Första intrycken & omdömen Pixel 4a

Diskussion i 'Google Pixel 4a' startad av Swedroid, 3 aug 2020.

  1. pollywoog

    pollywoog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34
    Det mesta som finns att säga om denna telefonen är väl sagt redan men här kommer några intryck efter en kväll från en som kommer från OG pixel:

    +Storleken känns perfekt - nästan exakt samma som min gamla pixel men utan fula bezels och med en stor fin skärm. Precis vad jag var ute efter.

    +Fingeravtrycksläsaren är blixtsnabb och funkar varje gång.

    +Kameran (som ändå var väldigt kompetent på OG pixel) tar ytterligare ett steg framåt. Otroligt imponerad av mörkerläget efter lite testande igår kväll. Hur tusan gör dom?

    +Skönt med 128gb lagring. Hade 32 förut, vilket visserligen räckte helt ok för min användning men jag fick ju ha lite koll på det. Nu slipper jag tänka på att det ska bli fullt på ett lååångt tag.

    +Prestandan. Allt flyter på och är rappt. Hade inga större klagomål på gamla pixeln men denna är helt klart snabbare.

    +Batteriet!

    Inget negativt att rapportera ännu överhuvudtaget. För 3850 som jag gav är den ett kap och en kanonuppgradering från OG pixel.
     
    Hawksley, Proban, chhans och 4 andra gillar detta.
  2. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Kommer från en XZ1 Compact, har väntat länge på en ersättare och funderade på en S10e men var skeptisk iom att jobbtfn är en S10+ och den känns bloatad och gillar inte designen.

    Än så länge är jag mycket nöjd med Pixeln, men kvalitetsmässigt känns den mkt billigare än Xperian, och den känns ömtåligare med. Får hitta en annan lösning för musik då jag hade ett 256GB microSDkort med mp3 i Xperian men det går ju inte längre.

    Ryktas ju att det kommer en riktigt Compact från Sony 2021, hoppas att dom kanske blir triggade av apples iphone 12mini och verkligen levererar.
     
    Bill Lumbergh gillar detta.
  3. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Kommer även jag från en Sony, Xperia X Compact och jag jag har samma tankar som du. Om Sony kommer med en ny Compact 2021 så återgår jag nog till Sony. Vet inte om jag kommer att bli vän med Pixel 4a, känns ändå lite för stor, även om den är mindre än många på marknaden. Och jag är tveksam till hållbarheten i Pixeln, verkar inte tåla ett tapp i golvet särskilt bra, iaf vad man läst på nätet.. Tappat min Xperia i golvet och i stentrappan i huset otaliga gånger, vänt på den och tänkt att "där gick skärmen", men nej.. annars är 4a mycket bra, rapp och speciellt kameran är kanon.
     
    Last edited: 14 okt 2020
    ca6 gillar detta.
  4. Masarin

    Masarin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    bernard och SeHansson gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då har man fått testa den telefon som jag hjälpt en vän o importera. Satan va skönt format den är i! Är jäkligt sugen på o importera den även till mig. Även eSIM, VoLTE och VoWi-Fi fungerar utmärkt med Tele2 som operatör.
     
    Bowe, bernard, NoNick2 och 1 annan gillar detta.
  6. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Tänk om det även gör det med Telia, då får min OP Nord byta ägare illa kvickt :-)
     
    bernard gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    En som hade Halebop sa att han inte får de valen med Pixel 4a
     
    NoNick2 gillar detta.
  8. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Bra för plånboken, men mindre bra för villhöver-känslan ;-)
     
  9. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Äntligen fick jag hem min Pixel 4a och vilken härlig liten telefon det verkar vara!

    Passade även på att dra ihop en MKBHD-inspirerad photo shoot innan jag nu ska börja ladda ned alla appar och sådant.

    Återkommet när jag har mer kött på benen!

    [​IMG]
     
    nagelsax, chraist, vandahl9 och 2 andra gillar detta.
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jag kan inte bestämma mig om jag ska behålla Pixel 4a eller min nuvarande Galaxy S20, både har sina för och nackdelar.

