*Löst* Problem med Telia Play + Nvidia Shield TV

Diskussion i 'Android TV' startad av blunden, 4 jun 2018.

  1. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Inget nytt om detta? Ser inte ut så i den Twitter-tråden som länkades ovan men tänkte att ni kanske hört något via någon annan kanal?
     
    bernard gillar detta.
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Igår kväll patchade jag deras senaste version av appen mest för att se om gick. Jag noterade då att de skrivit om appen i ReactNative så jag fick börja om från början och patcha den en krasch i taget. Det var mer avancerat än förra gången men resultatet blev tillsynes en fungerande version.

    Jag har för närvarande inte något giltigt Telia Play-konto för att testa att det faktiskt går att spela upp material, så den biten kan jag tyvärr inte testa. Där skulle jag behöva hjälp av någon av er som valde att testa den förra gången ( @bernard@bernard @Yoko666@Yoko666 @jockeihabo@jockeihabo @andreas_pson@andreas_pson @oziano@oziano @Johan76@Johan76 @mul@mul @Haider@Haider ). Då den förra versionen har över 3000 nerladdningar misstänker jag att det kan finnas några fler där ute också. :)

    När appen till slut startade kunde jag konstatera att den tvingade portrait mode, vilket resulterade i en värdelös upplevelse på en TV. Eftersom de inte låter Android hantera detta åt dem patchade jag metoden lockToPortrait() i biblioteket de använde till att istället låsa gränssnittet till landscape (inkluderade även en version utan den ändringen ifall någon behöver den). Förutom att man ibland ser en så kallad hero image som täcker hela skärmen verkar gränssnittet fungera bra när man scrollar förbi den. Många delar av gränssnittet går nu också att navigera runt i utan en airmouse, även om stödet tyvärr inte är heltäckande.

    Modifierad Telia Play 4.21.2 (portrait): Telia_Play_4.21.2-no-atv-cast-portrait

    Modifierad Telia Play 4.21.2 (landscape): Telia_Play_4.21.2-no-atv-cast-landscape

    Leanback-genväg (oförändrad): Telia-Play-Shortcut-blunden

    Kan någon med tillgång till tjänsten testa denna app och se om uppspelning fungerar som den ska? Om inte vore det bra om jag kan få en logcat från kraschen så att jag kan se om det finns ytterligare casting-kod som behöver patchas bort.

    En liten teaser:

    [​IMG]
     
    072571, Yoko666, Leo83 och 1 annan gillar detta.
  3. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Testar lite senare och rapporterar.
    Jag har väntat i evigheter på nått som funkar. Prova något Kodi plug in igår men krävdes nån uppdatering.

    J*vla Telia som inte själva får tummen ur. Har ju hintats ett halvår. Helt stört.
     
    blunden och bernard gillar detta.
  4. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Funka. Provat på Mibox S. Ska kolla prova Philips AndroidTV sen också.

    Inte jättebra navigering men funkar tusen ggr bättre än tidigare version.

    Tänk om de kunde fixa till en riktig app så det funka ner som boxen. Kanalbyten med epg overlay och trycka på 1 för ettan osv.

    Tusen tack för din insats iaf! [emoji8]
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Så bra! Ja, navigeringen kunde absolut förbättras men jag har hittills inte stött på något tillfälle där man hindras från att scrolla hela vägen även med en airmouse, något som var ett problem i den gamla. Prestandan i gränssnittet känns också bättre i denna versionen.

    Håller med om att det hade varit trevligt med en riktig app men de verkar ta lång tid på sig så inget man verkar kunna räkna med i närtid tyvärr.
     
  6. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Har ingen airmouse.
    Men funkar bra att scrolla ner hela vägen även med pilarna verkar det som. Man får trixa lite fram och tillbaka men kommer åt det mesta med kontrollen. Kanske inte helt smidigt för frugan och ungarna att klara av. Vi får se.

