Förslag på spelmotorer?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Denny, 29 sept 2010.

  1. Denny

    Denny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej gott folk. Jag har satt mig i planeringsfas för ett spelprojekt jag tänkt genomföra till Android och jag försöker sammanställa och filtrera fram de bättre spelmotorerna som jag kan jobba med.

    Följande motorer har jag snubblat över.
    2D

    3D

    -----

    Är det någon av er som har erfarenhet med någon av dessa motorer till Android och har något att säga om dem? T.ex. så vet jag att UDK och Unity3d är starka val till PC och iPhone, dessvärre så har de en massa kringkostnader. T.ex. kostar Unity3d $3000 för att utveckla mot Android och det är inte pengar jag har.

    All feedback uppskattas. :teeth:
     
  2. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Unity är den enda av dem som jag har erfarenhet av, men då bara till pc. Tycker den är galet bra, men kostnaderna drar som sagt iväg ordentligt ifall man vill göra nåt seriöst med den.
     
  3. ichi7e

    ichi7e Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har testat AndEngine lite det senaste och det fungerar bra. En fördel är att det är helt open source. Enkelt att komma igång med om man kan programmering dock så finns det ingen dokumenterad manual utan det är mer "learn by example" som gäller.
    Här har du exemplerna som finns (finns QR-kod på sidan):
    https://code.google.com/p/andengineexamples/
     
  4. Elis

    Elis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    2D
    Rokon(ganska mycket erfarenhet tänkte faktiskt vara med i utvecklignsteamet en gång i tiden men starta egen motor istället.)
    + Öppen och gratis.
    + Tillåter försäljning av spelen.
    + Mycket funktionalitet.
    - Relativt svårt att arbeta med sist jag titta.
    - Ganska tung och oeffektiv om man ska göra ett lättare spel.
    = Ett väldigt bra alternativ speciellt om man vill kraftfulla spel som man sedan kan sälja.

    AndEngine
    + Verkar kraftfull.
    + Ungefär lika kraftfull som Rokon eller kraftfullare
    + LGPL
    = Verkar ungefär lika bra som Rokon och är enligt flera här i tråden bättre.

    Cuttlefish Engine
    + multiplatform
    + verkar lätt att arbeta med.
    - kostar pengar
    = vet ej om den är värd sin kostnad då jag inte provat.

    Candroid
    + Liten kompact.
    - Utritning med canvas och inte med opengl(hårdvara)
    - Skapar skräpobjekt som måste garbage collectorn måste rensa bort vilket stör spelaren med små lagg.
    +- Gnu vilket gör att du måste släppa källkoden till ditt spel och kan inte sälja spelet.
    = Rekommenderar jag inte i nuläget.

    Corona
    + Multiplatform.
    - Känns lite mer iphone inriktad.

    AppInventor
    + Lätt att utveckla i.
    - Många begrensningar.
    - Går inte att lägga ut programmen på market(?)
    = Om du bara ska göra ett spel för dig själv och närmaste på kortast tid möjligt.

    AGameFramework (Som jag utvecklar. Dock ej klar så endast lite förhands reklam)
    (om någon är intresserad så kan denna få titta på koden redan nu)
    + Öppen och gratis.
    + Tillåter försäljning av spelen.
    + Inte bara en motor utan ett framework. Med vilket jag menar att den finns lite mer färdiga komponeter man kan lägga till för sina spelobject.
    tex så kan man med EN rad lägga till om man vill styra.
    "new AccelerometerMovement2(mBall.mMovement);// för att röra bollen med accelerometern.
    + Lätt att använda. (ett av de stora målen med projektet)
    + Modulärt (komponenter man skrivit kan lätt återanvändas i andra spel (också ett mål))
    + Klara både 2D och 3D.
    + Hårdvaruaccelererad grafik med opengl i både 2D och 3D
    - Ej klar än.
    - Inte riktigt lika mycket funktionalitet som tex Rokon.
    - 3D fungerar är begränsat fortfarande.
    - Recensionen skriven av utvecklaren vilket gör den extra positiv.
    = en spelmotor som inte är klar än men kan vara något för framtiden. byggd för att vara enkel att förstå och för kort utveckligtstid.


