Övrigt: Tradera vill ha kollinr för att betala ut pengar till mig som säljare

Diskussion i 'Off Topic' startad av pacmeyer, 2 okt 2020.

  1. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Finns bara det de kallar ”traderabetalning” och köparen betalar med kort, Swish eller PayPal men det går ändå genom Tradera på något vis så pengarna betalas ut av dom. Så jag antar att köparen egentligen betalar Tradera som sedan betalar ut pengarna till säljaren.
    Har dock tröttnat på Tradera nu. Känns lite som de kanske hellre siktar in sig på de säljare som lägger ut småkrafs och barnkläder där summorna inte blir så stora och där Tradera slipper en massa stök med lurendrejerier osv. Går hellre back 800-1000 och säljer här för lägre pris än skänker 200 spänn till Tradera för det här stöket som jag har svårt att se meningen med.
     
    Ompan gillar detta.
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har alltid haft mitt bankkonto och numera Swish inlagt i meddelandet som köparen får automatiskt, och har nog haft turen att alla har betalt direkt till mig och inte via Tradera.

    Nu har jag lagt in i alla mina auktioner att jag skickar först när pengarna finns på mitt bankkonto.

    Tradera har varit bra för mig generellt genom åren, bara enstaka problemköpare.
    Minns det var liknande strul när de försökte tvinga alla att sälja via PayPal för länge sedan.
     
    frpl gillar detta.
  3. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Samma här. I de flesta fallen har auktionen knappt hunnit avslutas innan swishen kommer. Har bara haft problem med en person som ångrade sitt bud under auktionen. Lyckligtvis bude en annan över.
     
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag har själv aldrig haft något problem vare sig som säljare eller köpare på Tradera. Kanske därför dessa nya ”säkerhetssteg” känns extra mycket främmande för mig.
     
  5. allerkrans92

    allerkrans92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2019
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    364

    MINA ENHETER

    Tradera har jag inte haft liknande problem med. Har sålt rätt mycket jag också sedan 2016.

    Allt från 1kr till 15tkr och aldrig fått det på mig.

    När de gäller köpare så haft jag nog haft tur, om jag sålt ca 200 saker där så har jag haft en som på stod att skärmen var sprucken på mobilen jag sålde, jag betalade tillbaka en summa och han var nöjd. Så de är allt.

    Är annars väldigt nöjd med tradera och föredrar det framför blocket där jag faktiskt blivit lurad 2 gånger när jag sålt iphone då.

    När jag sålde en iPhone X januari 2018 så betalade han innan han kom och hämtade den för utsatt pris (vilket egentligen är en står varning för alla prutar). 2 dagar efter jag sålt mobilen så skulle jag betala i kassan och då säger den medges ej och där var pengar på kontot. Ringer Swedbank som sen skickar mig vidare till deras utrednings avdelning och då är jag anmäld för fraud och det visar sig att snubben som köpte min mobil hade ute en annan annons på blocket för samma pris som min mobil, fast han sålde då något annat till någon annan och vill då ha betalt i förväg och den snubben som skulle köpa av honom han fick då mitt konto nummer som jag då gav till snubben som köpte min iphone och betalade in till mig, problemet med bank överföring är just att jag ser inte vem som skickat de. Efter mycket fram och tillbaka och bevis från min del så fick jag behålla alla pengar som tur är, synd om snubben bara som trodde han skulle få något av den andra snubben.
     
  6. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Såhär har det varit på ebay för mig flera gånger senaste 5 åren. Alltså att jag säljer en vara och skickar den till usa tex. Ebay håller på pengarna ett antal veckor eller att mottagaren meddelat att de fått sin vara och då trillar pengarna in på mitt paypalkonto. Så det här kanske är nåt skit som tradera nu också börjat med. Oerhört irriterande när man är en skötsam säljare.
     
    Last edited: 5 okt 2020
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Va tråkigt att Tradera verkar bli sämre nuförtiden. Har sålt en del på Tradera genom åren och haft tur med att allt gått smidigt hittills.
    Men börjar dom strula med sånt här så får man sälja mer här på Swedroid. Tradera är dessutom dyrt nuförtiden så då måste det vara smidigt.
     
