Diskussion: Chromecast med Google TV (2020)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 14 sept 2020.

  1. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag hoppas också att ethernet blir möjligt på samma sätt som CC Ultra. Har upptäckt att jag inte alltid får upp Chromcast som alternativ (Kör Unifi AP).

    Men hur vet man att denna fungerar?

    Mvh
    Tobias
     
  2. levin1891

    levin1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    8
    Också beställt från fnac nu!
     
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Gjorde också en beställning :)
    Blir att sälja CC Ultra när denna kommer!
     
  4. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Kommer en liknande nätverksadapter:

    Chromecast gets a special Power + Ethernet adapter - 9to5Google
     
    svenix, Travolta och qudos gillar detta.
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    släpps i frankrike. kanske vänta på denna innan man beställer från fnac för att kunna sambeställa den med nya cc.
     
  6. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Kommer denna kunna visa linjär-TV live? Dvs kan jag se SVT1, SVT2, TV4 Play direkt via denna? Ute efter att enkelt komma åt livesändningar som sport och nyheter utan att behöva casta från telefonen (alltså klicka mig fram med fjärren) helst).
     
  7. halvar

    halvar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    la också en beställning på fnac inga problem
     
    KiloEterna och Oceanic gillar detta.
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är inte ens lönt och jämföra en Shield med något, kommer aldrig ens komma i närheten efter som Google har inte släppt ett officiellt stöd för Android TV för 64bit finns endast i 32bits, Nivida har utvecklad egen 64bit OS på egen hand.

    Så vad än de trycker in för 64bit chips i Android TV så körs den i 32bit, och du kan aldrig överstiga mer än 3GB ram i 32bit, medans en shild skulle i princip kunna köra med 128GB ram.

    Så ovansett hur kraftfull dessa är så är det bara 32bits prestanda jämfört mot shielden 64bits.


    Så klart den inte kan, endast via appar, men då behöver apparna också ha stöd för EPG, vilket Hulu är ensam om erbjuda, varken Viaplay, Dplay, under typ 2 år efterfrågan om lägga in stöd för EPG så har inget hänt.

    Men visst om Hulu skulle inkludera svenska kanaler i slutet av 2021 när de börja släppas globalt så svenska hushåll kan fixa svenska kanaler via Hulu så skulle du kunna få upp kanalerna under live taben på hemskärmen.
     
  9. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Menade inte linjär TV utan streaming av linjär-TV. Alltså visa deras live-utbud i appform. Appar finns från samtliga kanaler tex?
     
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Som jag förstått det är det Android TV i grunden på nya Chromecasten, och apparna som SVT och TV4 utvecklat för Android TV har inte linjär TV där man väljer en kanal att titta på, man kan bara se vissa saker live som t.ex. Nyhetsmorgon och en del annat. För övriga program påminner apparna mer om en streamingtjänst som t.ex. Netflix eller Viaplay.

    På SVTs mobil-app är det ju annorlunda, där kan man välja vilkan kanal man vill titta på. TV4s mobil-app har inte den möjligheten.

    Förr fanns Magine-TV som var rikigt bra för detta, man kunde välja att titta på valfri kanal som var gratis eller som var del av paket man betalade för som gammal hederlig linjär-TV.

    Vad gäller sport kan man inte kolla på det live på TV4-appen, däremot SVT verkar inte ha samma restriktioner? Någon får gärna rätta mig som har bättre koll, sällan jag kollar sport.

    Har själv försökt hitta någon prisvärd tjänst där man via nätet och app kan kolla på de fria kanalerna och några till baskanaler till rimligt pris, men inte hittat något klockrent. Det närmsta är Comhem TV Bas HD för 149/månad där Comhem Play ingår, dock binder man upp sig 12 månader. Tyvärr vet jag inte om de har någon app för Android TV? Försöker installera Comehm Play via webbläsare på min Nvidia Shield och då står det "ej kompatibel" så varet är nog nej. Kanske går att side-loada.

    upload_2020-10-1_11-16-15.png
     
    Travolta gillar detta.
  11. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Kiwi gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det skulle då krävas att apparna erbjuder EPG, det är inga svenska appar som stöder dessa.
     
