[Telenor] Tråden om Telenor

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 12 jun 2013.

  1. elektron

    elektron Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Övrigt:
    Samsung Earbuds+
    Samsung TV
    Samsung DEX
    Samsung Watch
    Precis.
    Starta istället en egen tråd om jämförelsen mellan Telia och Telenor.
    Om nu nån bryr sig.
     
    KTM gillar detta.
  2. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Testet jag länkade till är mycket seriöst, och användbart, oavsett vilket lag du hejar på. Ta en ordentlig titt på det.
     
    Cupcakes gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    En familjemedlem har försökt nå Telenors kundtjänst för bredband massor av gånger den senaste månaden. Hon väljer rätt knappval ("tryck 4 för support gällande.."). Då säger den "inget val har registrerats". Efter tredje försöket avslutas samtalet utan att man kommer fram till telefonist. Otroligt dåligt.
    Hon kommer fram nån enstaka gång ibland och får prata med kundtjänsten, men sen ska de skicka ärendet vidare till en tekniker. Teknikern skickar då ett sms, där hon föreslås att testa enkel felsökning, saker vi redan gått igenom ett tiotal gånger utan resultat. I smset står det "Du kan svara på detta sms" men när hon svarar får hon tillbaka "Ärendet är avslutat, testa att ringa eller maila vår support". Sen samma cirkelgång igen.
    Otroligt dåligt.

    Såna där påståenden säger ingenting. I sak är det säkert helt riktigt att de når 99,9 procent av befolkningen, men vem bryr sig om hur många procent av befolkningen de täcker? Det är ju ytan som är det viktiga. "Vi når 90 % av Sveriges yta" vore värt betydligt mer i mina ögon, men ingen vågar säga en sån siffra.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor skriver att de täcker 90% av Sveriges yta. Även Tele2 skriver detta.

    Telia och Tre anger inget om yttäckning vad jag kan hitta. Tre anger 98,9% av befolkningen.
     
    jnsson gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Aha, har missat det. Hade aldrig trott att Telenor och Tele2 skulle nå en så hög siffra. Endast Telia skulle ev. komma upp i 90 % eller mer, om jag fått gissa. Så undrar om den siffran från Telenor/Tele2 går att lita på, eller om de räknat efter "teoretiskt maxavstånd" som varje mast kan sända på, vilket inte följer verklig täckning.

    Just siffran 90 procent måste ju vara en avrundning på något sätt. Undrar avrundat från vad.

    Vore ju onekligen spännande om Telia eller 3 haft liknande data.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Telia har de senaste typ 20 åren haft 92% yttäckning gällande 2G. Deras 4G nät ska ha 90% yttäckning om jag inte minns fel. För typ 4 år sedan gick Tele2 och Telenor ut med att man skulle förbättra täckningen så att man ska ha 90% yttäckning och vad jag vet blev man klar med den för ca 2 år sedan.
     
  7. elektron

    elektron Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Övrigt:
    Samsung Earbuds+
    Samsung TV
    Samsung DEX
    Samsung Watch
    Seriöst.
    Finns inget svenskt lag som man vill heja på, för de är alla dåliga på sina olika sätt.

    Jag tror inte att folk läser så mycket tester, utan de tar vad som bjuds och som är mest fördelaktigt i kronor och ören, t ex bli fullkund med diverse kombo- rabatter och liknande.
    Telia är inte precis billigaste operatören i heller.
     
    Last edited: 12 okt 2020
  8. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    I beg to differ... Här är resultatet från P3 (nuvarande Umlaut) benchmark i Sverige 2019, där Telia är bäst i test och får betyget Outstanding och med poängen tar hem topplaceringen i Europa!
    Sweden 2019 - Results — CONNECT-TESTLAB.com
     
    Last edited: 12 okt 2020
  9. elektron

    elektron Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Övrigt:
    Samsung Earbuds+
    Samsung TV
    Samsung DEX
    Samsung Watch
    Så roligt då. Telia är bäst i test. Jippi.
    Och jag som valde Telenor istället för Telia. Me bad.
     
  10. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Glömde bifoga länken tidigare, men här är den:
    Sweden 2019 - Results — CONNECT-TESTLAB.com

    I övrigt behöver du inte vara sarkastisk. Bara för att Telia generellt har det klart bästa nätet, så är det inte det på varje given plats i Sverige. Det kan mycket väl vara så att Telenor är bäst där just du befinner dig mesta tiden.
     
  11. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det var just den länken jag la in lite längre upp i denna tråd. Du såg visst inte det.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Tycker du att de siffrorna låter rimliga? Jag är fundersam alltså. Hmm.

    I Norrland så är uppfattningen hos de flesta att Telia har MYCKET bättre täckning än övriga operatörer, särskilt utanför städerna. Om det endast skiljer 2 procentenheter i yttäckning mellan Telia och Tele2/Telenor, samtidigt som Norrland är den absolut största ytan i landet, så låter det nästan lite orimligt kan jag tycka. Eller kanske bara är jag som är överdrivet kritisk till såna siffror.

    Men din uppgift om Telias yttäckning - på 2G respektive 4G - innebär ju att skillnad i täckning skulle vara nästan obefintlig i Sverige mellan dessa operatörer. Jag får inte ihop de siffrorna. Telias 4G-nät skulle alltså ha samma yttäckning som Tele2/Telenor - med förbehåll för att Tele2/Telenor endast har angett total yttäckning, utan att specificera om det rör 4G eller annat nät. Antagligen är det 2G som håller uppe deras siffror isf. Men är det tillräckligt för att förklara skillnaden?
     
