Problem med Blåtand

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av suzpel, 29 sept 2010.

  1. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej, tänkte höra om någon mer än jag har upplevt diverse problem med blåtand på Galaxy S.
    Har den uppkopplad mot bilen men upplever följande problem:
    - Ansluter oftast inte sig automatiskt
    - Telefonen anser sig vara ansluten, men det tycker inte bilen
    - Ibland är det bara samtal och inte media som ansluts. Hur man än försöker.

    Kan tillägga att jag har en Motorola Milestone som fungerar utan några som helst problem.

    Är det någon annan som upplevt likanande problem ? Någon som har någon ide om vad man kan göra ? Vet att Samsung stödjer en nyare version av BT och funderar på om det kan ligga bakom strulet, kanske är inte bilen helt kompis med den versionen.

    // Suzpel
     
  2. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Har själv inte några problem med bt men jag saknar att den inte automatiskt ansluter till min bt högtalare, man måste gå in på inställningar och välja att den ska ansluta. Har letat efter en widget eller genväg för att snabb ansluta utan resultat, någon som har ett bra tips?
     
  3. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Min ansluter utan problem, men det jag upplever som störande är att den envisas med att spela media/gps instruktioner både i bilden och i den inbyggda högtalaren, vilket resulterar i en hemsk eftersläpning i ljudet!
    Den börjar prata i den inbyggda högtalaren och nån sekund efteråt hörs ljudet i bilen!

    Kör med Jabra SP700!

    Någon mer som upplevt det problemet?

    Jag skall väll också tillägga att den gjort så med alla firmware jag testat hittills, kör med JM8 just nu!
     
  4. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Prova att slå på din bluetooth enhet i bilden innan du sätter på telefonens bluetooth, det fungerar för mig!

    Gör jag tvärt om, alltså slår först på telefonens bluetooth och sen enheten i bilen så händer inte ett smack, utan jag måste gå in i inställningar och ansluta manuellt!
     
  5. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Alltså jag har en blåtandshögtalare ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=302761 , riktigt bra förövrigt). Den har ett standby läge där den söker efter enheter hela tiden verkar det som. Jag har en en bit ifrån sängen och de skulle vara kul om de fanns en snabb genväg för telefonen att söka efter den än att behöva gå in på inställningar/Trådlöst och nätverk/Bluetooth-inställningar/ och där välja enheten och ta anslut.
     
  6. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Märker ingen skillnad beroende på vilken enhet som slås på först. Ibland ansluter den automatiskt och ibland får man göra det manuellt. Ordentligt störande. Speciellt som det andra problemet (där media ljud ibland är på och ibland av) också verkar vara helt slumpmässigt. Kan ju lugnt säga att det inte är speciellt ofta det fungerar som det ska......

    Har även kopplat in min X10 mini nu och den är lika stabil som min Milestone på att ansluta...

    // Suzpel
     
  7. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag undrar samma sak ang automatisk anslutning. Har en MBR-100 i bilen som jag önskar automatisk anslutning till, men har inte lyckats hitta om det går eller hur man gör. Vet heller inte om det är Android eller samsung som problemet ligger hos.

    Det närmaste jag kommer är en ikon på homescreenen som tar mig direkt till BT-menyn, men det är ju ändå inte automatiskt.
     
  8. vurna

    vurna Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har märkt att telefonen endast ansluter automatiskt om man stängde av Bluetooth enheten manuellt den senaste gången man hade den ansluten.

    De gånger då jag måste gå in på inställningar och välja connect manuellt är då jag exempelvis:
    1. Lämnat min BT enhet igång och ansluten hemma när jag gått hemifrån så att den tillslut hamnat out of range för telefonen.
    2. Batteriet har tagit slut medans BT enheten varit ansluten

    Detta är slutsatsen jag tagit efter eget användande.
     
  9. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    du menar alltså att man ska stänga av BT på telefonen innan jag stänger av bilstereon. Låter onekligen som en bugg i telefonen men jag ska försöka detta.
    // Suzpel
     
  10. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Satt igår och försökte testa mig fram till vad som fungerar och inte fungerar baserat på vad ni andra har skrivit, med följande resultat.
    Det första jag gjorde och också det svåraste var att få telefonen att fastna på rätt "options" för min BT uppkoppling. Dvs att få alla tre (anslut, anslut telefonljud, anslut media) att förbli ibockade. Vet ej vad jag gjorde men till slut så verkade det som inställningarna fastnade.......

    Sedan kom jag fram till följande:
    Telefonen ansluts automatiskt till bilen om BT är på på telefonen när jag startar bilstereon, alternativt om BT på telefonen slås på inom ca 30 sekunder efter att jag startat bilen.

    Slår man på BT på telefonen senare ansluts den inte automatiskt. (Väntade i och för sig inte mer än två minuter så det kan ju hända att det sker efter det)

    Slår jag av BT på telefonen och sedan slår på den igen så ansluter den inte automatisk, såvida jag inte slår av och på bilen.

    All anslutning sker relatativt långsamt (~30 sek) jämfört med mina andra telefoner.

    Några slutsatser och gissningar från min sida:
    Det verkar inte som att telefonen är den som initierar uppkopplingen utan att det är bilen.

    Detta verkar skilja sig mellan mina telefoner där jag tror att både Milestone och X10 mini initierar anslutningen. Jag vet att åtminstone Ericsson har implementerat sin egen BT stack. Skulle gissa att Samsung har Android orginal och den är inte världens bästa, på följande sida ser man att många andra har samma problem med andra telefoner. [URL="http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=2831"[/URL]

    // Suzpel
     
  11. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag googlade och hittade heller ingen som hade en lösning på problemet utan det närmaste jag kom var att Android inte stödjer autoconnect till A2DP, dock med osäker källa.
     
  12. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Precis min slutsats men om vissa tillverkare har bytt ut BT stacken mot en egen implementerad så bör det funka. Det är ju ingen rocket science egentligen eftersom det har fungerat i flera år.

    // Suzpel
     
  13. Larse

    Larse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kopplar inte upp mot bilen

    Min Samsung kopplar upp direkt mot blåtanden i bilen men tappar efter några minuter kopplingen, extremt störande.
    Att tillägga är att den har kopplat upp innan utan problem (även min förra telefon var felfri).
    Det står i telefonen att den är sammankopplad men inte ansluten. Jag har provat att koppla upp både manuellt och automatiskt men den håller kopplingen lika kort tid i båda fallen.

    Någon som vet vad som hänt?
     
  14. xq198

    xq198 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har problem med min blåtand med asså jag e typ den ålder där man skickar låtar med mobilen och det funkar inte för mig, jag kan ta emot filer men inte skicka. den hittar ju mottagaren och den ansluter sen händer inte ett smack! fast det gör ju inte så mycket iume att ALLA i min klass har iphone o de kan ju inte skicka eller ta emot^^.
     
    Last edited: 28 nov 2010
  15. xq198

    xq198 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    men det verkar ju va mycket problem med blåtand i SGS