Fråga: Kör jag på 2,4 eller 5 GHz i Telia Router?

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 14 okt 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Exempel på såna appar?
    Gärna med så lite reklam och så lite bloat som möjligt, gärna stilren och optimerad för nyare Android-versioner :)
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det är iofs inte så svårt att hitta specifikationer, mitt problem var att veta vad jag skulle se efter för att vara säker på at den stöder båda WiFi banden.
    GSMARENA har en rätt så bra site, med specs för alla möjliga telefoner. Båda nya och äldre produktioner.
    Den här t ex, som jag har sneglat lite på, visar "WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot". Som @svenix@svenix nämde, "Om det står att mobilen stöder wifi 802.11ac så stöder den både 2,4 och 5 GHz." Och mitt prblem är löst! Nu vet jag vad jag skall se efter.

    Phone Finder - search for a phone by feature - GSMArena.com

    GSMARENA Moto G9 Play.png
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Överraskningarna "står i kö" efter jag kopplade över min dator från 2.4 till 5GHz bandet. Dessa har olika SSID. I dag fick jag två helt oväntade överraskningar.

    1. Jag har en trådlös skrivare som blev konfigurerat till min dator mens den var ansluten till 2.4Ghz. Sen var jag förberett att göra om anslutningen efter jag flytt datorn till 5GHz bandet, men det funkade som det var(??).
    2. På datorn användar jag en Win.10 app, "Din mobil". Denna kommuniserar med en Android app på mobilen, "Your Phone Companion", för att kopiera bilder trådlöst från telefonen till datorn. Detta blev konfigurerat mens båda datorn och mobilen var anslutna till 2,4 MHz bandet. Jag var säker på att det inte skulle funka efter jag flytt datorn över till 5GHz bandet, mobilen stöder inte ens 5GHz, men det funkar 100 utan att göra något.

    Undrar om det är nån abrovink internt i routern som gör att 2,4 och 5 bandet snackar samman? Om det är så det är, så vill det göra en jätteskillnad när jag skaffar en mobiltelefon som stödet 5Ghz. Den vill då kunne kommunisera med mina 2.4GHz smartenheter utan vidare...?

    Någon som vet hur det funkar?
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ja så är det, routern är en enhet som klarar av att kommunicera på både 2,4 GHz och 5 GHz. Jag hade faktiskt regerat på ett av dina tidigare inlägg där du skrev något om att behöva konfigurera om 2,4 GHz enheterna något sådant ska inte behövas nämligen.
     
    geobjork gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Rent nätverksmässigt så har du ETT nätverk hemma. T.ex. 192.168.1.0/24. Siffrorna betyder att du har ett nätverk med 255 möjliga adresser mellan 192.168.1.0 - 192.168.1.255. Detta är bara ett exempel, du kan ha andra värden. Men troligen har du något snarlikt.

    Routern delar sedan ut detta enda nätverk via tre olika fysiska anslutningar. Trådat via nätverksportarna och trådlöst via radio på 2,4 och 5 GHz banden. Men det är hela tiden samma logiska nätverk, det är bara sättet att ansluta som skiljer. Det normala är att alla enheter på nätverket kan nå varandra oavsett vilken fysisk anslutning de ligger på.

    Så det är helt normalt att alla når varandra oavsett om de är anslutna trådat eller trådlöst på 2,4 eller 5 GHz. I vissa routrar kan man stänga av att trådlösa klienter inte ska kunna kommunicera med varandra, men det är ett undantag och inte normalfallet.
     
    geobjork gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @svenix@svenix Tackar för en mycket bra redogörelse!!:)Kan se ut som i mitt fall tex, det kan vara bäst att köra på två olika SSID, iom jag har två mobiler + smarta manicker som kör på 2.4GHZ, och datorn på 5GHz...?
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om man vill kunna styra vilka utrustningar som ska få koppla upp sig på 2,4 eller 5GHz så kan man använda två olika SSID. Om man t.ex. vill hålla 5GHz ren från smart home grejor så kan man göra så.