  13. elektron

    elektron Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Övrigt:
    Samsung Earbuds+
    Samsung TV
    Samsung DEX
    Samsung Watch
    Nej. Min upplevelse av Telia är inte outstanding.
    Synd att det inte finns en mätning på kundnöjdhet för Telia också.
    Skulle nog visat allt annat än outstanding.
    Upplever Telenor som mer serviceminded och har bättre kundkontakt.
     
    Last edited: 13 okt 2020
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns faktiskt! För mobila tjänster är resultatet inte outstanding hos privatkunder - men bättre än Telenors. Telia leder dock nöjdheten hos företagskunder. Vad gäller fasta tjänster är det samma sak där - inte ett outstanding resultat för privatkunder men bättre än Telenors. Bäst betyg på företagssidan.

    Ser man på det vad gäller varumärken som Telia Company respektive Telenor Sverige äger gäller följande. Halebop (Telia Company) har högst nöjdhet hos privatkunder, Vimla (Telenor Sverige) har mindre nöjda kunder. Väger en alltså varumärkena tillsammans - alltså Telia/Halebop respektive Telenor/Vimla blir betyget högre för Telia Companys varumärken.

    Källa: Svenskt Kvalitetsindex. SKI Mobil, SKI Fast.
     
    Last edited: 14 okt 2020
    induktion och 6150 gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du själv testat nätet i Norrland? Jag har varit en del i Norrland och jag har inte haft mycket problem med själva täckningen (dock så har jag Tele2, men Tele2 och Telenor bygger 2G och 4G täckningen tillsammans). Jag tycker att du ska testa att ha Telenor eller Tele2 och åka till Norrland och bilda dig själv en uppfattning om nätet, särskilt nu efter att de byggt upp nätet. Förut hade de bara 70% yttäckning och då hade Telia absolut mycket bättre täckning i Norrland och det är det som Telia också fortfarande många tycker och vill inte ens testa något annat verkar det som. Jag tycker du är lite väl överdrivet kritisk
    När jag kollar täckningskartan för Telia, så skiljer sig 4G täckningen inte så mycket mellan Telia och t.ex. Tele2 eller Telenor, det finns absolut ställen där Telia har mer 4G täckning. Slår man däremot på 2G täckningen också så ser man att Telia har mer täckning. Edit: Angående Telenor och Tele2s nät så byggs 2G och 4G tillsammans, så det är 2G och 4G de har byggt upp till 90% yttäckning
     
    Last edited: 14 okt 2020
    N6290, KTM och 6150 gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    70 % yttäckning, vet du vilket år den siffran rör?

    Jag rör mig en del i Norrland, typ varje sommar, men har själv Halebop så min uppfattning bygger väl närmast på vad medföljande familjemedlemmar säger om sin täckning varje sommar. Under en fjällvandring sommaren 2020 tappade 3-användaren täckning helt under några timmar, Telenor-användaren hade under en viss distans ingen täckning men inte lika länge som 3-användaren, jag hade täckning hela tiden och rent av väldigt bra hastighet trots långt ute i ingenstans. På bilresan från södra sverige till norrland så minns jag att både 3- och Telenor-användarna tappade täckningen några gånger tillfälligt, det hände även mig några gånger men inte lika ofta. Eller jag hade kanske 2G när datatrafiken försvann, minns inte riktigt.

    Som du säger, skillnaden var säkert större tidigare, det kan ju vara så att gamla uppfattningar ligger kvar. Blev bara förvånad över att skillnaden skulle vara så liten rent procentuellt, ynka två procentenheter, då Norrlands fjällvärld är en så stor yta av Sverige procentuellt.
     
    6150 gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    70% yttäckning var allt innan 2017-2018 typ.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Alla har ju olika uppfattning, vilket är helt naturligt. Själv var jag extremt missnöjd med Telenor när jag hjälpte en familjemedlem att försöka fixa sitt ärende, hon hade ringt massor av gånger och försökt få hjälp men typ 9 av 10 gånger kopplades samtalet inte ens fram, de övriga gångerna fick hon prata med kundservice men blev hänvisad till en tekniker och när teknikern inte gick att få tag i, han stängde typ ärendet för snabbt, trots att problemet inte var löst, så fick hon ringa igen och hela cirkusen började om, jag vet inte hur många gånger. Hon var utan sina fasta tjänster i 1,5 månad och telenor vägrade skicka ut en ny box trots att det var helt uppenbart att den var sönder, de ville "felsöka" först (vilket knappast var nödvändigt, och felsökningen lyckades de aldrig göra pga allt krångel, det blev till slut jag som ringde och berättade alla uppenbara tecken på att boxen var oåterkalleligt trasig och då godtog de det).

    Så alla har olika uppfattningar. Du gillar Telenors kundkontakt, jag hatade den. Man kan ha otur när man försöker få hjälp, vilket speglar ens egen uppfattning men inte nödvändigtvis helheten hos företaget. Samma sak gäller säkert din bild av Telia. Jag har aldrig haft problem hos Halebop, men har ingen större erfarenhet av Telia i övrigt.
     
  19. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    jnsson gillar detta.