Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det hela har nu tagit en märklig vändning. Enligt spårningen är nu paketet på väg någonstans, hur nu ett paket kan vara både levererat och på väg?? Månne är det trots allt returresan som är påbörjad?

    Jag kan ha förhastat mig i mina slutsatser, men informationen från Postnord är allt annat än tydlig. I flera timmar stod paketets status som "Levererad". Så här ser det ut nu:

    upload_2020-9-28_21-8-21.png

    P.S. Fick mail ifrån Klarna att återbetalningen är påbörjad så den delen verkar fungera fint. :)
     
    Buzz, bernard och frpl gillar detta.
  2. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Var nog ett handhavandefel av allt att döma :)
     
    jnsson, svenix och bernard gillar detta.
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Beställde ett spel från elgiganten som levererades som varubrev, när det gått mer än en vecka för länge så hittade jag trackingnummret och då stod det att det "levererats till mottagarens brevlåda" fast jag har lägenhet med brevinkast och det inte kommit något den dagen de påstod ha levererat det. Lyckligtvis skickade Elgiganten ett nytt spel annars vet jag inte hur det hade gått, uselt av portnord att lägga det i någon annans brevlåda eller ta hem spelet (som kostade 400 kr).

    Varubrev är det sämsta av alla världar, tar oftast tre dagar innan man får en avi om brevet är för stort för brevinkastet (och när det inte är för stort levererar de i fel brevlåda). Sen kan man undra vad det är för folk som behåller dyra saker som uppenbart var till någon annan.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Låter som stöld i ditt fall. Numera kan Postnord tydligen ställa paket i trappuppgången, bredvid din lägenhetsdörr, och då är ju risken för stöld betydlig. Hänt mig också, fick ett paket stulet i våras. Tror det stod "levererats till din brevlåda" eller "levererats till din lägenhetsdörr" i aviseringen, och jag förstod direkt att det måste blivit stulet utanför dörren.

    Postnord sa att det var någon coronaåtgärd att de får ställa paket i trapphuset numera, om jag inte minns fel. Jag själv hade ju önskat avsäga mig en sån leverans, och hellre tagit mig till ombudet för att hämta paketet. Vid en liknande händelse nyligen fick jag höra att Postnord fotar paket de ställer i trapphuset, som bevis. Du borde kunna höra av dig och be dem kontrollera om paketet funnits utanför din lägenhetsdörr.

    Levererar de paket till fel brevlåda? Har du ditt namn tydligt uppmärkt på dörren? Om de ändå levererar fel, så är det såklart bedrövligt. Men att tydligt märka dörren med alla efternamn på de boende, kan göra stor skillnad. Väldigt många som missat en så grundläggande sak.
     
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är tydligt uppmärkt med namn och försändelsen var tillräckligt liten för att lätt gå in i brevinkastet. Om de hade lämnat brevet utanför hade det varit kvar då det bara finns två andra lägenheter på samma plan och jag känner båda grannarna som är pensionärer. Trapphuset är separat så ingen går utanför lägenhetsdörren för att komma till någon annan lägenhet (och det är högt upp). Och de brukar inte lämna paket utan man får en avi 2-3 dagar senare (som numera inte ens är på det lokala utlämningsstället utan företagsposten som är långt bort och svårtillgängligt med kollektivtrafik).

    En annan gång skickade postnord en rek-avi till någon annan, plus en påminnelse och lämnade sedan ut till denna person trots att det stod mitt namn på paketet (fick foto på paketet från avsändaren). De vägrade sen hjälpa mig eller tala om vem de lämnat reket till utan jag skulle säga åt avsändaren i Kina att reklamera paketet. :mad:
     
    N6290 gillar detta.
  6. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Nej, däremot har det ju tillkommit en tjänst som man/avsändaren kan välja när varan skickas, att den levereras till dörren även om mottagaren inte är hemma.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Den tjänsten har funnits i flera år, och den hade jag absolut inte valt när jag gjorde beställningen, fanns inte ens det valet på Apotea när jag beställde vad jag kunde se. Fick bekräftat senare att leveransen i trapphus var något som inte gick att avsäga sig, minns inte om det var Apotea eller Postnord som sa det.

