Fråga: Kör jag på 2,4 eller 5 GHz i Telia Router?

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 14 okt 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har en Telia Trådlös Router TG 799TSvac (Xtream), med båda 2,4 och 5 GHz. Då den var ny ändrade jag nätverksnamn och ACCESS KEY , 3-4 år sedan.
    Ser nu på stickeren att den hadde två nätverksnamn i fabrikskonfigureringen, Telia-XXXXX och Telia5GHz-XXXXX. Det här var jag inte upmerksam på då, så i dag har den bara ett nätvärksnamn, det jag ändrade till.
    I dag har jag några smarta enheter, lampor och smartplugs, som bara funkar på 2,4 GHz.
    Någon som vet hur jag kollar om jag kör på 2,4 eller 5 GHz? Eventuellt hur jag byter från det ena till det andra?
    Har jag blivit av med mitt 5 GHz band vid att jag bytte två nätverksnamn till ett?
     
  2. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Om du loggar in i routern kan du (iaf på vår telia-router) se vilka enheter som är anslutna på respektive frekvens. Du kan även stäng av respektive frekvens - jag kör allt på 2.4 t.ex eftersom Sonos krånglade som fan - min mobil låg på 5 men sonos på 2.4 och då hittade inte appen mina sonos-grejer.. Kan ju ha ändrats men har inte aktiverat 5 sedan dess.
     
    bernard och geobjork gillar detta.
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Om du går in och titta på vilka nätverk som är tillgänglig vad ser du då?

    Du kan även trycka inställningar på det nätverket som du är uppkopplat på och se vilken frekvens som den specifika är/har.

    Annars är det väl bara att logga in på routern och byta namn/aktivera både 2,4 samt 5 GHz.

    Ett tips är att namnge dem tex Namn-2,4GHz och Namn-5GHz

    Du kan även ladda ner appar för att få ut en massa info om nätverken som din telefon ser. [​IMG]
     
    bernard och geobjork gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det här är Grekiska för mig, eller kanske ännu bättre, Kinesiska!

    När jag kollar nätverks info får jag upp bara 2,4 GHz båda på mobiltelefon och datorn. Det betyder väl att jag har "kopplat bort" 5GHz?
    "Annars är det väl bara att logga in på routern och byta namn/aktivera både 2,4 samt 5 GHz". Inte är väl det "bara" när man inte har en susning...?
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Tror nog du kan mer än du tror [emoji4]

    Börja med att logga in på routern och se om du hittar något om trådlösa nätverk.

    Det du ska kolla på är nätverksnamn/network names (SSID), du kan behöva Enable/Slå på 5GHz om du lyckats stänga av det.

    Tyvärr så ser alla routras interface lite olika ut beroende på märke/modell/aktuell firmware så kan inte beskriva mer än så utan att ha sett hur det ser ut på din router.

    Hittade dock detta på Telias hemsida, det kanske hjälper dig att hitta rätt
    Döp om nätverk/byt nätverkslösenord med TG799vac, TG799vac Xtream och TG799v2
     
    Last edited: 15 okt 2020
    geobjork och R3b0rn gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @erik.rahm@erik.rahm , @Leo83@Leo83 , tackar för era tips och vägledning :). Jag hadde nog en lite fel uppfattning om hur en dualband router funkar o_O.
    När jag kollade listan över anslutna nätverk i mitt bostadshus i BRF, (22 stycken), så upptäckte jag att jag hadde två olika nätverk. Ett med mitt ändrade nätverksnamn, 2,4GHz, och ett med det fabrikskonfigurerade Telia 5GHz-XXXXX namnet. Jag har hela tiden varit ansluten till mitt 2.4 nätverk.

    Fråga: Går det att konfigurera det så jag anslutar till båda 2,4 och 5GHz samtidigt, och låta enheten jag anslutar själv få välja det som passar, automatiskt? (Det var så jag ursprungligen trodde det funkade, men tydligen inte!)

    Enheterna jag normalt kopplar upp mot routern är två datorer, två mobiltelefoner, en trådlös skrivare och ett antal 2.4GHz smarta enheter, (Google Nest Mini och Hub, lampor och smartpluggar).
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Generellt så är det olika från router till router om de kan ha samma nätverksnamn för både 2,4 och 5GHz. Jag föredrar att ha de separerade då vissa enheter som bara klarar 2,4GHz kan bli förvirrade om det finns 5GHz med samma namn. Själv så har jag allt som klarar 5GHz och finns på en fast plats enbart kopplat mot 5GHz, och sånt som flyttas runt (telefoner, plattor, bärbara datorer) har jag lagt till båda näten och litar på att enheten själv klurar ut vilket som är bäst. Har funkat bra de senaste 10 åren iaf.
     
    geobjork gillar detta.
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Dina enheter kan inte vara uppkopplade till bägge samtidigt men om du kopplar upp dig mot bägge vid något tillfälle så växlar enheterna själv till vad som passar bäst.

