Diskussion: Chromecast med Google TV (2020)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 14 sept 2020.

  1. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Beror på din Iptv leverantör.

    Kallas för catchup.
    Finns inte på alla kanaler som regel och oftast bara tillgängligt på SD strömmen.

    Man kan dock pausa alla kanaler (utan catchup) men tror det är begränsat till ram minnet så man kan inte pausa hur länge som helst.

    Jag önskar bara att man kunde koppla på Telias IPTV direkt till tivimate (eller likande app).

    Fattar inte tänket med att man idag ska ha speciella boxar.

    Telia Play har inte ens app för androidtv.

    Finns det ingen standard för IPTV som "riktiga" TV providers kan använda sig av så man själv kan välja app efter tycke smak och behov.

    Funkar ju så jäkla bra med pirat iptv så man blir less.
     
  2. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Var väl OK pris ändå.

    Från Fnac med 11 EUR frakt blir det typ 850kr

    899kr från Inet

    Tänk om det var US priset som gällde.
    Då hade det väl mer varit 650kr.
     
    bernard gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du lär ju ha det priset om du orka vänta till Juni 2021, lär väl skaffa en som bara ligger damma då man har zero nytta av en Chromecast, men kan vara bra enhet för vara snabbare med se vad som är nytt i kommande Android TV versioner som 11 och 12 etc för den lär ju vara den enhet som uppdateras snabbast.

    Dock var jag förvånad att den inte kör redan Android TV 11 versionen då den är släppt innehåller Sekretess, förbättringar av prestanda bland annat jämfört mot 10.

    Ser dessutom ut som det kör med 2 olika Android TV 11 versioner

    Android TV 11 för plattformen
    Android TV 11 för security vilket verka vara nytt i och med Android TV 11, varken 10 eller 9 8 innehar någon security del.
     
  4. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Priset i EU är ju 69EUR jämfört med 59USD.
    Så tror det landar mer runt 750 när den lanseras här.

    Sedan ska ju alla olika Play appar osv implementera stöd för nya Google TV interfacet också för att det ska funka bra.

    Med tanke hur bra de är på att ens göra appar för Androidtv får vi se hur det går med det.

    Naturligtvis funkar apparna som vanligt men vill ju att det ska komma upp förslag och rekommendationer från alla Play appar.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Android TV är det OS till smart TV som har flest appar och bäst support från utvecklarna.

    Problemet är att det nya gränssnittet är 100% kontrollerad av Google, så det väljer själv vilka som ska få stöd för det eller ej, man kan inte koda in stödet i appen själv.

    Detta uppmärksammades av Plex när folk klagade på att gränssnittet inte fungerade i den nya hemskärmen i deras egen community.

    Chromecast w/ Google TV - Plex content on the "For You" Tab

     
  6. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    EricG, Jowee, DanielÖ och 2 andra gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite märkligt att YT-appen är cappad till 1080p, men det bör väl justeras med en uppdatering. Förmodar man kan testa exempelvis Kodi med YT-plugg för att se om 4K fungerar den vägen. Alternativt Smart Youtube TV-klienten.
     
  8. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Ser ju klockrent ut! Att inte veta hur Plex funkar på den har varit det enda stoppat mig men det ser ju ut att funka galant.

    Beställde en nu för tredje gången efter att ha avbokat två ggr :)
     
    arcspin och bernard gillar detta.
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du får öppna plex och leta innehållet direkt i appen, samma sak blir det med Kodi, och alla locala strömingsklienter, då innehållet från appen sker endast genom online innehåll då Google har full kontroll på vilka som tillåts stöda funktionen.

    Chromecast w/ Google TV - Plex content on the "For You" Tab
    Google TV new UI integration
     
    Last edited: 8 okt 2020
    DanielÖ gillar detta.
  10. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Precis så som jag tänkte mig med andra ord. Behöver inte att Google tänker ut något åt mig att kika på [emoji41]
     
    msandstedt gillar detta.
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det där har ju stor del med att launchern är byggd på www.google.com

    Sök på typ en TV serie eller en film låt säg Nu blåser vi snuten igen.
    nu blåser vi snuten - Sök på Google

    Så har du ju Sätt - Att se-listan - Tumme upp och Ner

    Så alla filmer och serier som finns listad på Google finns tillgängligt, förutsatt att en streamingtjänst har aktiverad den.

    Så för google kunna bygga upp detta och sedan kunna match så krävs online innehåll, lokal data blir svårt.

    Personligen tycker jag redan dagens upplägg är bättre där man kan styra innehållet med kod från appen direkt själv.