  13. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Linjär TV stream finns inte jättelätt. Svtplay har det på sina kanaler men inte via App men på Webben, så man kan sno dom adresserna o casta från telefon... Annars får du nog hitta nån leverantör som kan ha tex Sappa. Jag har Canal Digital via parabol, hos dom får man hela sitt kanalpaket via Canal Digital Play stream, rätt bra!
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Dplay skulle kunna införa EPG på Dplay, så skulle du kunna säga Okej Google slå på Discovery tillexempel.

    hade viaplay haft stöd för EPG också så skulle du kunna säga Okej Google slå på TV3 så skulle den börja streama kanal TV3 från Viaplay, och du skulle få ut TV tablån från Viaplay också från deras kanaler som är live, och därmed kunna listas i typ Live Channel app och bli då linjär TV.

    Live Taben på

    Chromecast med Google TV

    Är
    1. Det är Android TV och det har inbyggd Chromecast build in därför Chromecast i namnet
    2. Google TV är Google Play Film & TV, mobilen har en app för den, medans på Google TV är den inbyggd i den nya launchern på Android TV.

    Minns ni Android TV 5.0 till 7.0 så hade vi launcher leanback i 8.0 så blev launcher namned Android TV home också byggd på leanback.

    Google TV blir då i senare OS version vilket har inbyggd Live Channel appen + Google Play Movies direkt i launchern som ligger ovanför Android TV.
     
  15. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Aha, det förändrar en del för mig... Jag trodde att jag skulle kunna använda mig av t.ex Telia Play utan att behöva casta från telefonen, men inser att något sådant stöd inte finns.

    Då känns det ganska onödigt att uppgradera min CC, speciellt när den kostar 800 kr.
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    De skulle krävas i sådan fall att Telia Play släpper en app för Android TV som har inbyggd EPG.
    Men vad launchern gör på den nya hemskärmen är under Live att ta ut alla TV kanaler från alla appar du har installerad och gör det som Linjär TV men du slipper öppna typ Dplay, för kolla deras kanaler, öppna Viaplay för kolla deras. Utan allt samlas på ett ställe blir mer linjärt.

    Så lär de fungera på set boxar, men har du en vanlig TV men Antenn så lär den ju hämta EPG från kabel/boxar och likande som skickas till TV via antenn anslutningen TV får ju EPG där och då kan man hämta ut det från sin boxer anslutning direkt utan appar.

    Och har du kanaler via antenn men också kanaler via appar så hämtar dem nog ut kanalerna från båda källorna.

    Problemet är ju med svenska app ägare som Dplay, Viaplay är att de vill att de ska stremas direkt i deras appar, och inte ge ut en källa för streama från deras app men från hemskärmen utanför deras appar, de är därför Dplay, Viaplay är så extremt dåliga på erbjuda EPG.
     
  17. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    ¿Que? Numer iPhoneanvändare men trodde att nya CC skulle kunna ladda ner appar från Play store (typ Dplay Telia Play) och starta program direkt på tvn utan att behöva casta från telefon. Aja, får se vad det innebär för mig när jag får den då
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du kan fortfarande bara ladda ner appar som är tillgängliga för Android TV, men visserligen kan du sidaladda dem precis som vanligt ladda ner Telia Play typ och ladda ner apk från mobilen och sedan installera den på TV, sedan behöver du bara mus för klicka dig vidare då den inte har stöd för fjärrkontroll, men hur som helst så vill de ändå inte lägga in EPG.

    Vi kan nog förvänta oss alla svenska TV kanaler som vi kan få via fåra operatörer idag via Hulu i princip slutet av 2021 någon 2022, när Hulu går globalt efter Disney har gjort Disney+ globalt.

    Hulu lär ju köpa in rättigheter för kanaler så som de gör i USA, och Japan var de finns idag.
    Hulu syfte är ju för cord cutters för de som vill slippa ha abonnemang för TV via boxar och kapa kostnader.

    även om de också erbjuder Bundles för Disney+ HBO och likande tjänster till lägre pris med ett Hulu inkluderad.
     
  19. joachi

    joachi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag låter min order ligga kvar
    Nekar dom så får jag beställa från fnac
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.