Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att förtroendet är mindre för VAG? Själva bilarna eller eftermarknaden med service?
    Grabben åker Golf Gti mk7.5 och är supernöjd. Har några runt i kring som kör både Passat, Golf och Polo som också är nöjda ägare..... [emoji4]
     
  2. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    VAG-koncernen har haft lite väl många kvalitétsproblem av allvarligare sort. Kamkedjor som havererar, växellådor som havererar, rost, elektronikproblem och så kronan på verket, utsläppsskandalen!

    Min egna erfarenhet består mest av Audi, som jag själv haft och som vi haft i familjen. Många verkstadsbesök och irriterande fel som inte hör hemma i det prissegmentet.

    Det är trevliga bilar att köra! Komforten, prestandan och premiumkänslan är ju avsevärt bättre än hos asiaterna. En VAG-bil med kvarvarande nybilsgaranti skulle jag däremot kunna tänka mig!
     
    RuffyMan, niclasc, Puttesson och 1 annan gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Kan hålla med. Trevliga bilar att köra och äga osv. Men kvalitén speglar inte priset tycker jag. Kompressorn radade på min golf som var mindre än 2 år gammal. Rullat typ 1500 mil. 8500kr+ gick det på. Garantin tog det såklart men tycker ändå inte det ska behöva hända. Samma sak med min polo. 4 år gammal. Ac sluta fungera. Sålde den så (till bilfirma som talade om för mig att den var sönder) så vet inte vad felet var den gången.

    Var på väg att leasa en tiguan när jag upptäckte att dom bara skickar med 2 års garanti även vid leasing och då frågade jag säljaren om 3 året för jag vill inte leasa en bil och ”chansa” på att inget händer 3 året. Då menade han på att det var så bra kvalité å allt var det var så det behövdes minsann inte mer än 2 år. Då sa jag att det är väl tvärtom. Om det är bra kvalité och inget går sönder så varför inte ge kunden 3e året och bevisa det så
     
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Hyundai i30 kan vara en bil att kika närmare på, kan vara svårt att få in bensin+automat i din budget förvisso, men finns några som ligger på gränsen. Nästan "samma" bil som Kia Cee'd

    Ge dig ut och provkör lite av varje och bilda dig en uppfattning! Själv är jag och sambon inne på att skaffa en Toyota CH-R, lite annan modell än Auris men samma drivlina. Tycker hybriden är rätt trevlig att köra, framförallt i stadstrafik. Toyota har byggt bilar på det viset länge, och det märks :) Att du dessutom får generösa garantier(vissa modeller) om du köper från Toyotahandlare. Hybriderna har oftast begagnadgaranti tills bilen är 10 år eller gått 20.000 mil, vilket kan kännas skönt!
     
    BrearedsDea gillar detta.
  5. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja i30 kollade jag lite snabbt på när jag kikade på när jag kollade runt förra året. Var aldrig och prova den då våran lokala ÅF försvunnit. Tyckte dock att ceeden såg trevligare ut och i övrigt så är dom väl i princip samma bil. Men Kia lämnar 7 år garanti då föll Hyundaien bort för min del.

    Ja Toyotas begagnatgaranti är ju svårt att slå. Då måste jag dock köpa den av en Toyota ÅF (inte mej emot) och den försvinner om man skulle sälja vidare bilen. Så den blir nog inte lika mycket värd den dagen man skulle den.

    En nackdel med iaf Auris hybrid är att den inte får dra något. Har inget behov av det just nu men om man ska tänka några år framåt. Har ingen lust å dra runt till massa bilhandlare å kika just nu. Har en Toyota ÅF på gångavstånd så blir väl lämpligt att ta den åtminstone:)
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    BrearedsDea gillar detta.
  7. fredrik.m.hansson

    fredrik.m.hansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2018
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Nord 2T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Nord 2T
    Telefon 2:
    Samsung s10e
    Info:
    Jobbtelefon
    Telefon 3:
    Lenovo Z5S
    ROM:
    Kinesisk stock (ZUI 11.5)
    Info:
    Ligger i en låda...
    Platta:
    iPad Air 2
    Är det begagnade Octavia vi pratar om här? Kör en manuell själv, men av utgående version har funnits automat (DSG) både till TSI 115 (3-cyl) och TSI 150 om man kör bensin - lite oklart hur de ligger i pris, men jag skulle gissa på att man kan hitta en 2016-2018 för ca 150 000.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja begagnade. Fick tips om att lilla 1.0 motorn är trevlig iaf som manuell. Men jag sökte bara snabbt på blocket igår och tyckte inte det fanns många små bensinare som automat. Kanske får prova att söka igen. Det finns ju på folkvagnarna så bör ju finnas på skodan med.

