Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Jag har väl inte emot att köpa en äldre modell men det skall va motiverat och sen tar man en modell som har mer tidlös design som kan se ut på samma sätt 15år utan att bli gammal.

    Men ja, jag håller med dig. Fordonsköp är riktigt lurigt.
     
  2. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Det finns bara en motivation för min del just nu om jag skulle köpa en äldre modell och det är pengarna. Eller ja. Toyotagarantin då också såklart. Kör inte mycket med bilen och ännu mindre nu sedan vi köpte en andrabil i helgen så känns lite onödigt att lägga så mycket pengar på bilen. Det var därför jag hade planer på att byta bort min bil till något lite billigare. Men det är svårt att gå ner i årsmodell och troligtvis utrustning med.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    då är det snart klart om allt går vägen så hämtar jag bilen imorgon.
    Blir en lång dag imorgon, tvätta bilen jag har nu, sälja bilen, sedan åka 2 och en halvtimme och hämta bilen sedan köra tillbaka. Sedan börja jobba 19:45 till 05:30 men det blir det nog värt... Jag kommer vara en av de absolut första i sverige som åker runt med dessa. Jag har mailat i stort sett varenda firma.
    Svaret man får är det samma, det är en visnings bil och man kan bara beställa men har hittat enbart 2 st som sagt att man komma och hämta den, så om de skiter sig med den firman jag har bestämt med nu kan jag hämta den hos den andra firman...

    Bilen kommer monterad med sommardäck.. så behöver bytas till vinterdäck...har mailat cupra om vilka däck de rekommenderar men de har ej svarat ännu...

    Kommer förmodligen köra hem med sommardäck imorgon för den firman jag köper av har säkerkligen inte dessa fälgar på lager så får fixa det när jag kommer hem.


    WhatsApp Image 2020-10-20 at 01.56.36.jpeg
     
    RuffyMan, tojjetok, bernard och 3 andra gillar detta.
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ska bli intressant att se hur Volvos hybridlösning hanterar vintrarna här uppe i Norrbotten :P
    Mer specifikt en XC60 T8 R-Design. Fick leverans 2 månader sen, blivit knappt 300 mil hittills.

    937FE84E-67F4-4180-9E2F-A86F82A70483.JPG
     
    RuffyMan, tojjetok, bernard och 1 annan gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja nu är allt bestämt... finanseringen klar.. Åker och hämtar bilen vid lunch tid imorgon, är bara kråkan som fattas men avtal och allt har jag fått... ska bli riktigt kul!!!blir svårt att sova inatt..då man är för taggad för detta

    stora frågan är om man ska välja 7 år med en kreditkostnad på runt 74 000 eller 3 år med runt 46 000.

    kör jag på 7 år... finns det ju möjligthet att investera dom pengarna man annars skulle amorterat in och på såvis klå räntan... få ihop 74 på 7 år känns inte helt orimligt med god riskspridning.

    med 3 år blir det 5100 i månaden. 3600 känns lite mer tryggt...
    Men om de inte vore för att jag hade tänkt att investera på avanza... så hade jag sjölvklart utan att blinka tagit det alterantiv med lägst kreditkostnad... men sedan är det så jävla mkt roligare att investera på avanza och följa pengarna än att betala in pengar in ett svart hål varje månad.
     
    Last edited: 20 okt 2020
    RuffyMan och BrearedsDea gillar detta.
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Är det med något restvärde? Alltid svårt det där men jag har gillar att betala desto mer istället och hålla lånetiden kort. Men jag kan heller inget om investering så det har för varit roligare att se lånet krympa.

    Var hos en Toyota ÅF idag och kikade men det blir nog ingen Toyota tyvärr. En ca 3 år gammal kostar runt 170 000kr. Och då känns den väldigt basic och tråkig. En ny corolla ser jättefin ut men då börjar den på ca 250 000kr (vinterdäck) så det blir helt plötsligt mycket pengar. Jag får kika lite på Skoda annars blir det att avvakta detta bilbyte. Får rulla Fård nåt år till
     
    bernard gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo med restvärde annars skenar kostnaden iväg ordentligt.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    IMG_20201021_120829.jpg
     
    livinl0ud, RuffyMan och BrearedsDea gillar detta.
  9. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  10. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Är man bekymrad vad gäller skatt överhuvudtaget om man köper en sån bil..?
     
  11. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Nja kanske inte, det är väl bara en av många höga avgifter när det kommer till dessa åkdon.

    Mest nyfiken eftersom det blivit massa ändringar i bilskatten de senaste åren.