    2,4 GHz når nämligen längre än 5 GHz men har istället generellt lägre hastigheter.
     
    geobjork gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det går mycket bra att göra så. Det är i mitt tycke det bästa sättet att konfigurera på. Sätt samma namn (SSID) och samma lösenord på både 2,4GHz och 5GHz. Så kan enheterna välja vilket de vill ansluta till.
    Jag har kört så här hemma i ganska många år utan att märka några nackdelar med det.
     
    geobjork och Heleg gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nu har poletten äntligen trillat ner :P! Tackar igen alla :)!! Det har löst en sak jag har funderat på en bra stund. Hela digitala Sverige skulle vara medlem av Swedroid!

    När jag nu har uppfattat hur det funkar, tänker jag att det egentligen är datorn jag vill ha på 5GHz, åtminstone tills jag har full kontroll. 2.4 enheterna funkar bra på 2.4 nätverket.
    Kopplade upp datorn till 5GHz anslutningen, och det blev en signifikant skillnad på responsen, den står inte och hickar och hoppar varje gång jag går in på en ny nätsida. Förbannat att man har körd i flera år utan att veta att det finns resurser!
     
    Leo83 och erik.rahm gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Efter att ha testat lite fram och tillbaka så är det ingen tvivel, det är så man skall ha det, båda 2.4 och 5GHz i en "klump!
    Jag har dock läst en del klagomål på 2.4GHz enheter som inte riktig klarar leta rätt i GHz-klumpen, typ @erik.rahm@erik.rahm. I mitt fall rör det sig om et antal 2.4 smartenheter och två mobiltelefoner.
    Jag har ändrat SSID och lösenord på mitt 5GHZ WiFi, och det funkar helt galant för min dator. Törs man klumpa ihop 2,4 och 5GHz:arna?

    Två ting jag inte skulle trott, en sånn skillnad på datorn från 2.4 till 5, ljusår! Det andra, att min drygt två år gamla smartphone, (som jag egentligen <3), inte stödjer 5GHz! Har en åtta år gammal som stödjer det, dock var den fyra gånger så dyr.
     
    Leo83 och erik.rahm gillar detta.
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Om du med klumpa menar sätta samma namn så behövs det inte, ser inte vad det skulle ge för fördel... Det räcker som sagt att du loggar in på både 2,4 GHz och 5 GHz på enheterna och sen kommer prylen själv växla mellan dessa beroende på vad den känner av är bäst.

    Men precis som du säger kan det vara smart att låta sådant som klara sig på 2,4 GHz låta vara kvar där så att det inte tar bandbredd från 5 GHz nätet.

    Förresten vad är det för telefon som inte stödjer 5 GHz och som är endast 2 år gammal, låter märkligt?
     
    geobjork, jogge och jnsson gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Motorola G8 Power har bara stöd för Wi-Fi 4 t.ex.
     
    geobjork gillar detta.
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    I dagsläget är det bara mina två Windows 10 datorer som värkligen "mår bra" av 5GHz, det övriga klarar sig fint med 2.4, så jag låter nog det vara som det är för nu. Om jag i framtiden skaffar någon ny smartenhet som beöver lite mer kräm kan man konfigurera den för 5GHz.
    Jag har designerat en pensionerad Huawei, utan SIMkort, till alla mina smartenheter och automatiserings operationer, och den klarar bara av 2.4 GHz, så det blir mycket styr att göra om hela Google Home systemet jag har.

    Telefonen som inte klarar av 5GHz är en Motorola G6 Play. Iofs det enda jag inte är sådar jätteimpad över... Annars, jag <3 den. Det blir nog en Motorola nästa gång också, (G10?), men då skall jag försäkra mig om att den klarar av 5GHz.
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    När jag läser specifikationer för olika smartphones, så har jag lite svårt med att avgöra om den klarar av båda 2.4 och 5GHZ banden med mindre det specifikt säger det. Har också läst något om ändringar av beteckningarna för att standardisera det.

    Någon som vet vilka specs som anger det, och vad det skall vara för att den stödjer båda banden? Och, stödjer alla nyare telefoner 2.4 bandet?

    Är lite "analfabet" på det här! o_O:ehm:
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har svårt att tro att det finns någon mobil från de senaste fem (eller förmodligen fler) åren som inte stöder båda frekvenserna!
    Edit: Tydligen hade jag fel ser jag när jag läser tidigare post. Detta förvånade mig mycket!
     
  17. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Finns några budget mobiler som inte stödjer 5 GHZ bland annat från Motorola.
     
    Asawi gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om det står att mobilen stöder wifi 802.11ac så stöder den både 2,4 och 5 GHz.
     
    geobjork och jnsson gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det förvånade mig också att G8 Power inte har stöd för Wi-Fi 5
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    En rätt bra sida för att få överblick är prisjakt, där hittar man specifikationer för de flesta elektroniska produkter som finns på marknaden.