Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan inaktivera Prime på en gång efteråt. Framgick det av sajten att du tecknade den fria månaden? Eller stod det att du redan hade ett aktivt Prime-medlemskap när du tecknade upp dig?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

  3. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Det stod att det var en fri månad, men det var sedermera solklart att det inte var det när jag kom till betalninssidan (nåväl jag har redan nyttjat den). Jag fick alltså betala för prime-medlemsskapet trots att det drogs för några dagar sedan senast och jag kollade problemfritt på video igår. Mycket konstigt.

    Det känns som att jag har två parallella medlemskap igång, och det varnar mig Amazon om också... men jag vet inte vad jag kan göra åt det
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Säg upp det under DE-domänen här, sedan förmodar jag att du ev. kan behöva förnya det på svenska om det nu blivit så att medlemskapen hänger ihop numera, men vänta då på att det löpt ut först, innan du förnyar något:

    Visa bifogad bild 95293
     
    edvinnn gillar detta.
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    bernard och Zooklubba gillar detta.
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jisses vilken dröm deal. Amazon är väl iofs kungar på att skatteplanera, hoho.

    Tack för kollen, bor i Norge och då blir det ingen gratis moms så den landar på typ 700 kr under billigaste på Prisjakt, inte riktigt värt ev problem med garanti.
     
  7. Droid90

    Droid90 Guest

    Letar efter en Nintendo Switch på Amazon DE.
    Sökte på "Nintendo Switch Console" men fick inte upp någon.

    Hur skall man söka?
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag får upp dem som tredje och fjärde alternativ när jag söker på samma. Personligen hade jag nog bara sökt på produktnamn och scrollat.
     
    Droid90 gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan berätta att jag fortfarande inte fått någon återbetalning från amazon.de på den Redmi 9 som försvann (beställningen gjordes 26 Juli). Nu senast fick jag dock ett mail om att de kan ge mig en refund på mitt amazon gift card balance. På grund av "tekniska problem" kan de dock inte föra tillbaka pengarna till mitt kort just nu utan då måste jag i så fall vänta ytterligare. Med tanke på den tid som gått borde kompensation definitivt vara på sin plats och jag tycker fortfarande att det är hårresande dålig service av amazon. Jag får nästan känslan av att de vill bli av med mig som kund. Att vänta över två månader på att de ska sätta in samma summa som jag betalade (utan att få varan) på en gift card är minst sagt provocerande.
     
    jnsson, iterva och svenix gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Under senaste månaden har jag i flera mail berättat om hur missnöjd jag är med hur det skött ärendet. Dock kör de alltid med samma svar, en lam ursäkt och sedan en utfästelse om att "problemet snart ska vara löst". Nivån på servicen påminner om oseriösa kinabutiker.
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det är fullständigt oacceptabelt och obegripligt att det ska ta över två månader för ett företag med Amazons resurser att lösa detta! :(

    Nu blir det spekulationer men jag har precis som du ibland känslan av att Amazon helst vill bli av med mig som kund. Dock har jag inte drabbats som du utan det yttrar sig istället i form av att mina leveranser tar längre och längre tid. Från att leverera på två-tre dagar har mina senaste beställningar tagit 14-17 dagar innan jag har fått grejorna. I min fantasi ser jag hur Amazon har något slags internt system där de betygsätter kunderna. Jag som bara handlar när det är extremt bra priser och alltid utnyttjar gratis frakt är kanske inte så lönsam för Amazon. Nu har jag lite tröttnat och inte handlat från Amazon på några veckor. Få se vad som händer om/när jag gör en beställning igen. Jag har en grej jag funderar på att köpa. o_O
     
  13. Droid90

    Droid90 Guest

    Kan meddela att de betygsätter kunder utifrån hur mycket man handlar, hur ofta och hur man sätter betyg.

    Jag har varit aktiv med både handlandet och betygsättning. Tydligen var jag en s k "high valued customer" ;)

    Handla så det ryker
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Intressant. Har returnerat några lurar genom åren. Kan sådant dra ner ens interna betyg tro?
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Skulle vara intressant att veta vilka källor du har till detta påstående? Har du någon inside information från Amazon eller är det dina egna spekulationer?
     
  16. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Var i kontakt med deras support. Jag hade tydligen 2 prenumerationer, en på Prime Video och en annan på "Normal Prime". Stökigt kan jag tycka...

    Edit: men jag fick pengarna tillbaka
     
    svenix och bernard gillar detta.
  17. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Vad ingår i det här Prime man behöver skaffa trial på om man vill ha billiga priserna på Prime day?

    Står innan man skaffar det...

    Important: Please keep in mind that the Prime benefits are only available to customers in Germany and Austria.
     
  18. Droid90

    Droid90 Guest

    Frun beställde ett presentkort till min födelsedag, men tyvärr så klantade Postnord till det som vanligt.
    Det hade enkelt gått ner i vår postbox, men av någon anledning så lämnades det in på Coop utlämningsställe.
    Det spelar tydligen ingen roll om man har angett en hemadress som leveransadress, eftersom nötterna på Postnord ändå levererar det till ett utlämningsställe.

    Därmed förstördes hennes överraskning till min födelsedag, då hon ej har möjlighet att hämta ut paketet.
    Pratade med Amazon som har lämnat in en s k "delivery complain" till Postnord.
    Fick även 10€ i rabatt på min nästa order. All heder till Amazon som gör allt för mig som kund att bli nöjd.

    Skall bli spännande att se hur de klarar anstormningen av paket som inträffar iom deras Sverige lansering.
    Misstänker att Amazon inte kommer se genom fingrarna speciellt mycket, när klagomålen börjar hagla in från kunderna.
    Det bästa vore om fler missnöjda kunder lämnar in klagomål mot Postnord, så de tvingas agera på något sätt.

    Fler som haft samma erfarenhet med paket som levereras till fel ställen när ni beställt från Amazon?
     
    6150 gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tycker det verkar vara standardförfarande både hos Postnord och UPS att skita i att köra hem paket till privatpersoner. Om de inte kör det direkt till ombudet så brukar de fejka en "försökt leverera men ingen var hemma" notering och sen går det till ombudet.

    Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag suttit hemma och väntat på ett paket som varit på utkörning till min adress men sedan har det plötsligt kommit upp på spårningen att "leveransförsök misslyckades p.g.a. ingen hemma". Jag var naturligtvis hemma vid alla dessa tillfällen. Jag är pensionär och är hemma för det mesta. Naturligtvis saknas också vid alla dessa tillfällen den lapp som budet ska lägga i brevlådan om ingen är hemma, de har alltså aldrig varit på adressen.

    Flera gånger har jag försökt påtala dessa missförhållanden till Postnords kundtjänst men får bara undvikande standardsvar. I bästa fall ska de göra "en notering" om saken. Sedan händer ingenting och det hela upprepas vid nästa leverans.
     
    Droid90 och nexus^6 gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Sedan COVID-19 kom så har hemleveranserna jag haft med PostNord fungerat utan anmärkning. Senast var i tisdags. Jag var inte hemma, men mamma var hemma och PostNord ringde på och lämnade av paketet. Samma sak i våras när jag var hemma o tog emot ett annat paket. UPS däremot gillar jag inte att de inte ringer på längre, utan lägger paketet automatiskt i brevlådan om det får plats. De lämnade en paket som innehöll en mobil i brevlådan... (Mina paket har dock inte kommit ifrån Amazon utan från andra fraktbolag utanför Sverige som sedan blivit PostNord)
     
    Last edited: 18 okt 2020
    nexus^6 gillar detta.