    Min Golf kostar 360kr om året, ganska lagom [emoji41]
     
    livinl0ud, BrearedsDea och Psicosis gillar detta.
  12. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Skulle tippa på över 10 000kr. Förstår om det är
    Minsta kostnaden i ett sånt här köp men ett av dom tråkigaste utgifterna också
     
  13. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
  14. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Min Tesla kostar samma [emoji6]
     
    220volt och BrearedsDea gillar detta.
  15. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Oceanic och BrearedsDea gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    9700

    Försäkring 430 i månaden
     
    BrearedsDea gillar detta.
  17. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Köpte också en bil för 2/3 månder sen [emoji106][​IMG][​IMG]
     
    Prillinator och BrearedsDea gillar detta.
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Nice. Helt ny?
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har jag använt bilen några dagar. Över lag mycket nöjd med bilen. Har inte testat prestandan nämvärt bilen verkar vara något strypt iallafall när man kör automat lådan. Så har inte varvat över 4500 rpm, har heller ej provat lauch control. Men den känns otroligt bra i kurvorna. Jag har inte läst manualen när den börjar varva mer, säljaren rekoemmenderade att ta det lungt de första 300 milen då det är ny motor osv.
    Ska se vad det står i manualen.

    Det är en rikktigt skön känsla att köra denna bilen. Stolarna är mycket bekvämna.
    Bekväm att köra, och snabb om man vill också.. har som sagt inte pressat den hårt ännu..har inte kännt något behov av det heller då den är rolig att köra även långsamt, men vill jag köra om är det inga problem om man säger så...

    Som på de flesta nya bilar så lämnar motorljudet mkt att önska... inne i bilen hör man inte mkt motorljud.. jag hör med från däcken men är ändå relativt tyst, men tror de säkert finns bättre och tystare däck än de bridgestone däck som sitter på.

    Det enskilt största problemet är att Cupra likt många andra bilar nyförtiden spelar att syntetiskt motorljud i högtalarsystemet, för mig är detta helt ok så länge man kan stänga av det. problemet med cupran är att det finns ca 5 preset... 2 av dessa har fake motorljudet, man har sedan ETT individuellt preset där man kan skräddarsy helt och hållet allt som har med bilen att göra hur hård fjädring man vill ha osv..
    Hade önskat för det första att de fanns flera förinstallerade presets, de som finns nu är cupra,sport,comfort,off road och individual. Hade görna sett något preset som var mellan comfort och normalt då comfort kan vara lite i gungigaste laget ibland.. men kan också vara riktigt skönt ibland också allt beror på vart man åker... hade man kunnat spara med individuella presets så hade det varit bra, samt att kunna bestämma ordningen på dom.

    Den justerbara fjädringen funkar verkligen mkt bra...men som sagt ett mer "mellan" preset hade varit nice... comfort läge i stan med alla väggubb osv kan bli lite väl gunging.. även i kurvor kränger det mer än med tex sport och cupra mode...

    Avgas systemet tror jag låter bra från utsidan jag hör en del bangs and pops men inte så mkt från insidan på sikt kommer jag uppgradera avgassystemet.

    Ett annat problem är att om 5 veckor måste jag sätta på vinterdäck såvida det inte blir en ovanligt mild vinter, fälgarna är ej beställningsbara i skrivande stund...så får helt enkelt hoppas detta hinner förändras innan 1a december eller min nödplan är att köpa de fälgarna som sitter på Cupra Ateca det är snarlika. Jag har skickat ett argt mail till cupra och förklarat det absurda att sälja bilen i ett vinterland utan att kunna beställa vinterfälg/däck. Och att kränga däcken blir en dyr historia, att köpa fälg av annat fabrikat är ju helt uteslutet då fälgarna tycker jag är halva bilen...

    Ja jag får fortsätta köra in motorn nu. Enligt säljaren är jag garanterat en av de 5 första i hela landet som har denna bil, igentligen skulle han inte släppt den till mig då det är en visningsbil men han gjorde det ändå, vilket var bra för jag fick bättre rabatt och ränta jämfört med säljaren i karlstad.
    Förhandla ner räntan rätt bra.

    Sist men inte minst en cool detalj är att de sitter små "projektorer" som visar cupra loggan på marken ser rätt coolt ut faktiskt.. Ambience belysningen inne i bilen är också nice, inget revolutionerade men för mig som tidigare körde en bil av årsmodell 2012 så är detta så klart ett stort kliv in i framtiden.

    Nästa år kommer jag förmodligan chip tunea den till 385 hästkrafter... på längre tidshorisont kan man ju givetvis uppgradera ännu mera, men det får dröjja, vill gärna se mer videos på youtube på andra som trimmat sina och se hur dom gjort osv...

    WhatsApp Image 2020-10-23 at 07.18.52.jpg WhatsApp Image 2020-10-23 at 07.16.06.jpeg Untitled.jpg WhatsApp Image 2020-10-21 at 21.17.37.jpeg
     
  20. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Tycker den är jäkligt snygg! Har aldrig kikat något på Cupra tidigare men har dom gjort så här feta bilar tidigare med?
    Cupra-loggan i marken har ju svincool. Lite Batman-känsla :)