar som löser problemet.
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Problemet är inte bara mobildata, det kostar även att ta emot ett samtal via satelit:

    (från Comhem)

    Operatör: Telenor Maritime
    Nätverksnamn: MCP
    Nätverkstyp: GSM/GPRS/3G
    Nätnamn i display: Telenor Maritime


    Samtalstaxor
    Startavgift Minutpris
    Samtal till Sverige 0,80 SEK 8,40 SEK
    Nationella samtal 0,80 SEK 9,40 SEK
    Ta emot samtal 0,00 SEK 8,40 SEK
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det gör det alltid när man är utomlands utanför EU, om det inte är någon extra förmån i det land du är i från din operatör och det gjorde det även inom EU innan roamingavgifterna togs bort 2017
     
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Men här är det frågan om inom EU (färjorna Finland-Sverige, t.ex.), och inte ens nära dem yttre gränserna till EU.

    Fullständigt orimligt enligt min uppfattning.

    Nu har detta inte dykt upp någon mer gång på färjorna Nynäshamn - Ventspils, det var tydligen en engångs företeelse när Stenaline hade satt in en färja som vanligtvis trafikerar UK.
     
    Hultan gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Intressant, men tyvärr har jag redan en vanlig VPN-tunnel aktiv som jag ogärna stänger av. Men om det finns en app som kan lösa problemet genom VPN, som du säger, så vore jag kanske beredd att stänga av min vanliga VPN vid det fåtal tillfällen då jag befinner mig till sjöss. Gissar att kostnadsaspekten får överväga integritetsaspekten.

    Kan appar utläsa MCC/MNC i klartext utan root?
    Säg gärna om du hittar lämplig app för ändamålet. Den du länkar kan blockera "roaming" läste jag, men i mitt fall måste man ju vara mer specifik då jag vill använda roaming på båten, dock inte en viss typ av roaming.

    Förresten, någon som vet hur det funkar med datalagring under internationell roaming, typ på fartyg? Måste Telenor Maritime datalagra enligt svensk, finsk, dansk eller annan nationell lag, eller slipper de kravet?