[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    3 personer i Fello tråden som verkar vara drabbade. Varför inte säga detta istället? Eller har du nåt annat du grundar detta på?
    Har både Halebop och Telia själv och har inga problem och aldrig haft heller. :)

    Men Vimla verkar ju oförmögna att lösa detta. Hoppas dock för kundernas skull att detta löses.
     
    Last edited: 9 okt 2020
  2. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Vimla ger ju ofta svaret att det bara är några "få" som har problem. Ändå har dom mer support och klarar inte av att svara dom "få" som behöver hjälp inom den tid dom själva anger, utan dom går periodvis på knäna så till den milda grad att dom tidigare behövt stänga ner/minska chattsupport för att komma ikapp med e-post/forum, som kan dröja en vecka eller mer innan den besvaras. Dom måste ha verkligen ha stor kundbas om detta bara är några "få" som har problem/frågor.
     
    svenix gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla har enligt egen uppgift c:a 50 anställda.
    På denna sida kan man se att de bl.a. har 12 meriterade tekniker och programmerare, tre i driften samt 26 supportpersoner: We the people - Vimla
    Ändå kan de inte få skiten att fungera. Jag har ställt frågan förut och jag undrar fortfarande: vad gör alla dessa högt meriterade tekniker? Inget tycks ju hända på Vimla. Samma gamla problem år ut och år in. Utlovade tjänster som skjuts upp i det oändliga. Kunder väntar tre-fyra år på t.ex e-sim eller tvillingkort men efter alla dessa år kan Vimla inte ens presentera en tidplan för när det kommer. Det är skrattretande hur Vimla med all denna personal lyckas åstadkomma så oerhört lite.

    Förklaringen måste vara att Vimla har oerhörda ledningsproblem och noll styrning på företaget.
     
    tooobe, induktion och stelin gillar detta.
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag har haft Vimla sen de startade och har aldrig haft problem med dem. De gånger jag har haft funderingar så har supporten hjälpt till direkt.
     
    Fredz och svenix gillar detta.
  5. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Samma här.

    Har under lång tid följt både Vimlas forum och denna tråd. Tycker det är lite trist att 4-5 kunder (eller fd kunder) står för 80-90% av alla negativa inlägg. De verkar ta alla tillfällen att påpeka hur fel allting är. Vet inte riktigt vad syftet med detta är. Läser man i Vimlas forum om alla problem som kunder upplever, undrar man ju i sitt stilla sinne hur ofta det är handhavandefel av kunden själv. Vet att jag kommer få mothugg på detta inlägg men det kan jag ta.
    Är för övrigt nöjd Vimla 2.0 (fd 1.0) användare. Upplever inga som helst problem med mitt abonnemang varesig nu eller tidigare.
    Lev väl!
     
    Fredz, iterva, Feisson och 9 andra gillar detta.
  6. bras_7

    bras_7 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi
    Har också haft Vimla i många år och aldrig upplevt några problem har två abonnemang hos Vimla och övergången till 2,0 gick hur bra som helst
     
    Feisson, Ivan, svenix och 1 annan gillar detta.
  7. maww

    maww Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Niagara
    Telefon 2:
    Redmi note 9 pro
    ROM:
    Xtended XS
    Info:
    Niagara
    Telefon 3:
    Mi Max 3
    ROM:
    HavocOS
    Info:
    Niagara
    Platta:
    Nexus 7 2012
    ROM:
    Franks Death
    Jag har haft Vimla i många år och det har fungerat tillfredsställande i flera år.
    Nu på senare år (vimla 2.0) så har det blivit sämre (för mig iaf).
    Hastighet på surf är inte bra.
    Täckning (i Stockholm har blivit sämre, upplever att täckningen svajar väldigt mycket)
    Så fort man åker till t.ex. Finland så blir det direkt problem med roamingen.
    Ingen kan ringa mig och sms fungerar ibland. Det gäller att ha tur, brukar vara att man får gå igenom hela listan på operatörer och hålla tummarna att någon fungerar för stunden.

    SMS i Sverige har ju blivit en chansning, skickade SMS kommer fram ibland och likadant när jag är mottagare.

    Vanliga samtal skall bara fungera, många gånger när folk ringer mig så kommer de inte fram och jag har även problem ibland att ringa ut.

    Enkla ärenden sköter Vimla bra, då får man snabb hjälp (chatt) men när det blir något utöver det så är min erfarenhet att du inte får någon hjälp. De tar emot mail/chatt-ärendet men sedan försvinner det helt och är spårlöst borta och du får ligga på och försöka få svar vilket du inte får.
    Min enda återkoppling på "svårare ärenden" är att det till slut kommer ett mail där de har stängt ärendet utan info och det är olöst. Det är uselt!