    Har blivit så bekvämt med TiviMate och iptv lösning som funkar precis som en tvbox (t o m bättre interface) men vore skönt om man kunde skippa det. Dels för att kunna använda telia tv som vi betalar för men även för att iptv ibland hackar eller strular. För det mesta felfritt men när det strular blir det gnälligt.

    Allt jag vill är att slippa boxar och få en sömlös upplevelse direkt i AndroidTV.
     
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Bra jobbat! har inte hunnit testa än! Har någon mer testat att köra telia play i Chrome på androidTV. verkar ju helt klart som man mer siktar på en webapp-lösning då det helt plötsligt fungerar i flera olika webbläsare även i mobila versionen av chrome, dock med samma problem med navigeringen än så länge.
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    De körde ju en webapp-lösning redan innan och mycket av koden i denna appen är nog delad mellan plattformarna. Åtminstone den 3,7 MB stora filen med minifierad JavaScript-kod innehåller referenser till iOS så troligen kommer de att modifiera Javakoden som interagerar med den och kanske ändra lite attribut och kanske layouten så att navigering fungerar med D-pad.

    Jag kan tänka mig att en av anledningarna till att det är en webapp också är att de vill ha möjlighet att porta den inte bara till iOS, tvOS, Android och Android TV utan potentiellt även olika TV-tillverkares egna plattformar som oftast är just glorifierade webappar.

    EDIT: När jag kollade på webbapplikationen nu ser jag att den ser ut precis som den gamla Android-appen så den lär fungera sämre än denna om webbsidan har samma problem med navigering som tidigare. Då kunde man inte ens scrolla ner till botten i alla listor, även om man hade mus-input. Med D-pad var det inte ens någon idé att försöka. :P
     
    Last edited: 11 jun 2020
    Yoko666 gillar detta.
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jo webbapp tror jag också. Kör ju mestadels telia play i webbläsaren på min Webos tv och det funkar svinbra, förutom live tv.... tyvärr är det ju inte många vettiga webbläsare varken till android tv eller apple tv.
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag skulle dock tro att de satsar på en React Native-app istället när de ändå bemödat sig med att skapa en. :) Med andra ord kärnfunktionalitet skriven i JavaScript med en del Javakod för att interagera bra med Android. Vi får se, men det skulle ändå vara min förhoppning. De där som bara är wrappers runt en webbapplikation är i princip alltid märkbart sämre.
     
  11. Pompadouren

    Pompadouren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
  12. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Har nyligen skaffat mig en Shield och undrar om någon kör lösningen i denna tråden eller har det kommit någon bättre? Skulle gärna vilja kasta ut Telias box nämligen.
     
  13. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
  14. Robzzon

    Robzzon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag testade både på min philips tv med android tv och på min nvidia shield och det funkade klockrent på båda. Stort plus för de snygga gränssnittet. Bra jobbat blunden
     
    blunden gillar detta.
  15. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Hur får man appen synlig bland andra appar? Den ligger under appar under inställningar, men kan inte lägga till den på hemskärmen, finns inte som val någonstans.
     
  16. Robzzon

    Robzzon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Du måste installera "Leanback" filen med. Jag antar att du missade den, för det gjorde jag och då får man inte med genvägen.
     
    bernard och Najze gillar detta.
  17. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Ah, det stämmer. Tack! Ny på Androidbox på den här experimentella nivån...
     
  18. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Funkar det laggfritt för er att köra denna apk? Tycker att det är väldigt hackig kvalitet.
     
  19. Robzzon

    Robzzon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag kör trådbundet på min Nvidia Shield och via wifi på min Philips tv. Fungerar helt felfritt på båda. Kolla din hastighet på enheten du använder. Finns appar att mäta nätverket med, t.ex "analiti".
     
  20. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Hm, jag streamar 4k utan problem och har runt 100/100 och trådat så det är inte hastigheten som är problemet. Det känns som en window mode känsla, att själva videokällan inte spelas upp i en spelare utan i en spelare inuti en spelare, som att den inte synkas med övrigt.