Diskussion: YouTube Music & YouTube Premium i Sverige

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av Swedroid, 18 jun 2018.

  1. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har nyligen sagt upp mitt Spotify Family för att gå över till YTM. Anledningen är för att barnen tittar mycket på Youtube på iPad och jag vill att dom slipper reklamen. Jag var orolig över att sakna Spotify. Måste säga att jag nu när man tillåter ”collaborative playlists” så saknar jag inte Spotify alls. Tycker det funkar över förväntan!

    Sen var jag på väg bort från Spotify ändå, jag stör mig på att de i mina ögon förstör podcast-marknaden med sin satsning... Vill inte sponsra det.
     
    6150 gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Har inte hört något om det. Berätta gärna mer. De lanserar exklusivt innehåll som bara kan nås från deras tjänst eller? Stor satsning, som de gått ut med?

    Kom på nu att en kompis tipsade om en podcast för ett tag sedan, jag hittade den aldrig, den fanns bara på Spotify när jag tänker efter vad han sa nog. Vad är enklaste sättet runt det, finns det någon metod att ladda ner enstaka avsnitt som mp3 utan alltför stort krångel, eller går det att lyssna i webbläsaren på avsnitt för oss som har gratis-konto hos Spotify men inte vill ladda ner deras app?
     
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    De har betalat Rogan för att endast lägga upp sin podcast på Spotify. Lite av tjusningen med podcasts var i mina ögon att man kunde köra vilken app man ville för att spela upp det och att det var liksom mer ”underground” än traditionell radio. Nu är väl det helt borta pga detta. Dessutom kommer det innebära att fler ska ha sin exklusiva podcasts, nu kommer väl bland annat Apple och Amazon göra samma sak. Helt plötsligt har vi har n marknad som är lika kass som all annan media.
     
    N6290 och Donadoni gillar detta.
  4. malkus

    malkus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har en fundering kring migrationen. I GPM har jag min musik i god kvalitet (320 kbps mp3). Efter migration kommer de ligga i YTM Free i 128 kbps med den där brutala High Cut:en vid 16 khz (se mitt tidigare inlägg). Frågan är vad som sedan händer om jag framöver uppgraderar till Premium? Har de då under överföringen omkodats även till 256 kbps AAC s.a.s. "bakom kulisserna", för framtida uppgradering till Premium-konto, eller är man stuck med 128?

    Alternativet är att man om-uppladdar det man ev har i högre kvalitet hemmavid (FLAC) och då dessutom slipper en om-om-kodning.
     
    Last edited: 24 sept 2020
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tycker YTM generellt funkar dåligt vid ostabil internetuppkoppling, sämre än GPM, och det gäller även när man har spellistor sparade offline. Verkar som att delar av gränssnittet i YTM är beroende av internet. I GPM laddades hela gränssnittet oavsett om man hade internet eller inte.

    Ett exempel är när jag försöker öppna en lång spellista med många låtar. Vid svajig uppkoppling så laddar den bara de allra första låtarna, sen står den och tuggar, trots att hela listan finns sparad offline. Även att öppna "Library"-fliken kan medföra att den står och tuggar. Den fliken är ju något oerhört grundläggande, den ska bara fungera, oavsett hur internetuppkopplingen ser ut.

    Brukar nästan funka bäst i såna fall om jag stänger av wifi (om wifi krånglar) alternativt slår på flygplansläge, då fattar den att den behöver ladda offline istället för att förlita sig på ostabil eller obefintlig internetuppkoppling.
    Problemet är inte jättestort, men när min VPN-tunnel krånglar ibland så märks problemet rätt tydligt. YTM tror antagligen att den har internetuppkoppling, men blir lurad då uppkopplingen stoppas av VPN-tunneln. Gäller främst när jag byter från wifi till mobildata eller från ett wifi till ett annat, då brukar VPN-tunneln ibland krångla och behöva startas om. Men tycker ändå problemet ligger hos YTM i detta fall.

    Någon som märkt samma?
     
  6. malkus

    malkus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Från och med idag (eller kanske t.o.m. tidigare; startade precis om datorn) får man meddelandet att Music Manager inte längre är tillgänglig. Så nu börjar det dra ihop sig...!