    Däremot lyckades de på något sätt skicka ersättningspaketet direkt till ombud när jag tjatade, utan att det behövde göras ett försök att leverera vid min dörr, då gick det att slippa trapphusleverans uppenbarligen. Men det verkar vara någon speciallösning som Apotea ordnade åt mig, vet inte vad den tjänsten kallas. För Postnord är det ju billigast om deras personal försöker dela ut, så slipper de betala avgift till ombudet. Så i Postnords intresse ligger det ju att leverera i brevlåda eller vid dörr (om paketet sedan blir stulet vet jag inte vem som tar kostnaden i slutändan, antagligen någon försäkring).

    I tjänsten Varubrev ligger väl att Postnord har rätt att bestämma hur leveransen ska ske.
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det tror jag inte på, egna personalkostnader är sannolikt dyrare, jag tippar att ombuden får väldigt låg ersättning per paket som de hanterar. Det som ombuden tjänar på att vara ombud är att människor måste besöka dem för att få sin post och då kan de lika gärna passa på att göra sina inköp.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Jag har själv jobbat på ett konkurrerande företag i branschen för ett par år sedan. Då var det billigare att dela ut själv än att lämna till ombud, och därför gjordes alltid försök att dela ut själv. (Undantag kan ju alltid förekomma, ungefär som Postnord verkar slarva när folk som väntat hemma hela dagen på sitt paket senare får en avisering att paketet gått till ombud då ingen öppnade dörren).

    Du får komma ihåg att personalkostnaden är fast och ändras inte - om personalen som ändå är ute och gör sitt jobb gör ett försök att dela ut paketet så kostar det ingenting. Om paketet däremot ska köras till ombudet så tillkommer en extra avgift för den extra hanteringen inom företaget (bränsle, tid m.m.), samt att ombudet tar en avgift. Det var åtminstone så det resonerades på företaget jag jobbade på.
     
  10. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Ombuden får ungefär 5 kr per försändelse, lite beroende på vad det är för typ.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här hamnar PostNords paketskåp: "Ser ett stort intresse" - Ehandel

    Nu verkar skåpen äntligen vara på väg! Det vill säga de skåp vi diskuterade tidigare i tråden, som finns i bla. Danmark redan.

     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Älskar rubriksättningen. Framstod som att det skulle finnas en lista, men det verkar inte finnas. Synd :(

    Edit: hittade att de ska placeras ut inom postnummer 110 00-150 00 här.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Häftigt! Ta lite bilder om du får tillfälle att prova dem :)
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bor tyvärr utanför det postnummerområdet som ska täckas :( Hade varit perfekt annars. Gillar verkligen Instabox!
     
    bernard gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    För den som undrar vilket område i Stockholm som omfattas av den postnummerserien:

    Stockholm (postort) – Wikipedia
     
  16. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Är det så att PostNords boxar kan stå själva utomhus? Eller minns jag fel?
    Undrar om dom i så fall drivs mer batterier och laddas med solpaneler.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De borde kunna göra det, då DHL (tyska posten) har så där
     
  18. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    PostNord slår nya botten rekord för mig och har stulit ett paket värt närmare 5700kr samt ersatt innehållet.. helt sjukt att detta får gå till och jag hoppas att den som gjort detta får sparken direkt.


    View: https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/2747031382215622


    Vad tycker ni jag ska göra? Har redan öppnat en polisanmälan.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    En liten background gärna. Vad är det som skulle ha kommit? Du ska ju självklart meddela säljaren om det, så han kan reklamera sändningen, då det är säljaren som har ansvaret fram tills att du tagit emot paketet om det är från en butik du köpt det.
     
  20. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Ska försöka sammanfatta detta :)

    Jag skulle igår fått ett paket av PostNord som innehöll en Ninebot G30 Max som var skickad från en säljare i Polen och paketet försvann mystiskt i PostNords hantering mellan utlämningsstället samt deras brevterminal. De själva kund inte se vart det tog vägen och startade en utredning för att lokalisera det.

    Tidigare ikväll fick jag en notis i PostNord appen att ett paket fanns att hämta, jag var väldigt tveksam till vad som skett och anade oråd redan innan jag hämtade paketet.

    Efter att ha hämtat paketet och kommit hem för att öppna det så har de stulit varan samt ersatt den med blandat skräp för att vikten skulle stämma. Med detta är det ju klart att detta är systematiskt bedrägeri och någon hos PostNord som är en tjuv.