    Om det är någon fördel i praktiken låter jag vara osagt. Kapaciteten på 5GHz räcker troligen till i alla fall och de flesta smart home grejor klarar bara 2,4GHz ändå.

    Här hemma har jag som sagt kört med samma SSID på 2,4 och 5GHz i många år utan problem. Jag har rätt många mobiler, surfplattor och smart home grejor som kopplar upp sig. Dock är mina datorer anslutna via nätverkskabel.
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Bara en nyfiken fråga @svenix@svenix, hur vet du om din mobil är uppkopplad på 2,4 eller 5 GHz, måste du gå in i routern för att se det eller kan du se det i mobilen?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har döpt mitt 5GHz Wi-Fi nät till "mitt Wi-Fi namn" 5GHz
     
  10. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Kort kommentar. Hur kan en enhet som bara ser 2,4GHz bli förvirrad av 5GHz?
    Inga problem att alla SSID har samma log-in och namn
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag som är nätverkskille tycker det är enklast att kolla i routern. I mobilen (Android) vet jag inte om det går att få fram?

    I routern är det inte helt enkelt heller. Man får ha koll på sina MAC-adresser vilket de flesta nog inte har. I min router kan jag få fram listor på vilka MAC-adresser som kopplat upp sig på 2,4 resp. 5GHz. Sedan får man jämföra med den samlade listan över "DHCP clients" där det står lite mer i klartext vilka enheter som har vilken MAC-adress. Men vissa enheter kan visas med något kryptiskt standardnamn eller som "unknown". Då får man gå till sin egen MAC-adress lista om man har någon. De flesta för nog ingen lista över MAC-adresserna på sina enheter men är man nördig som jag så kanske man gör det. ;)

    Ovanstående är ju krångligt, jag ska inte förneka det. Om man kan få fram det i mobilen verkar det helt klart enklare. De flesta mobiler har ju någon dold testmeny som man kan få fram med div. knapptryckningar. Där borde det gå att se. Men det är också lite riskfyllt att gå in och peta i dessa menyer om man inte är 100% säker på vad man gör. Man kan råka ändra nån inställning som gör att mobilen fungerar sämre.

    Enklast:
    =====
    Efter detta långa svar upptäckte jag att det enklaste sättet är att använda en app som WifiAnalyzer. När man öppnar den står det högst upp vilken kanal och frekvens som mobilen är ansluten till:

    upload_2020-10-20_12-32-0.png

    I mitt fall kanal 48 på 5GHz bandet. :)
     
    Heleg gillar detta.
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Vild gissning är att att SOC'en klarar av 5GHz men att det inte är fullt implementerat i mjukvara. I de fall jag varit med om det så är det enheter som man skjuter över configen via mobilen, alltså enheten har inga knappar eller egen display. Är nog ganska sällsynt, men eftersom jag varit med om det så låter jag det vara såhär för att undvika det i framtiden.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Eller så kollar man på nätverksinfon i telefonen som han skrev i början av tråden
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Se där! Då finns det ett sätt som jag inte kände till. Tack för det! :)
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    På min Pixel kan man klicka sig in Inställningar --> Nätverk & Internet --> sen klicka på Wifi-nätverket, som borde synas högst upp, och då dyker en meny upp som visar signalstyrka, frekvens, krypteringsmetod osv, samt en massa mer information om man vecklar ut en flik längst ner :)
    "Frekvens" anger 5 GHz i mitt fall.

    --

    På min Chromebook står det frekvens 5745. Och det bör ju avse 5 GHz också.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Måste låna tråden, hoppas det är lugnt. Min telefon säger:
    WPA2/WPA3 Personal

    Min dator säger:
    PSK (WPA or RSN)

    Borde jag bli orolig? WPA, borde den inte specificera om det är WPA2/3? Det kan väl inte vara WPA i sin ursprungliga form som används, dvs 1, ett osäkert protokoll? Detta är en Chromebook med senaste programvaran, så känns konstigt att den säger så.
    Använder jag ett gammalt protokoll, eller visar den bara protokollet på ett lurigt sätt ovan?

    Tog just bort nätverket och lade till det igen, av helt andra skäl, undrar om det kan ha gjort något.