Problem: Wifi 5GHz, stabilitet

Diskussion i 'Allmänt' startad av Heleg, 13 aug 2020.

Taggar:
  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Hej!

    Vår router (ASUS RTAC51U) verkar ha en usel signalstyrka på 5GHz-bandet (kör på kanal 40) och det är sällan som telefonen kopplar upp mot den trots att den är bara några få meter bort, enligt appen WiFi Analyzer så försvinner dessutom signalen helt ibland (anledningen till att vi kör den på kanal 40 är att min sambos Galaxy A50 inte kunde hitta signalen på den kanal som var förinställd på routern).

    Idag hjälpte jag en granne som har en D-Link DIR-809 där 5GHz är inställd på kanal 36 och de har precis samma problem, signalen försvinner helt ibland enligt WiFi Analyzer, övriga inställningar är inte förändrade, är det kanske någon man bör ändra för att bättra på anslutningen (se bild)? Det är f.ö. bara några få grannar som har 5GHz wifi så det är knappast kollisioner som orsakar strul.
    upload_2020-8-13_23-34-47.png

    Konstigt nog har vi andra grannar som verkar ha betydligt mycket mer stabil 5GHz så jag undrar vad är det som pågår?

    Är det f.ö. någon inställning som man bör ändra på 2,4GHz för att förbättra kommunikationen för den är inte heller så värst stabil men där har vi mycket tuffare konkurrens från grannarna?
    upload_2020-8-13_23-36-56.png
     
  2. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Testa att sätta beacon interval till 99. Därtill kan du testa lite andra kanaler på 5 GHz-bandet.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet kan också vara routern då det är en enklare modell, så jag skulle nästan överväga att testa med en annan, för att se om det kanske är där skon klämmer. Man har ju alltid öppet köp.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Tack, det ska jag testa.

    Men så är det där med ekonomin, man måste vara beredd att betala för nya grejer och när pengarna inte finns är det tyvärr kört...
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du bör kunna gå upp till kanal 48 utan att din frus Galaxy tappar mottagning, men börja med kanal 38 om du kan välja den, och arbeta dig sedan uppåt till 48.

    Men störst skillnad gör nog positioneringen av routern. Har ni möjlighet att placera den mer centralt exempelvis? Se till att antennerna är riktade 90 grader uppåt och placera den gärna i midjehöjd eller högre. Undvik att placera den på golvet.

    Du kan även testa sätta på/stänga av beamforming om den har stöd för det.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Beacon-interval 99 verkar gjort en rejäl skillnad, mobilen kopplade upp direkt på 5G-anslutningen och signalen verkar betydligt mycket mer stabil, tack @schrödinger@schrödinger för tipset.

    Det visar sig de närmaste dagarna om det håller i sig.
     
    schrödinger och KTM gillar detta.
  7. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Grymt :) Du kan även öka DTIM till typ 3 så sparar du in en del batteri på telefonen.
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Tack @schrödinger@schrödinger, jag har ändrat de inställningarna både på 2,4 GHz och på 5 GHz men idag verkar det inte lika stabilt (innan de ändringarna).

    Kan du (eller någon annan) beskriva vad de lika inställningarna betyder rent praktiskt för användningen?
     
  9. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Beacon interval är hur ofta accesspunkten sänder ut data som säger att den är närvarande. Eftersom alla accesspunkter använder 100 ms som standard, så är risken att man hamnar i sync med någon grannes accesspunkt som då stör ut din egen. Därför är det bra att sätta den till 99 ms, så hamnar man aldrig i sync med någon annan.

    DTIM är hur ofta telefonen ska vakna upp och lyssna efter ny data. Vid DTIM=1 så vaknar telefonen vid varje beacon, och vid DTIM=3 vaknar den var 3:e beacon.

    @Heleg@Heleg, eftersom du har fortsatta problem så kan det vara värt att konfigurera de värdena ännu mer aggresivt. Sätt DTIM till 1 och sätt beacon interval så lågt som du kan, dock till ett ojämt tal (t.ex. 29, 49, 51, så lågt som du kan).