    Vimla var kul i början, det kändes som en liten trevlig operatör som hade visioner och ville ha kontakt med användarna.
    De ville testa saker och man kunde vara betatestare och kände sig inkluderad och trodde att det skulle bli något väldigt bra och roligt framöver...
    Tipsrabatten är utmärkt, är man nere på 0 kronor i månaden så är det perfekt (för mig) idag att ha som extra abonnemang men tyvärr är det just nu för osäkert att ha som primärt abonnemang / enda nummer.
     
    induktion, svenix, stelin och 1 annan gillar detta.
  8. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Underbart att det fungerar för dig, och vimla2 fungerar nog för dom flesta som bara surfar och ringer med sin telefon, MEN behöver du mer avancerade sms funktioner eller andra vidarekopplingar så är det ett stort nerköp med Vimla 2.0 vilket syns avspegla sig i deras forum, och det dyker hela tiden upp nya kunder som efter bytet upplever saknade funktioner. Jag var själv tok nöjd med vimla 1.0 det bara flöt på och allt man förväntade sig fungerade.

    Jag är säkert en av dom 4-5 fd kunder du nämner, men det är ok har ofta inte mycket gott att säga om dom längre. Dom målade upp Vimla2 som en fantastisk produkt som ska vara så mycket bättre, men har ännu inte kunnat leva upp till att ens erbjuda samma saker deras gamla abonnemang kunde, det tål att påpekas.

    Om du följt Vimlas forum så vet du nog hur lanseringen av Vimla2 började med orden "snart byter vi plattform" och det vet både du och jag att det rimmar dåligt med verkligheten och du vet nog även om alla problem med alla utlands vistelser utan fungerande roaming, det finns många exempel på hur fel saker gått, för att dom INTE testat ordentligt innan dom släppte detta. Men bara för att du inte upplevt dom betyder det inte att andra inte har.
     
    svenix, induktion och katho gillar detta.
  9. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Vimla är inte perfekt men vill man komma undan billigt så får man bita ihop. Själv har jag inte så mycket problem med Vimla 2.0. Visst ibland blir det störningar men det får andra operatörer också.
    Undrar vad som händer med Vimla om Telenor köper upp 3 som det ryktas. Kanske går ihop med Hallon? hur som helst, hoppas bara Vimla blir av med alla problem.
     
    criced och DroidJunkie gillar detta.
  10. criced

    criced Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2017
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    84
    Precis. För mig som mest använder mobilen till att surfa hemma över wifi är 100 kr/mån för 3GB och atomatisk betalning via kort ett perfekt sett att behålla numret. Utomlands är Vimla en katastrof dock, vet.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det man inte vet om så är det såklart inte så viktigt. Fortsätt använd det för det funkar bra för dig. Någon behöver ringa dig i en akut situation och det går inte att ringa til dig är väl inte ditt problem.
     
    Feisson, induktion och stelin gillar detta.
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    hallon tar 100 kr för 4GB och det utan att de använder kunderna som alfa-testare.
     
    Kingson och svenix gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Hallon och Tre är inte ens ett alternativ om man befinner sig norr om Sundsvall.
    Men Tele2 och Telias nät fungerar ju utmärkt så finns ingen anledning att använda Hallon/Tre eller Vimla (som är ämnet i tråden).
     
    induktion, stelin, KTM och 1 annan gillar detta.
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag läste bara att det är något som tydligen hänt i för personer med fello oxå och att svaret om varför är lika svävande hur många det drabbat kändes inte som ett detekticarvbete jag var intresserad av. Funderade mest på om det fanns en gemensam nämnare nånstans. Det drabbar ju inte alla hos någon av operatörerna så det är konstigt hur man än ser på det :)
     
    iterva gillar detta.
  15. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag blev tills slut tvångsmigrerad till Vimla 2.0 i måndags. Sim kortet kom som utlovat veckan innan.

    Data, Samtal har hittils fungerat som det skall. Märkte dock att man inte får någon signal om man ringer sig själv, brukar göra detta för att testa om telefonen fungerar.

    Hoppas det fungera när man är utomlands. Har valt att stanna kvar och testa Vimla 2.0 främst på grund av utökade 3Gb surf. Annars ligger konkurrenten Fello bra till om detta strular.


    Satt och räknade att jag sedan 17 mars 2020 blivit trakasserad av vimla med cirka 100 SMS om att byta till Vimla 2.0. Väldigt komiskt då de i sin TV reklam berättar hur bra det är med Vimla filter som filtrerar bort oönskade samtal.
     
    induktion, jnsson, bernard och 1 annan gillar detta.
  16. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Helvete, fick nu hemskickat. Får se om några dagar om det funkar av sig själv eller jag måste mata in mobildata etc. Har en rog phone nämligen....
     
  17. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Där fick jag också hem mitt nya Sim utan att jag beställt det. Bytet är planerat en vecka framåt och jag kan just nu flytta fram det till 13/11 som längst:ehm:. Troligen får jag låta de ske och avvakta hur det går.
     
    bernard gillar detta.
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fick detta idag..

    Screenshot_20201016-091732~2.jpg
     
    bernard gillar detta.
  19. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    118
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vem vet? Vimla kanske faktiskt blir klar med att migrera alla kunder till kommande årskifte. Det har ju varit utlovat till slutet av 2018 och slutet av 2019 tidigare. Men 2020 kanske är året då det faktiskt blir av? :eek:

    Ska man döma av tidigare Vimla-deadlines så brukar de väl bli av sådär två år efter utlovat datum. ;)
     
    katho, NiklasO, bernard och 1 annan gillar detta.