Google Nest Audio

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av defiant, 25 sept 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite märkligt att jämföra mot tex Huawei Sound X som kostar 3 gånger så mycket, utan att nämna prisskillnaden. Verkar som behållningen med produkten, vilket är att hålla nere storleken, men samtidigt erbjuda mer ljud för pengarna i förhållande till tidigare produkter, tycks ha gått förlorad. Även LG ThinQ WK7 som omnämns är betydligt större.

    Det är en liten och nätt högtalare, så naturligtvis har den begränsningar, men samtidigt är prislappen relativt låg parallellt som den är väldigt lätt att placera mest överallt. Det är själva syftet med högtalaren. I förhållande till högtalarens ytterdimensioner skulle jag dessutom våga påstå att det är förhållandevis mycket ljud för pengarna.

    Vid en jämförelse måste man rimligtvis titta på produkter med liknande lådvolym i samma prisklass och som erbjuder motsvarande funktionalitet. I annat fall riskerar man att jämföra äpplen mot päron, vilket kanske inte är så värdefullt.
     
    Last edited: 5 okt 2020
    gneken gillar detta.
  2. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gokväll!

    På vilka sätt kan jag egentligen använda en Nest Audio? Jag har fått för mig att det är dessa:
    1. Med rösten be den spela musik via tex Spotify eller YouTube music. Radio tror jag ska funka också med rösten.
    2. Casta musik från valfri device på samma sätt som man gör till en Chromecast som jag har i tv'n. Tex speficik spellista i Spotify eller för att få bättre kontroll än vad jag kan få med rösten.
    3. Spela ljud via Bluetooth, tex musik eller ljudet från lokalt lagrad video. Eller om man kollar SVT Play/Netflix/HBO på surfplattan så kan jag använda Nest Audio för att få lite bättre ljud.

    Vad tror ni, kan det stämma eller har jag missuppfattat användningsområdena? Kanske en dum fråga men har aldrig använt någon Home eller Nest enhet innan och vill inte köpa en och sen inse att det inte funkar som jag tänkt mig.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en fördröjning på ca 50-100 ms vid uppspelning via Bluetooth (AAC) när jag testar mot en Pixel 4, så för video lämpar den sig inte så bra, beroende på hur känslig du är för latens.


    Det övriga kommer fungera fint.
     
    Last edited: 5 okt 2020
    matssoderstrom och BrorSnor gillar detta.
  4. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tack!

    Jag har en äldre ren Bluetooth högtalare, 300 kr klassen ca tror jag, köpt på Kjell, som vi använder ibland på detta sätt. Det borde väl inte kunna vara sämre än den eller? För i så fall är jag antagligen inte så känslig...
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det vore osannolikt. Förmodligen är det samma eller något bättre.

    Du väljer att aktivera BT-parningsläget genom att trycka på högtalaren i Home-appen och sedan välja kugghjulet för inställningar och scrolla ned en bit i inställningsmenyn.
     
    BrorSnor gillar detta.
  6. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tack för input! Då är det inte omöjligt att det blir en sån här. Har varit sugen på att ha en Assistant enhet i köket.
     
  7. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    @bernard@bernard du råkar inte vilja skvallra om hur den skiljer sig mot Nest Hub Max? Tänker ljudmässigt :innocent:
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nest Hub Max har 2x18mm-diskanter och ett 75-mm-element för mellanregister/bas, så på pappret är bestyckningen mer robust.

    Upplever ljudet i Hub max som fylligare, djupare och varmare medan det är mer rent och ofärgat i Nest Audio. Hub Max spelar också med större kontroll och bredd samt når något högre ljudnivå enligt dB-mätaren (jämförde i all hast, så loggade inte värdena). Ingen dramatisk skillnad dock vad gäller ljudnivån.

    Totalt sett föredrar jag ljudet från Hub Max, men en mer rättvis jämförelse vore nog 2xNest audio vs 1xHub Max sett till priset, i vilket fall jag tror Nest Audio går segrande ur striden. Har dock enbart en att testa med för tillfället, så kan bara spekulera.

    Kan tillägga att jag tycker att Hub Max är lite jobbig för nyhetssändningar och podcasts etc., så det lite klarare och mer ofärgade ljudet från Nest Audio gör sig nog något bättre där i min mening, men det är ju väldigt subjektivt så klart.

    Jag kommer nog främst använda Nest Audio i sovrummet, där jag gärna vill ha ett så klart ljud som möjligt eftersom jag brukar lyssna på podcasts om kvällarna, och på den punkten passar den utmärkt för ändamålet i mina öron.

    Men som sagt, i förhållande till storleken tycker jag det är svårt att ha så mycket högre förväntningar på ljudet än vad högtalaren presterar med priset i åtanke. Blir intressant att höra vad andra i tråden tycker när de börjar dyka upp. Sett till storleken är det ju nästan mer aktuellt att jämföra mot låt säga JBL Charge 4 och dylikt, då utbudet av högtalare i motsvarande storlek är tämligen begränsat. Har dessvärre inget motsvarande att provlyssna mot.
     