    Själv kör jag en beacon interval på 199 ms, och DTIM på 10. Då tar det upp till två sekunder innan jag får notiser och annat, men wifi-kretsen drar i praktiken inget batteri alls. Nackdelen är att telefonen lättare tappar WiFi-kopplingen, men eftersom jag har en väldigt stabil AP så har jag inga problem med det.
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag får inte till vårt bredband ordentligt, grannen bredvid (blå på bilden nedan) ger en starkare signal än vår och grannen ovanför (gul) ger en mycket starkare signal.

    Jag har ingen är större lust att behöva flytta routern till ett synligt ställe, så snygg är den inte och jag har inte ekonomi att köpa en ny snyggare/bättre router.
    20201016_180948.png
    Jag lyckades koppla upp mig och sambon när vi låg på kanal 40 men eftersom grannens signal övertrumfar vår så får vi inte kontakt längre på kanal 40, jag har då provat flera olika kanaler men då vägrar mobilen att koppla upp sig trots att wifi analyzer hittar signalen.

    Jag har en Galaxy Note 20 5G och sambon en Galaxy A50 (det var hennes som gjorde att vi tvingades använda kanal 40) så det vore trevligt att hitta en kanal som fungerar. Kan någon hjälpa mig?
     
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    5GHz wifi är mycket komplicerat regulations mässigt, olika kanaler kan vara olika begränsade i signalstyrka och hur de får användas i olika länder.

    Det gäller även att kolla hur mobilerna är inställda vad det gäller land, och olika tillverkare har implementerat allt detta olika i olika versioner av android.

    Sedan finns ett elände som heter DFS, som innebär krav på att routern stänger av sin 5GHz signal och kollar efter ev. väder radar signaler vid minsta misstanke om att den kan störa ut en väder radar i närheten.

    Detta kan, men behöver inte, vara förklaringen till att signalen försvinner under en hel minut ibland. Mina Huawei fickroutrsr gör detta t ex.

    List of WLAN channels
     
  12. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Har du så svag signal behöver du ta ut routern ur skåpet eller var du gömt den, hjälper inte att byta kanal.
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Att signalen blir lite svagare kan jag ta men det finns gott om kanaler som man borde kunna använda istället men har ännu inte hittat någon som telefonerna vill koppla upp sig på.

    Varje test av en kanal tar en bra stund så jag testar lite då och då, med lite tur finns det en kanal som fungerar.
     
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Men det är inte lite svagare signal du har, den är riktigt dålig, -82dB i bilden ovan, det är därför den inte kopplar upp
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Så att ha den i ett skåp (sannolikt av spånskiva) försämrar signalen så pass mycket mer på 5 GHz jämfört med 2,4 GHz...

    Nästa helg är nog rummet tillgängligt få där routern står (det blir en tonåring där), då får jag försöka flytta om och ser om jag kan få en bättre signal.
     
  16. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Alldeles korrekt, 5GHz har makalöst dålig genomträngning genom väggar eller skåpdörrar så fri sikt är nästan ett måste, alternativt att försämra 2.4GHz signalen så pass att den blir sämre än 5GHz för att på så vis tvinga enheten att ansluta på 5GHz bandet men det kommer knappast ge någon bandbreddsökning.

    Jag hade en kund som hade liknande problem med en Telia router inne i en klädskrubb, inaktiverade inbyggda WiFi:t och satte dit en UniFi AC Lite uppe i taket där dessa ska monteras, detta resulterade i att datorn på andra sidan av en timmervägg som tidigare knappt kunde ansluta via 2.4GHz plötsligt kunde ansluta via 5Ghz så visst gör det skillnad med annan hårdvara och kanske allra viktigast placering av antennerna utifrån deras utstrålningsmönster.
     
    Zooklubba gillar detta.