Vad är ni nöjda med och vad kunde vara bättre? Xperia 1 II

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Egil, 4 okt 2020.

  1. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Sitter på en OnePlus 8 pro och är inte nöjd med kameran ens med Gcam.
    Får konstant dåliga bilder på människor och djur innomhus kvällstid!
    I övrigt hyfsade bilder på natur och landskap, men saknar att kunna zooma in på ekorren eller fågeln några meter bort som jag kunde med Huawei P30 pro.
    Funderar på att byta till Sony Xperia 5 ll som är nästan samma som Xperia 1ll i ett smidigare format.
    Så för och nackdelar, vad att tänka på?
     
  2. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det du bör veta om årets Sonylurar är att det inte är för de som gillar "snabba" kort utan det kräver lite inställningar oftast beroende på omgivning.
    Det är en lineup främst för skapare så du har det i åtanke.

    Vill man zooma och ta snabba kort kanske en Samsung Note 20 Ultra är något att överväga :)
     
    Egil gillar detta.
  3. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Är i en liknande sits. Sitter däremot på en OnePlus 6 och sneglar även jag på 5ii. Tycker den verkar vara riktigt intressant.

    Det låter nästan som att det du säger innebär att sonyn tar dåliga bilder i auto-läge, är det verkligen så? Har faktiskt även fått den känslan när jag kollat reviews, autoläget sådär men manuella läget för svårt.
     
  4. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte den tar dåliga bilder med standard kameraappen, men ska man gå in och jämföra med andra lurar som Samsung och Huawei med sina flaggskepp och zoomar kn 50x på bilderna och letar pixlar så är det en annan sak.

    Jag blev positivt överraskad över autoläget faktiskt, jag tycker den tar riktigt bra bilder, har ingenting att klaga på, använde Note 9 innan denna att jämföra med och denna tar helt klart bättre bilder. I Photo Pro är det en lekstuga med inställningar, riktigt roligt :)

    Frugans 5 II ligger på laddning hemma, ska utforska och installera den imorgon, har du frågor så ställ, vi fick den tydligen en vecka innan release.
     
    Egil, Puttesson och jocke_lulle gillar detta.
  5. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Härligt! Skönt att höra att auto också funkar [emoji846]

    Kul att ni fått den så tidigt. Berätta gärna vad ni tycker om den sen (i rätt forumtråd [emoji846] ) Ställer nån fråga där i så fall.
     
  6. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    220
    Jag läser om folk som kör på full auto i photo pro appen, för det är endast där HDR finns inte i enkla fotoappen, dom säger att dom tar toppenbilder genom att hålla ner kameraknappen halvvägs och pekar på ett ljust eller mörkt område brevid det man ska fota och sen när kameran låst sig flyttar man till objektet man ska fota och trycker ner helt, enligt dom får dom toppenbilder på det sättet, blir spännande att prova :)
     
    Egil gillar detta.
  7. James92

    James92 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2021
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skiten kunde sluta dö och få den där "red Light of death"