    Last edited: 5 okt 2020
    BrorSnor gillar detta.
  9. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Du råkar inte ha en Sonos one och kan jämföra mot? Lite sugen på att byta ut mina mot nest audio.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore en bra jämförelse, även om Sonos One (gen 2) kostar mer än två stycken Nest Audio.

    Nej, tyvärr, men baserat på skillnaden i vikt och det faktum att One är en hel del djupare och har större element tvekar jag på om det vore en så bra idé. Du riskerar nog att bli besviken.

    Edit: Verge skriver så här:

     
    Last edited: 5 okt 2020
    Bakken gillar detta.
  11. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Hmm misstänkte det, kanske om man kör två stycken audio på varje ställe man har en one. Då får man ju både stereo och två audio lär ju låta bättre än en one.

    Tål att funderas på iallafall. Tack för svar! :)
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    EG har erbjudandet med köp 3 betala för 2, och då blir det ju rätt attraktivt sett till priset. För 726 kr/högtalaren är det rätt svårslaget. Nest Mini ligger i jämförelse på 450 kr/styck.
     
  13. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Mycket lockande! Kan inte finnas mycket som slår ett stereo par audio sett till det priset :)
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Hehe, i stort sett alla utom svenska Mobil tar den för vad den är och jämför med hyggligt likvärdiga produkter, och är då ganska nöjda. Man kan alltid lita på svenska facktidningar. :D
     
    NoNick2 och Bakken gillar detta.
  15. jimsii

    jimsii Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har en Google Nest Hub stående i köket som jag vill komplettera med nya högtalare.

    Skulle 2 Nest Audio bli ett "rejält" lyft ljudmässigt?

    Kommer mest användas till Spotify samt lite Youtube klipp medans man lagar mat.

    Med elgigantens erbjudande får man ju dessutom en Nest Audio extra som skulle fungera som sovrumshögtalare.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, utan tvekan. Google Nest Audio låter betydligt bättre än Nest Hub. Nest Hub är på samma nivå som Nest Mini, och har bara ett högtalarelement.

    Alternativet är Nest Hub Max för ett mycket fylligare ljud i jämförelse med Nest Hub, men den kommer sannolikt inte att låta bättre än 2 Nest Audio (har dock inte testat själv).
     
    Last edited: 6 okt 2020
    jimsii gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad märkligt. Igår kostade den 1 090 kr på Mediamarkt, men nu har de höjt priset till 1 149 kr. Ingen dramatiskt skillnad, men 1 090 kr var mer spot on. Synd att de tydligen inte kunde behålla det priset.

    Hur som helst är ju 3-för-2-dealen på EG fortfarande optimal om man behöver mer än en.
     
  18. jimsii

    jimsii Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Blir det någon fördröjning på ljudet om jag kör Youtube klipp på Nest Hub och ljudet i Nest Audio?

    Bläddrade igenom tråden och läste om Bluetooth fördröjningen. Den har jag upplevt och vill ej återuppleva :)
     
  19. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Testade att spela ett Youtube-klipp på en Nest Hub Max med en högtalargrupp med flera Home Max. Ljud spelades inte i den kopplade högtalargruppen. Bara i Nest Hubben
     
    bernard gillar detta.
  20. Dalesdator

    Dalesdator Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2020
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag är helt ny när det gäller multiroom-högtalare och sådant. När jag såg den här dealen som Elgiganten har kände jag instinktivt att det kanske vore på sin plats att investera i 3 eller till och med 6 Nest Audio. Samtidigt är det vissa frågetecken som jag gärna skulle reda ut först.

    1. Hur stor skillnad tror ni att det är om man parkopplar två högtalare så att det blir stereoljud? Om jag köpte 6 skulle jag alltså kunna använda mig av t ex två i vardagsrummet, två i köket och en i toaletten respektive sovrummet.

    2. Är dessa alltså värdelösa att använda sig av om man tittar på video p g a fördröjning? Har någon tips på bättre alternativ än Nest Audio för ett hyfsat överkomligt pris?

    3. Jag är ingen audiofil men samtidigt kan jag förstås uppskatta bra ljud och ibland kan det göra stor skillnad för upplevelsen. Eller så är det helt enkelt så att jag om jag skaffar bättre högtalare kommer att lyssna mer på musik omedvetet p g a att det skapar en annan känsla. Om jag skulle investera i 3 eller 6 Audio nest, tror ni att det är att vara dumsnål/en dum satsning på kvantitet snarare än kvalitet? D v s vore det bättre att satsa på två sonos one för vardagsrummet som vad jag förstått det både ska fungera för video och ljud? Detta då för ungefär samma pris som 6 google nest audio skulle kosta. Jag förstår självklart att detta är subjektivt och att ingen kan svara åt mig, men med tanke på att jag är helt färsk när det gäller detta så tänker jag att någon med mer kunskap kanske kan ge ett tips eller info om vanliga misstag som folk ofta gör när de köper högtalare och surroundsystem.

    4. Är 3 för 2 en så bra deal som jag inbillar mig? Jag tycker att det låter som en otroligt bra deal för en ny produkt vilket får mig att fundera på hela 6 stycken men samtidigt är det kanske bäst att lugna sig och invänta t ex black friday då konkurrenter möjligtvis har bra dealer också.

    Tack på förhand!