    3D
    Alla alternativ verkar vara tungviktare som kostar en del pengar.
    Om du inte tänkt att satsa fullt ut på spelutveckling så skulle jag rekomendera något annant
     
    Last edited: 30 sept 2010
  5. jhil

    jhil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    AndEngine är licensierad under LGPL och det betyder att du inte måste släppa källkoden för ditt spel om du väljer att använda AndEngine.
     
  6. Dendu

    Dendu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Själv använder jag AndEngine för mina android spel och det funkar sjukt bra, jätte lätt att använda och komma igång med, jag använde Rokon först, men när jag bytte från Rokon till AndEngine så gick mitt spel (med exakt samma kod, förutom Rokon/AndEngine delarna såklart) från ~20 fps till ~45 och var mycket enklare att utveckla, så jag skulle definitivt säga att AndEngine är bättre (enligt mig i alla fall).

    Och det där med att man måste ge ut källkoden stämmer verkligen inte, jag har inte kollat på licensen men han(utvecklaren) har själv sagt att man inte behöver göra något alls för att få ge ut det (både gratis och som betal-spel).

    Måste också säga att Unity är ett sjukt bra program, pga kostnaden för android versionen så har jag tyvärr bara använt det till pc, men det är sjukt lätt att använda och kan göra riktigt bra grejer. :D
     
  7. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    När kommer din spelmotor att var färdig? Och kommer en som aldrig har designat ett spel förut kunna göra enklare spel?
     
  8. ichi7e

    ichi7e Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man får dessutom sälja spelen som utvecklas med AndEngine...
     
  9. Denny

    Denny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Trevlig feedback. :)

    Elis >> Har du någon liten demonstration man kan testa på mobilen? Är nyfiken på vad du plonkar på. ;)
     
  10. Elis

    Elis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag ber om ursäkt. Fick för mig att det var GPL
     
  11. Elis

    Elis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Den var färdig för användning för ett tag sedan men jag bestämde mig för att göra om ordentligt och därför är koden lite trasig just nu :)

    Man kommer fortfarande behöva erfarenhet av Java och en mindre kunskap om spel design. Däremot kommer man inte behöva tänka på alla lågnivå saker som spelloop, musik uppspelning osv.

    allt spelider som det inte finns färdigskrivna komponenter för kommer man även få skriva egna specialkomponenter för.

    men ett spel som går ut på att en boll studsar runt på skärmen och som man ska trycka på för att få poäng går att implementera utan minsta problem.

    Innan jul så ska en välfungerande Beta vara ute iaf. Vill inte sätta förhårda krav på mig själv :)
     
  12. Elis

    Elis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tyvärr så jag jag pajat spelmotorkoden just nu då jag skrivit om hela 2D delen och förbättrat den.

    Har dock en gjort en snyggt och finslipat Pong och så har jag gjort ett 3D labyrint spel likt atilt 3d labyrinth om en inte lika snyggt och bara några få testbanor.

    Kommer dela med mig av alla mina exempel spel när det hela är mer klart.
     
  13. Denny

    Denny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Låter trevligt! Ska bli intressant att se vad vi får i julklapp. ;)
     
  14. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för en bra sammanställning!
     
  15. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Finns ett 3d-motor, men inte spelmotor som heter min3d. Men det är den enda jag hittat som är gratis. Den är dock inte mycket mer än en tunn wrapper runt openGL.
     
  16. drayon

    drayon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Elis + Denny post till klistrat kanske?
     
  18. raantanen

    raantanen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bhuhu hittar inte ANDEngine på market :cry::(
     
  19. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det är väl inget man installerar på sin telefon? Vad ska du göra med bara en spelmotor på telefonen?

    http://www.andengine.org/
     
  20. raantanen

    raantanen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    :o:o:o:o:o:o:o:o:o det va ett skämt så klart!!:o:o:o