    Pixel 4an har ett underbart format/vikt även jämfört med S20an, fingeravtrycksläsaren fungerar klockrent och batteriet är mycket bättre trotts att S20:ans är större (dock använder jag 120hz med S20).

    Fördelen med S20:an är givetvis hårdvaran, men jag har egentligen inget problem med att leva utan all premiumhårdvara. Det jag saknar när jag använder Pixeln är Samsungs mjukvara, stock Android saknar så mycket funktioner, och dess design känns föråldrat jämfört med One-UI's fokus på Enhandshantering. Det enda jag egentligen saknar om vi ska prata hårdvara är 120 hz skärmen.

    T ex Samsungs egna system för geststryning (tillsammans med One-Hand Operation+) är ljusår bättre än stock-androids gester. Saknar också funktionen att begränsa AOD enligt ett schema ( tex när man sover) och rullande screen shoots.

    Får se om jag kan bestämma mig innan under helgen... :)
     
    bernard gillar detta.
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Btw, vad har hänt med frontkameran? Färgåtergivningen och att man kan stänga av all from av "beautification" är bra. Men alla detaljer är helt bortblåsta, "skäggtestet" blir inte alls bra...

    Jag är stensäker på att Pixel 2 var mycket bättre på det (den pixelmobilen jag ägde senast).
     
    bernard gillar detta.
  12. Friis av V...

    Friis av V... Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2020
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    25

    Har lite allmänna frågor om ovanstående, eSIM, VoLTE och VoWi-Fi, då det är svårt att hitta information om detta.
    Är eSIM kopplat till SIM QR-kod? Såtillvida att information om detta syns i mobilen först när stöd finns i QR-koden, vilket är beroende på operatör.
    Lika med VoLTE/VoWiFi? Alltså detta syns i mobilens inställningar först om det stöds av operatören?
    Vad jag har kunnat hitta, så fungerar VoLTE/VoWiFi endast inom operatörens nät man själv har, och alltså inte mellan olika operatörer.
    Detta gör ju att intresset för detta minskar betydligt. I varje fall för mig. Oavsett att jag annars är en audiofil, och svär över att det mest grundläggande (vet, kan diskuteras) med mobiler, samtalskvaliteten är överlag så dåligt, om än förbättrats med senare mobiler.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos Tele2 går du till en Tele2 Butik och säger att du vill ha ett e-SIM, så får du en liten typ lapp där det på baksidan av den lappen finns en QR kod som du skannar med telefonen där du vill att e-SIM:et ska vara i och sedan fixar telefonen resten.
    Ja, VoLTE och VoWi-Fi visas bara operatören accepterar telefonen. Ser ut så här
    [​IMG]
    Källa: Google Pixel 4a - allmänt (såg också ut så hos vännen som har Tele2 och numera en Pixel 4a (jag hjälpte han o importera den))
    Om du ringer någon, eller någon ringer dig så spelar det ingen roll vad den som du ringer/den som ringer dig har gällande att ringa över 4G eller Wi-Fi (VoLTE/VoWi-Fi), däremot om man vill ha bättre samtalskvalité så får du bara det om det är inom samma operatör vad jag förstått det som. Men om man själv bara vill kunna ringa över 4G så spelar det ingen roll vad den du ringer till/den som ringer dig har
     
    Friis av V... gillar detta.
  14. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Frontkameran är tyvärr inget vidare. Med fixerad fokus så blir man tyvärr lite suddig. Är mycket stor skillnad mot min pixel 3 eller p40 pro som båda har autofokus.

    Edit: men till priset man betalar ska jag väl ändra mig till att den är hyfsad ändå! [emoji1]
     
    Last edited: 16 okt 2020
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jävligt dåligt ändå med tanke på att Pixeln stoltserar med sin kamera i övrigt... Synd :/
     
  16. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Ja det känns ju alltid surt när man köper nyare men så är något sämre. Bakre sensorn är ju iaf samma som tidigare och presterar därefter.