  8. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Fick nu Mail av Tradera att pengarna kommer betalas ut inom två arbetsdagar. Köparen hämtade ut varan nu måndag morgon. Köpet gjordes torsdag förra veckan vid lunch. Varan skickades fredag förmiddag.

    Så, vill ni sälja något för flera tusenlappar på Tradera får ni förvänta er att inte få pengarna inom en vecka. Skulle dessutom frakten dröja pga postgången kommer det påverka när ni får pengarna.
    Tack och hej Tradera!
     
  9. allerkrans92

    allerkrans92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2019
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    364

    MINA ENHETER

    Kan det vara för deras nya faktura betalsätt? Såg att den inte fanns innan. Köparen betalar med en faktura tjänst där pengarna skickas efter varan mottagits och godkänts. Lite som skitsaken blocketpaket har!
     
  10. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Köparen i det här fallet betalade med Paypal. Faktura som betalsätt fanns inte för mig att välja när jag lade upp annonsen. Men det kanske är en del av att de lägger om betallösningar. Hur som helst usel information till säljaren kring det hela. Bara tur jag inte var beroende av pengarna för att jag exvis tänkte gå och köpa ny lur dagen efter jag sålt den gamla.
     
    allerkrans92 gillar detta.
  11. Nedan

    Nedan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Undrar om det funkar bättre att bara plocka bort paypal som betalningsmetod då och bara köra Swish? Eller lägger sig tradera i det med?
     
  12. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Betalar man med Swish genom att trycka på ”betala nu-knappen” kommer Tradera upp som betalningsmottagare.. är ju i så fall om köparen knappar in mitt nummer och betalar en direkt med Swish men där kan man ju själv som köpare förstå att det på något vis borde vara säkrare för mig som köpare att gå via Tradera...
     
    bernard och Nedan gillar detta.
  13. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Sålde en vara för strax över 10K och köparen strular som fan. Nu är jag lite orolig att köparen försöker blåsa mig. Köparen kommer betala med Paypal (redan där är struligt), sen bad han om att paketet ska skickas till en annan adress. Eftersom beloppet är så pass stort så är jag orolig att pengarna inte kommer direkt och han disputar med paypal. Då får jag strul som fan.
     
  14. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Du skickar väl inte innan du har pengarna på ditt konto?
     
    ruf0ns gillar detta.
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Nä.. men jag läste att Paypal håller stålarna som är över 1000USD. Väntar en betalning imorgon.
     
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du kan kolla med Tradera support ang. det där med "en annan adress".

    Det behöver inte vara någöt lurt, men en hel del säljare skriver att de inte skickar till någon annan adress, så det kanske finns en anledning.
     
  17. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Köparen är bortrest, men det bodde en annan person på samma adress. Så då blir den personen som får hämta ut paketet. Nåja, vi får se hur det slutar. Annars åker objektet tillbaka upp på Tradera igen. Lönehelg.

    kollade med Tradera som sa att det var okej så länge kommunikationen kring ändrad adress fanns reggad i chatten.
     
    cobben gillar detta.
  18. pallish

    pallish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    202
    Fick själv samma mail efter att ha sålt en vara. Köparen hämtade upp varan en timme efter avslutad auktion så har inte direkt några bevis på att det är hämtat. Har svarat Tradera, får se vad de säger.

    Edit: "Hej,

    Vi kommer kontakta köparen för en bekräftelse.

    Ni kan även be köparen att bekräfta mottagen vara genom kommunikation mellan er på Tradera eller genom att besvara på mejlet köparen mottagit.

    Vi återkommer när vi har mer information."

    Vilket jävla skämt...
     
    Last edited: 22 mar 2021
  19. Clintann

    Clintann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Fick samma idag, men jag tänker om köparen bara säger till Tradera.
    "Nee, paketet var tomt när det kom"
    "Där låg en sten i".
    Vad händer då?
     
  20. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Eftersom Tradera hanterar ärenden så förbannat godtyckligt kan det gå hur som helst, men rent generellt är Tradera köparens marknad och säljaren har i princip noll skydd om köparen börjar bråka. Filma/fota ALLTID varans funktionalitet och packning innan du skickar.
     
    Kristy gillar detta.