    Och jag undrar fortfarande: kommer den överförda musiken för alltid ligga i 128kbps om jag överför nu utan att ha premium, eller är det bara vid uppspelning på free-konto som det strömmas i låg bitrate? Ligger de alltså på servrarna i högre kvalitet i väntan på att jag ska uppgradera...! :)

    upload_2020-9-30_9-36-2.png

    Länken går till en info-sida om överförningsprocessen
    Överför ditt Google Play Musik-konto - YouTube Music Hjälp
     
    bernard gillar detta.
  7. malkus

    malkus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hittade till slut detta:
    What format does youtube music playback, if I upload a flac file. There's no way to tell - YouTube Music Community
     
    bernard gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Var den textsträngen ett svar på din fråga verkligen? Audio quality settings är ju något som finns i appen (och säkert i webb-versionen) och styr kvaliteten, men den inställningen behöver inte ha någon koppling till kvaliteten som beror på om du kör Premium eller Free.

    Bästa är nog att höra av sig till Google och fråga. Tyvärr är deras support ofta kass och man får känslan av att man pratar med en dövstum AI som upprepar meningslösa meningar som ej utgör svar på det man frågat, men om du har tur kanske de kan plocka fram infon åt dig.
    EDIT: Man får väl några månaders gratis om man prenumererar? Du kan ju testa den vägen annars.
     
  9. malkus

    malkus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Han nämner inte att denna omkodningen görs specifikt för premium. Då borde det gälla generellt för själva plattformen. Han beskriver sedan hur istället är de olika inställningarna som påverkar själva uppspelningen. I Free har man dock bara tillgång till en av de inställningarna... Fast man vet aldrig. De kanske ser en jättechans att spara serverutrymme på alla freeloaders.

    För övrigt tycker även jag, nu när jag försökt använda tjänsten lite, att UX:et definitivt behöver en hel del handpåläggning. Förtydliga distinktionen mellan YouTube-material och ens egna material t.ex. Man kan heller inte lägga till eller ändra albumomslag efter uppladdning. Visset. Och de borde fixa avsaknaden av Artist➡Album-hierarkin vid bläddring; det är verkligen obegripligt att de har fimpat det. Eller är det kanske bara en massa millenials som sitter och kodar där i Mountain View. De har ju aldrig växt upp med själva "Albumet" som det huvudsakliga konceptet och sitter antagligen där istället och betar av en massa oneshots i sina oändliga playlists medan de försöker knåpa ihop den här tjänsten... ;)

    Bara en liten fredagstanke...
     
    Last edited: 7 okt 2020
    bernard och chhans gillar detta.
  10. Ameer0000

    Ameer0000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Funderar på att skaffa premium. Jag kan lätt blockera reklam. Jag kan lätt spela YT klipp i bakgrunden. Utan kostnad. Angörande för mig är dock huruvida Youtube stoppar sina beroende algoritmer mot sina premium kunder. Annars ser jag ingen anledning att skaffa premium. Det är ju ingen hemlighet att Youtube använder algoritmer för få tittarna att stanna så länge som möjligt. Irrelevanta rekommendationer, kontroversiella ämnen, våld, sexuella klipp etc som dyker upp hela tiden från ingenstans. Frågan är om dessa algoritmer finns kvar även för premium-kunder. Annars tänker jag inte betala till ett företag som konstruerar sina tjänster mot och inte för betalande kunder.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Inget jag någonsin upplevt, kört Premium i över 2 år. Beror troligen på vad man tittar på, det är väl därför algoritmer finns.
     
    allerkrans92 gillar detta.
  12. Ameer0000

    Ameer0000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har med provat premium en vecka nu, gratis första månaden, och jag känner också att Youtube blir anpassad för just mig nu än hur den var utan premium. Tänkte dock bara dubbelkolla så det inte är en placeboeffekt.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Det där låter som en rejäl placeboeffekt.

    Mig veterligen ändras ingenting gällande algoritmer när man skaffar Premium. Allt borde vara samma, förutom att du slipper reklam/riktad reklam. Jag har heller inte märkt någon skillnad sedan jag skaffade Premium, nu är det några år sedan dock.