    De enda streamingtjänster som finns listad med hjälp av Google på svenska marknaden är

    Netflix, Disney+, Viaplay

    C More, Viafree, SVT Play, TV4 Play, HBO Nordic, Viki, Prime Video, Dplay, Passionflix, Crunchyroll, Eurosport, UFC, NBA, WWC, UEFA, Formula1, F1 många fler tjänster som finns på marknaden har total avsaknad :)

    Prime Video har dock stöd för det i USA, men även om Prime Video har funnits i Sverige sedan 14 december 2016 har det fortfarande inte fixat stödet för Sverige, så inget råder gott på den svenska marknaden, menar liksom om inte ens prime video som är globalt inför det så kan man glömma att typ C More, och dessa lär göra något.
     
    Last edited: 8 okt 2020
  12. MarkusL

    MarkusL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kollade min NVidia shield Pro 2019 och såg att den också bara rapporterade 1920x1080.
    Enligt denna tråden så har det med att göra vilken upplösning som GUI:t renderas i bara.
     
    bernard gillar detta.
  13. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Även jag har övervägt den här för Plex och framförallt lokalt content i 4k men den här tråden på Kodi är inte särskilt upplyftande:

    "Google Chromecast with Google TV" dongle with a new "Google TV" ecosystem and UI

    För att sammanfatta så verkar den bli rätt begränsad och egentligen helt framtagen för streamingtjänster - dvs eget content kommer troligen aldrig fungera särskilt bra. För min del blir det nog en Shield istället, vilket är trist - ville verkligen hellre köra med den här!

    Vol
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du vet väl att Shield, Sony, Philips, TCL, och alla dessa enheter som kör Android TV 9.0 eller högre kommer få det här gränssnittet förr eller senare hur som helst.

    Sony är ju först ut med ta över gränssnittet på sina TV, dessa tillverkare börjar i och med 2021
     
  15. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte riktigt om du missuppfattar mig? Men jag har absolut inget emot det nya gränssnittet, tvärtom.
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Som jag fattar det med länken du delar, är och har allting med gränssnittet och göra.
    Den kan inte hämta innehåll från Kodi, Plex, local appar som det kan göra med Android TV Home, Google TV Home gränssnittet gör att det upphör, så man får helt enkelt öppna appen för leta efter innehållet i den lokala media om man ska leta. I övrigt är det ganska lika.
     
  17. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Nja, nu läste du nog hela tråden för snabbt :)
    Det är flera som testat den nu med lite olika material och de stora problemen är ju att den inte klarar av många av ljudcodecsen, men även också auto framerate switching som inte fungerar för att nämna några showstoppers.

    Sammanfattningsvis som en uttryckte det:
    "Google don't care about your local media. I'd keep your Android boxes or look elsewhere rather than relying on Google to cater to your needs."
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    De enda formaten Shield har som Chromecast med Google TV inte har är
    VC-1 och Divx AVI’s

    Tror nog inte jag har stött på dessa format sedan typ början på 2010 talet, och ljudet som Shielden har som saknas i Google TV är DTS-HD MA, TrueHD.

    Vilket med andra ord skulle inte vara omöjligt förbipasserad.

    Däremot skulle jag ha önskad AV1 support då Youtube kräver AV1 från och med nästa år på enheter som är ny på marknaden, Netflix kör med AV1 idag redan för enheter som stöder det.

    och AV1 lär vara den codecs som tar över locala medier.
     
    Volatyle gillar detta.
  19. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    "Vilket med andra ord skulle inte vara omöjligt förbipasserad" - hängde inte med här :D

    Vad gäller DTS-HD, MA och TrueHD så är det väl så att många 2160p-rippar har just dessa ljudformaten, och då kommer man behöva transcoda vilket jag vill undvika helt. Därtill är väl som sagt auto framerate switching något som Shielden klarar?

    Vol
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Beror helt på vilka format du komprimerar dem i när du gör backups, men så klart beror det lite på vad du har för stöd i ljudet också, för det är väl onödigt komprimera dem så stora filer som möjligen om du ändå inte kan ta del av dessa, men det varierar ju så klart från hushåll till hushåll.

    Tror de flesta som kör Blu-ray RIP kör dem via MKV, då blir dem ungefär 20GB för Bluray och 35GB för en 4K, sedan beror det ju helt och hållet på om du väljer bara ta videon och behålla ljudformatet helt i sin ordning då blir det ju DTS-HD, för vanlig ljud eller DTS:X om du kör med Dolby Atmos.

    DTS-HD är ju bara för Dolby digital, men har man som sagt inte uppnått det går det komprimera den i olika dolbys blir den något lägre i ljudet men skulle inte märkas om du inte har ljudsystem för det.

    Enda formatet som är värt och kopiera är DTS:X i mina ögon, DTS-HD kan lika gärna gå på Dolby 5.1ex ljud formatet blir något pressad men filstorleken blir mindre, Dolby 5.1ex så vitt jag vet ska stöda på Chromecast med Google TV

    För allt ljud som inte är Dolby Atmos i mina öron är desamma, därför kör man Tidal eller Amazon Musik också så man får ta del av Dolby Atmos på låtar man lyssnar på.
     
    Volatyle gillar detta.