    Annars är jag hyfsat nöjd med min 4a. Kan sakna högre Hz på skärmen så funderar lite på en pixel 5 istället.
    Sen är jag inte riktigt vän med känslan i knapparna och hur högt de klickar vid tryck.
    Priset var grymt ändå för vad man får [emoji3]
     
    Ascended gillar detta.
  17. AppaRat

    AppaRat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2020
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Vad är detta ens? :)
     
  18. Yrgwulf

    Yrgwulf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2020
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ska du inte ha kvar din pixel 4a, så lättar jag dina besvär och fyller på din plånbok igen.
     
    Last edited: 17 okt 2020
    Ascended gillar detta.
  19. ffredrikk

    ffredrikk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2020
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    33
    Jag har bredband och mobiltelefoni via ComHem. När man samlar det sådär får man bonusar som innebär dubbel mobildata och dubbla bredbandshastigheten.

    ComHem har nyligen infört eSIM och eftersom att jag har ett jobbtelefonnr via Telenor körde jag in ComHem som eSIM och har Telenor som fysiskt SIM. Detta verkar funka hur bra som helst på Pixel 4a så här långt. ComHem lägger då upp en QR-kod i deras "mina sidor" vilket gör att det är minimal väntetid för att få tag på denna QR-kod.

    Jag tror Tele2 köpte ComHem för en tid sedan (?) och ComHems mobilnät är i själva verket Tele2. eSIM-tjänsten som erbjuds via ComHem är uppenbarligen kopplad till Tele2, då adressen som är encodad i QR-kodad går till dem.

    Jag har märkt att chat-funktionen i Messages-appen är aktiverade. Så var ej fallet i Augusti innan jag sålde min Pixel 3a (för att finansiera 4a). Har dock ingen jag känner med denna funktion aktiv som jag kan prova med.

    Det verkar även finnas stöd för WiFi-calling, men jag ser ingen indikation någonstans kring att det är aktivt när jag provar att ringa med det.

    Som övriga nämnt älskar även jag formfaktorn. Jag har ett canvas case från Google men telefonen är som skönast utan skal. Ser också verkligen ut som en telefon från 2020 utan skalet med de tunna kanterna.

    Telefonen fungerar utmärkt med Razer Kishi och Stadia. Även Genshin Impact går hur bra som helst att lira på en Pixel 4a på medium settings, även om telefonen blir ganska varm. Hade dock föredragit om spelet fanns på Stadia.

    Jag har en Garmin Fenix 5S Plus och tidigare år har det varit sisådär med stödet i början av en ny Android-version, men denna gång inga konstigheter med Android 11.

    För de som undrar om det är värt uppgraderingen från en 3a; om du får 2000 kr för din 3a (som jag) och behöver lägga ca 1500 för att uppgradera till en 4a: ja, det är värt det. En no-brainer. Hela telefonen är så mycket bättre på alla plan och alla micro stutters är borta. Skärmen är större utan att telefonen blir större.

    Jag har haft en iPhone 11 mellan Pixel 3a och Pixel 4a. Det är oerhört skönt att att slippa iOS och den otroligt osköna formfaktorn (jag har svårt för glasmackor) samt den tunga iphonen. Det enda som jag är riktigt imponerad över med iPhone är dess fantastiskt snabba CPU/GPU samt batteritiden. Jämförelsevis har Pixel 4a inga lagg och dess CPU/GPU/RAM är precis tillräckligt för mig. Man kan ju undra hur detta kommer räcka på några års sikt. Detta samt batteritiden får tiden utvisa.

    Detta är den sanna uppgraderingen från Nexus 5x.
     
    Last edited: 17 okt 2020
    eastbound, Antze och Yrgwulf gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Slå på flygplansläge och testa o rings ett samtal. Fungerar det fungerar samtal över Wi-Fi. Enkelt o kolla :)