    Edit: Visst är det så. 115hk med automat och värmare och drag m.m. Tack för input, då blir den intressant igen
     
  9. fredrik.m.hansson

    fredrik.m.hansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2018
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Nord 2T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Nord 2T
    Telefon 2:
    Samsung s10e
    Info:
    Jobbtelefon
    Telefon 3:
    Lenovo Z5S
    ROM:
    Kinesisk stock (ZUI 11.5)
    Info:
    Ligger i en låda...
    Platta:
    iPad Air 2
    Jag är ju lite partiskt i och med att jag kör Octavian (gick från en Kia Carens 2016), men det är en rymlig och trevlig bil till ett förhållandevis rimligt pris :) Lilla motorn funkar bra både i stad och ute på landsväg/motorväg, det man får offra är bottenvridet så det blir lite mer växlingar vid omkörningar ex.vis. Teknikens värld testade lilla motorn med automat och gillade den kombon - det testet finns att ladda hem hos Skoda: https://www.skoda.se/_doc/9ee8ddd3-9ae7-42a9-a073-bd245c9d9cf3
     
    BrearedsDea gillar detta.
  10. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Kanon. Ska kika närmare på denna. Även om jag inte gillar VAG jättemycket sedan tidigare men man är väl inte sämre än att man kan ändra uppfattning igen :)
    Har ju en VAG ÅF i byn med så skadar ju inte att kika förbi där åtminstone
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om man vill ha den tidigt får man kompromissa vad det gäller utrustning.. jag hade velat ha läder sätena tex.. men om jag vill ha dom måste jag vänta till februari. finns bara i 310 hästar just nu. I övrigt finns det ganska lite utrustning att välja mellan här i sverige verkar finnas mer i andra länder. kommer kanske mer sedan... kan tänka mig att flera efterfrågar större fäljar.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Verkar vara många frikitionsdäck som har svårt med det ?

    Vad tror vi om Pirelli ice-zero-fr ? ungefär samma pris, lägre buller nivå emot continental och högre topphastighet på 190. Ungefär samma pris
     
  13. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Tror de va samma sak med Pirelli däcket. Dåligt grepp på vått underlag.
    Jag som bor i söder har oftast mer blöta vägbanor än torra.

    Funderade ett tag på att köra en europeiskt vinterdäck men ”fegade” ur i sista sekund.

    Jag har mina conti med 6mm kvar till salu dom du vill köpa lösa däck bara. 235/45 18” skicka PM vid intresse.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    okej jag vet inte det finns förmodligen inte ett friktionsdäck som är perfekt till allt ?
    Sedan när du säger dåligt på vått... det är ju frågan hur dåligt.. är det som att köra på såpa ?
    Friktionsdäck är ju en kompromiss.. men att köra med dubbar det pallar jag inte...finns inget värre
    Sedan har ju bilen 4 hjulsdrift... så dubb känns lite overkill den anledning lägg där till också att vintrarna är betydligt mildare nu än förut...
     
  15. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Läs lite om Good Year däcket. De har fått i test väldigt bra grepp på vått underlag.
    Har också 4wd men de var lite jobbigt när de var blött. Sen att man har mkt effekt och kör som en biltjuv gör ju sitt [emoji6]
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    kommunen här envisas ju också att använda vårt älskade vägsalt... så är ju rätt blött på vägarna här med.
     
  17. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Har du råd å förnya till nytt så är corolla kombi ett hett tips.

    Edit-såg att jag missa hur seg jag va [emoji23]
     
    BrearedsDea gillar detta.
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Satt just och kika på den. Den är så jäkla mycket snyggare men då blir det också helt plötsligt dyrare med. Hade tänkt gå ner i pris från min bil jag har nu. Nu blir det upp i pris. Och det som är konstigt att kikar man på en ny eller begagnad corolla så för man inte Toyota begagnatgaranti som man för på bilar som är mer än 24mån. Och den täcker väldigt mycket. Tills bilen 10 år gammal.. den står rätt högt i pris en Auris med med några år på nacken
     
  19. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja men Toyota är värt pengarna om man verkligen vill ha en driftsäker kärra [emoji106] inte rolig eller lyxig men genomtänkt på många punkter och hållbar :-)
    Men kör på äldre om du tål den designen och föråldrade inredningarna
     
    BrearedsDea gillar detta.
  20. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Hehe. Jag hatar att köpa förra modellen av nånting. Men anledningen till att jag snöade in på Toyota var bl a den tacksamma garantin. Tycker det är tråkigt när man köper bil för dom här pengarna och det inte följer med någon garanti alls typ. Corollan är snygg. Riktigt snygg. Men då får man gå på absolut instegsmodellen för att det inte ska springa iväg ordentligt i pris :/