Problem: Sos alarm nödkontakter samt platsinfo ej fungerande telenor

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av CartelZ, 11 okt 2020.

  1. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Frånochmed ios 13.1 introducerade sos alarm AML vilket ska ge platsinfo oavsätt om man har sos alarm appen eller ej.

    Dock har båda gångerna en bekant till mig ringt 112

    Nödkontakter ej fungerat fast rätt uppsatta. (Ingen har fått medelande).

    Sos alarm verkar ej kunnat se platsinfo fast samtalen gjordes på 2 helt olika platser.

    Detta har varit en iphone xr båda gångerna ios 13.1 uppåt (andra gången ios 14).

    Kan det vara fel på mobiloperatören i detta fall telenor??.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    I Android-telefoner erbjuder google tjänsten Android Emergency Location Service (ELS).

    Get help in an emergency using your Android phone - Android Help

    Platsen skickas då automatiskt till SOS Alarm när man ringer 112, och man behöver ej SOS Alarm-appen/112-appen eller vad den kallas.
    Vet inte om Apple har något liknande?
    Vet inte varför det inte fungerar för din kompis, men är det möjligt för en app på Iphone att ta del av platsdata i bakgrunden, när man inte själv öppnat appen? Har din kompis slagit på alla nödvändiga inställningar så att platsdata är åtkomlig för appen?

    EDIT:
    Jag läste ditt inlägg för dåligt, ser att Apple har en egen implementering av AML (Advanced Mobile Location), som du säger. Så länge din kompis telefon har datatrafik så borde funktionen fungera. Det kan inte vara så att Iphonen under samtalet gått ner på 2G eller liknande, så att datatrafik försvunnit?
    Det enda som kan skyllas på operatören vore avsaknad av datatrafik, tänker jag. Om det inte beror på det, så gissar jag att Apples implementering funkar dåligt eller att något annat blir fel när man ringer 112.

    EDIT2:
    Ser att jag hade fel, SOS Alarm har valt att implementera SMS som lösning när platsen ska skickas, inte HTTPS-lösningen som används i vissa länder. Se nedan.
    https://www.pts.se/contentassets/8a0dd9a60806446a8afaa90a4d2eba98/aml.pdf
    Alltså borde smset gå fram till SOS oavsett om man har datatrafik eller inte.
     
    Last edited: 11 okt 2020
  3. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Okej tack för infon det med 2g, ska kontakta telenor och fråga lite om det. Så om jag kommer fram till något :)
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag uppdaterade inlägget igen. Dumt av mig att skriva inlägget innan jag gjort färdigt min research hehe.

    SOS Alarm i Sverige verkar inte behöva datatrafik för att ta emot platsen, då platsen istället skickas över SMS enligt den lösning vi valt i Sverige. Till skillnad från vissa länder.
    Har därför ingen gissning till vad som blivit fel. Är du säker på att SOS inte kunnat se platsen? Vad bygger du det på, har de sagt det uttryckligen? Om telefonen haft dålig GPS-mottagning vid tillfället, typ om man befinner sig på ett ställe där himlen är skymd (inomhus/under jord) så kan det förklara att SOS bara fått en ungefärlig plats.
    AML innebär att telefonen automatiskt slår på GPS och Wifi och försöker få fram en så exakt plats som möjligt. Därefter ska platsen skickas. Kanske har Iphonen skickat platsen för snabbt, innan den hunnit få fram en exakt plats. Isf dålig implementering av Apple. Bara gissning.

    Du kan ju alltid fråga Telenor om de har någon teori. Till exempel kan du fråga om mobiloperatören behöver implementera något för att lösningen ska fungera, och om de isf kan ha missat något. Tekniken är ju rätt ny som du sett.
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Använda nödsamtal SOS på iPhone
    Som jag tolkar informationen på ovanstående länk så ska man aktivera nödsamtal enl instruktion för att nödkontakter ska meddelas.
    Månne om det är så att även 112 samtalet behöver aktiveras den vägen för att AML ska fungera...Låter ju tokigt. Har (tack och lov) inte hamnat i en sits där jag behövt testa detta så har faktiskt ingen aning..

    Men annars svårt att säga vad det beror på. Tittar man på FAQ för AML så framgår detta under frågor och svar:
    AML gör det lättare att hitta nödställda
     
    Lias08 gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du skriver ”verkar ej” - vad innebär det? Har det varit bekräftat att SOS Alarm inte har kunnat se platsen eller baseras det på att de frågat om platsen under samtalet?

    Gällande nödkontakterna: Hur har nödsamtalet ringts? Som jag förstår det kontaktats inte nödkontakterna om man själv slår in 112, utan en behöver använda ”nödsamtalsfunktionen” som finns antingen genom att en trycker på sidoknappen fem gånger eller håller in volym upp och sidoknappen och där väljer nödsamtal.

    Telenors kundtjänst kommer med stor sannolikhet inte kunna ge någon mer klarhet i detta. Det är något de nog inte ska hantera, eftersom det bara ska fungera.
     
  7. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Jaha okej. Jag är nämligen säker på att det som ringde använde knappsatsen och inte reglaget tror du det Ian ha orsakat? Att nödkontakter ej fungerade.
     
  8. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Tack för svar!

    Är säker på att den som ringde använde knappsats och ej reglaget / 5 gånger tryck om det är så det fungerar tackar jag för infon.

    Nu i efterhand så det du säger om platsen kan jag inte bekräfta om dom är säkra på att dom fick in den eller inte. Det kan ju absolut vara som du säger. Tack för ditt svar.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testade nu på min mobil. Det är tydligt att nödkontakterna inte kontaktas om en själv slår in numret och ringer. Nu lät jag aldrig samtalet kopplas upp, men det kommer en tydlig ruta direkt när man trycker på röd lur där det går att avbryta att nödkontakterna kontaktas när nödsamtalsfunktionen använts. En klar brist, jag hade nog också slagit 112 själv! AML bör fungera oavsett hur samtalet rings.

    Om du vill kan du ju alltid kontakta SOS Alarm (Kontakt och support) via mail eller ringa till deras kundcenter. De kanske kan ge en förklaring på hur det hanteras?

    Om du gör det, berätta gärna vad de svarar här i tråden! :)
     
    Gorgeous och CartelZ gillar detta.
  10. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Tusen tack!!!

    Ska se till och höra av mig till sos och se hur dom hanterar plats som du sa
     
    Cupcakes gillar detta.
  11. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Skönt att få info om just det med att slå in automatiskt eller inte.
     
    Cupcakes gillar detta.