Streamingkamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av celleequie, 11 okt 2020.

  1. celleequie

    celleequie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Onplus 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Onplus 7 PRO
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Hej, har på jobbet en del offentliga event och föreläsningar där vi nu under coronapandemin börjat sända de digitalt. Då det känns bäst att ha livesändingar p.g.a möjligen att integrera med tittarna söker jag en kamera för just det där vi kan ställa in bilden.

    Har gjort en del research så nog vill ha en videokamera. Någon som kan rekommendera? Har kollat på Canon xa11, men känns onödigt med en sån avancerad kamera. Kan man ex få två andra för dess pris, desto bättrea.

    Har valt bort systemkamera och webbkamera, men om någon kan tycka det ändå är bäst säg till!
    Just kamera jag behöver råd med, allt kring kan jag lösa. Har ex ett bra ljudsystem.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om du vill ha bra kvalitet till ett relativt långt pris så kan jag rekommendera Logitech Brio 4K webbkamera, denna ger riktigt bra kvalité och har stativinfästning.

    Logitech BRIO 4K Ultra HD Webcam | Billig

    Sen lär behöva bra ljussättning om du vill öka kvalitén på inspelningarna oavsett kamera-lösning i form av ljuskällor och reflektorer. Men när kameralösningen kostar knappa 2500kr per kamera och stativ så finns det kanske ekonomiskt utrymme för att skaffa även sådant tänker jag. [emoji4]
     
  3. celleequie

    celleequie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Onplus 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Onplus 7 PRO
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Tack för tipset! Ska ta med mig det :)
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan köpa en sådan här och sedan ansluta valfri kamera med HDMI-utgång: Elgato Cam Link 4K - YouTubers

    Fördelen med den framför andra lösningar är att latensen blir rätt låg och att du inte behöver någon specifik mjukvara (är plug and play), men om du har tex en Sony-kamera med stöd för Imaging Edge Webcam kan du bara ansluta kameran direkt till datorns USB-port: Download | Imaging Edge Webcam | Sony.

    Använder en A7 III själv för ändamålet, men noterat att det är lite större latens med USB/Sonys mjukvara kontra Elgato-dongeln.

    Jag vet inte om videokameran du nämner ger dig några direkta fördelar i det här sammanhanget annat än att den inbyggda ljudupptagningen brukar vara bättre. En systemkamera borde fungera lika bra/är mer kompakt (...beroende på objektiv) och enklare att släpa på.
     
  5. celleequie

    celleequie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Onplus 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Onplus 7 PRO
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Tack, har kollat på den där Elgato då många tipsar om den. Skulle denna Blackmagic Design ATEM Mini ersätta Elgato eller behövs båda tro?

    Anledningen till att jag själv valde bort systemkamera var för att då vill jag ha en som har clean hdmi, sett lösningar men osäker om jag får installera vilket program som helst på jobbdatorerna. Sen behöver vi i princip alla få det installerat. Och de kameror som har det hamnar på samma pris som den videokameran. Och då målet är att göra film och livestreama kändes det logiskt med en videokamera.
    Sen har jag läst att systemkameror kan stänga av sig då de kan överhettas, men kanske inte är ett problem i dessa prisklasser.

    Sen vet jag inte om det blir svårare sen med systemkameror om man vill ha flerkameraproduktion?
     
    bernard gillar detta.
  6. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Spontant förslag utan någon kunskap att backa upp det med: Vad sägs om en GoPro?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, videomixern fyller samma funktionalitet som Elgato, men med undantaget att du kan växla mellan kameror/ljudkällor osv. smidigare, så om du kommer livesända och vill växla mellan kameror är det förstås en bra och kompakt lösning till bra pris.

    Det beror på vad för kamera du väljer. Vet faktiskt inte riktigt vad som ger bäst "bang for the buck", men optimalt vore nog nästan att besöka en handlare med god renommé och beskriva vad du vill göra och be om ett förslag. Ofta kan du även få testa olika produkter i affären / experimentera med olika objektiv och så vidare. Att klämma och känna skall inte underskattas.

    De flesta systemkameror ger "clean HDMI out" numera också, men det kan ju variera där med. Brukar dock framgå rätt tydligt om man bara googlar på modellnamnet.

    Hur dunkelt är ljuset som värst där du kommer filma? Om det är lite knepigt ljus är en större sensor bättre då du enkelt kan kompensera med ISO. Det skiljer sig rätt kraftigt åt med sensorstorleken. Du får utan tvekan störst flexibilitet vad gäller att kompensera för dåligt ljus med en fullformatsensor, dvs utan att introducera något nämnvärt bildbrus trots rätt höga ISO-nivåer. Det kan ju vara bra vid presentationer av olika slag om man skall fånga grafik och dylikt, så att det syns tydligt och förblir skarpt.
     
    Last edited: 12 okt 2020