    Jag tycker du motsäger dig själv. Du talar om att du vill att Youtube ska bli anpassad just till dig, i senaste inlägget. Men du säger att du inte gillar algoritmer. Det är ju just genom Youtubes algoritmer som tjänsten kan anpassad till dig och vad du gillar? Så vill du ha dessa algoritmer och denna anpassning, eller inte?
    "Irrelevanta rekommendationer, kontroversiella ämnen, våld, sexuella klipp" - nu är det väl en akademisk fråga om huruvida algoritmerna leder till bra rekommendationer, men "irrelevanta" rekommendationer får åtminstone jag inte upp, de träffar ofta nästan helt rätt även om det ibland blir klipp jag är ointresserad av. Kontroversiella ämnen, våld, sexuella klipp får jag inte upp, men har man några gånger klickat på såna klipp så har man säkert lurat algoritmerna att man gillar sånt.
     
  14. Ameer0000

    Ameer0000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Det kan vara en placeboeffekt.

    Jag har inga problem med algoritmer. Allt styrs av algoritmer, tom en väckarklocka går efter en specifik algoritm. Det som är förbannat är just beroendeframkallande algoritmer. "Gratis" youtube och sociala medier erkänner helt öppet att deras ingenjörer hela tiden försöker få användarna stanna så länge som möjligt på deras webbsidor. Längre användningstid=fler reklam visas=mer vinst till företag.

    Alla som tittar på Youtube kan berätta hur de hela tiden leds från t.ex. en föreläsning eller det de sökt efter till allt möjligt konstiga klipp om nazism, vaxhårbortagning, kanabilism, akne behandling, transsexuella kirurger osv osv osv. Att det inte händer dig beror det mer sannolikt på att Youtube inte utövar sina smutsiga algoritmer mot sina premium-kunder. Helt enkelt för att de vinner inget på att få dig att stanna längre tid än vad du egentligen behöver. Du har ju redan betalt för tjänsten och du ser inga reklam.

    Jag vet med 100% säkerhet att Netflix som tar betalt för sina tjänster inte har dessa beroendeframkallande algoritmer. Deras rekommendationer och algoritmer är anpassade för sina kunders bästa och inte för att få de att slösa så mycket tid det går framför skärmen.
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Absolut enklast för att slippa irrelevanta förslag på videos är att stänga av autouppspelning och även stänga av funktionen som heter "Uppspelning utan ljud i flödet". Då startar inte några klipp när man sitter och bläddrar i flödet bland nya klipp och bygger inte upp "intresset" för vidare klipp av den typen. Har sen ändringen endast relevanta klipp i flödet utöver de kanaler jag prenumererar på. Screenshot_20201010-164705_YouTube.jpg
     
  16. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag tittar ganska mycket på YouTube och jag har aldrig fått förslag om något i närheten av det du beskriver. Har kört gratis-varianten hela tiden förutom vid två tillfällen på en månad vardera. Jag tycker jag får väldigt relevanta förslag baserat på det jag tittat på tidigare. Stänger alltid av auto uppspelning det första jag gör på ny enhet/browser, kan det vara det som ställer till det för dig?
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Sleep timer fanns i GPM men verkar saknas i YTM. Det var ju en rejäl nedgradering! Har jag missat att det finns trots allt gömt nånstans i appen, eller finns det någon annan lösning som helst inte kräver tredjepartsapp?

    Får göra en feature request nog.

    Google Assistant har ingen sån funktion tro, om man spelar musiken via Google Home istället? "Ok Google, play music for one hour", ska testa vid tillfälle om såna kommandon kan funka.
     
    bernard gillar detta.
  18. Ollie79

    Ollie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7
    När höjde dom priset för Family Premium? Jag får betala 229:- nu om jag vill ha det. Knappt lönt om man är 2 i familjen. 149:- kostar ett enkelt abonnemang.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan starta en radiostation och säga stäng av musiken om 40 minuter och då stänger den av efter 40 minuter iallafall om man har en Nest/Home enhet. Kanske går med YTM också?
     
  20. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    På mig står det 179 när jag kollar