Efter en mycket dålig erfarenhet nyligen så måste jag starkt ge ett varningens finger att spendera några större summor på
Aliexpress, för om något går snett så är det nästintill omöjligt att få hjälp av
Aliexpress att få pengarna tillbaka via deras dispytsystem. Detta efter både personlig erfarenhet av just detta och av att det inte verkar helt ovanligt enligt den information som jag hittat online.
För mig började problemet med att jag köpte en scooter för nästan 600 dollar och när jag fick försändelsen ser det ut som att någon stulit innehållet under fraktgången samt ersatt innehållet med skrot. Direkt så börjar säljaren skylla på mig och det går inte att komma fram till något vettigt den vägen, så då blev det att öppna upp en dispyt för denna transaktion som jag genomförde via
Aliexpress.
Följande bevismaterial skickades in i samband med att dispyten öppnades till
AliExpress:
* Summering av Postnords undersökning som tydligt meddelar att avsändaren är skyldig att reklamera försändelsen
* En kopia på en polisrapport som öppnades i samband med att jag mottog den stulna försändelsen
* Video/bilder på det innehåll som fanns i lådan efter att den faktiska varan stulits, även video på när lådan öppnades när jag fick den som visar allt.
* Bilder på alla etiketter och även information från spårningen somn indikerar fel vikt
Även med allt detta bevis och tydlig information som påvisar att det är säljaren som gjort fel så vägrar de återbetala inte ens en krona, de tycker helt enkelt att säljaren har rätt även om de inte kommit med några konkreta bevis alls som styrker deras påstående.
I detta fallet har jag däremot tur som betalat med ett kreditkort som har goda köpskydd och genom detta kommer jag få tillbaka allt jag spenderat, men alla har inte den turen och har förlorat tusentals kronor på detta.
Click to expand...