Övrigt: Hur installera en server?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Emptydroid, 30 sept 2020.

Taggar:
  1. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Hej!

    Jag undrar hur man gör för att sätta upp en server som ska köra Docker? Jag har aldrig satt upp en server, så jag vet inte riktigt vad som krävs och vilka steg man behöver ta. Om någon har tips, bra guider för serversetup (generellt) och/eller erfarenheter som de vill dela mid sig av är det uppskattat!

    Mvh
    Emptydroid
     
    Last edited: 30 sept 2020
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Raspberry Pi är en bra plattform att lära sig saker på. Om du googlar "Raspberry Pi Docker" kommer du att hitta ett antal guider för det.

    Beroende på vad du ska göra kanske inte Raspberry Pi har prestanda som räcker men på en Raspberry Pi kan du lära dig hur man gör. Det finns guider och exempel för nästan allt på Raspberry Pi.
     
    Emptydroid gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Precis som svenix svarar så kan Raspberry Pi vara en bra inkörsport, om du nu inte redan råkar sitta på annan hårdvara som du tänkt använda dig utav.

    Man kan säga att grunden för att installera och hantera docker containers är att du kör Linux på valfri hårdvara med tillräckliga resurser för att köra både grundsystemet och eventuella docker containers som du är intresserad av att testa. T.ex. en ordinarie Bitwarden docker container kräver 4GB RAM enbart för denna docker container på grund utav att den kör en MS-SQL instans som tar 3.5GB rakt av, där har du förvisso alternativet Bitwarden_rs som antingen kan köras med en enkel sqlite databas alternativt MariaDB/MySQL eller PostgreSQL om man så önskar.

    Just Bitwarden brukar vara en rätt vanlig inkörsport för många just med tanken att kunna lagra något så pass känsligt som alla dina lösenord på hemma-ort, vilket därefter brukar leda vidare till att lära sig Traefik, Caddy, HAProxy eller nginx reverse proxy för att kunna publicera multipla webbtjänster säkert med Let's Encrypt SSL-certifikat vilket krävs för att t.ex. kunna säkert kommunicera med din Bitwarden instans utifrån utan att öppna upp för onödiga MITM-sårbarheter genom okrypterad HTTP-trafik.

    Här har du tips på åtminstone två Reddit-trådar som är bra att uggla runt i
    Self-Hosted Alternatives to Popular Services
    homelabbity

    Ett annat alternativ till att köra docker containers är att titta på t.ex LXC containers vilket du kan köra native med t.ex. Proxmox hypervisor som för övrigt går att köra helt gratis på valfri PC-maskin du har till övers. Du kan dessutom installera docker containerd under Proxmox så du kan kombinera och köra både docker- och LXC-containers.
     
    Emptydroid och svenix gillar detta.
  4. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tack för era svar! Tanken är att det ska installeras hos en organisation, och att hårdvaran redan finns. Det jag har fått veta är att de vill ha hjälp med server-setup, och att de kommer bygga sitt system på docker.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Enklast så googlar du: install server debian
    Byt ut debian mot den distribution du önskar installera.

    När du väl fått en linuxserver installerad och igång så installerar du det du önskar.
    Googla: install debian docker

    Läs flera tutorials tills du hittar just det du önskar och fått med de krav som organisationen ställer.
    Dokumentera precis allt du gör, exakt vilka kommandon du skriver, vilka inställningar du ändrar.
    Då du är nybörjare är det väldigt lätt att det blir fel och man trasslar till inställningarna. Genom att dokumentera precis allt så kan du börja om från början och bygga en helt ny server på bara ett par timmar där du hoppar över alla fel som du gjort tidigare.

    Om någon mer kunnig kommer in och ska göra saker så kan den personen lätt se vad du ställt till med utifrån dokumentationen och rätta till det :)
     
    Emptydroid gillar detta.
  6. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tack för ditt svar! Att hålla dokumentation är jag van vid så det blir inga problem med den delen.

    Fler tips och trix uppskattas! :)
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Sen beror det förstås på hur pass avancerat det ska sättas upp. Ska det t.ex köras docker swarm för redundanta instanser? Kommer dessa behöva dela dynamisk data så det kan vara aktuellt med Ceph lagring?

    I de allra enklaste av docker-uppsättningar kör du troligtvis inget av ovan utan du går helt enkelt igenom installationsinstruktionerna för docker på den distribution som gäller, och kanske även att det blir aktuellt att installera docker-compose för att förenkla uppsättning av docker stack(ar) genom yaml-baserade stack-konfigurationsfiler (docker-compose.yaml). Hur du lägger upp detta beror på om det är en eller flera containers du ska köra och hur dessa är beroende av varandra, eller inte.

    Nästa steg därefter är att tänka nätverk. Ska det vara platt med bryggning in mot maskinens interface eller passar det kanske bättre med macvlan interface för att separera trafik mellan olika stackar via ordinarie brandvägg/UTM-appliance i nätverket, om vi nu pratar företagsnätverk som kanske har något lite värre än en Asus/SoHo router.
     
    Emptydroid, e7andy och bernard gillar detta.
  8. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tack för detta! Hittills har jag inte fått jättemycket mer information än det jag jag skrivit, men nu vet jag i alla fall mer kring hur jag ska tänka. Intressant! :)