Nu har jag använt bilen några dagar. Över lag mycket nöjd med bilen. Har inte testat prestandan nämvärt bilen verkar vara något strypt iallafall när man kör automat lådan. Så har inte varvat över 4500 rpm, har heller ej provat lauch control. Men den känns otroligt bra i kurvorna. Jag har inte läst manualen när den börjar varva mer, säljaren rekoemmenderade att ta det lungt de första 300 milen då det är ny motor osv.
Ska se vad det står i manualen.
Det är en rikktigt skön känsla att köra denna bilen. Stolarna är mycket bekvämna.
Bekväm att köra, och snabb om man vill också.. har som sagt inte pressat den hårt ännu..har inte kännt något behov av det heller då den är rolig att köra även långsamt, men vill jag köra om är det inga problem om man säger så...
Som på de flesta nya bilar så lämnar motorljudet mkt att önska... inne i bilen hör man inte mkt motorljud.. jag hör med från däcken men är ändå relativt tyst, men tror de säkert finns bättre och tystare däck än de bridgestone däck som sitter på.
Det enskilt största problemet är att Cupra likt många andra bilar nyförtiden spelar att syntetiskt motorljud i högtalarsystemet, för mig är detta helt ok så länge man kan stänga av det. problemet med cupran är att det finns ca 5 preset... 2 av dessa har fake motorljudet, man har sedan ETT individuellt preset där man kan skräddarsy helt och hållet allt som har med bilen att göra hur hård fjädring man vill ha osv..
Hade önskat för det första att de fanns flera förinstallerade presets, de som finns nu är cupra,sport,comfort,off road och individual. Hade görna sett något preset som var mellan comfort och normalt då comfort kan vara lite i gungigaste laget ibland.. men kan också vara riktigt skönt ibland också allt beror på vart man åker... hade man kunnat spara med individuella presets så hade det varit bra, samt att kunna bestämma ordningen på dom.
Den justerbara fjädringen funkar verkligen mkt bra...men som sagt ett mer "mellan" preset hade varit nice... comfort läge i stan med alla väggubb osv kan bli lite väl gunging.. även i kurvor kränger det mer än med tex sport och cupra mode...
Avgas systemet tror jag låter bra från utsidan jag hör en del bangs and pops men inte så mkt från insidan på sikt kommer jag uppgradera avgassystemet.
Ett annat problem är att om 5 veckor måste jag sätta på vinterdäck såvida det inte blir en ovanligt mild vinter, fälgarna är ej beställningsbara i skrivande stund...så får helt enkelt hoppas detta hinner förändras innan 1a december eller min nödplan är att köpa de fälgarna som sitter på Cupra Ateca det är snarlika. Jag har skickat ett argt mail till cupra och förklarat det absurda att sälja bilen i ett vinterland utan att kunna beställa vinterfälg/däck. Och att kränga däcken blir en dyr historia, att köpa fälg av annat fabrikat är ju helt uteslutet då fälgarna tycker jag är halva bilen...
Ja jag får fortsätta köra in motorn nu. Enligt säljaren är jag garanterat en av de 5 första i hela landet som har denna bil, igentligen skulle han inte släppt den till mig då det är en visningsbil men han gjorde det ändå, vilket var bra för jag fick bättre rabatt och ränta jämfört med säljaren i karlstad.
Förhandla ner räntan rätt bra.
Sist men inte minst en cool detalj är att de sitter små "projektorer" som visar cupra loggan på marken ser rätt coolt ut faktiskt.. Ambience belysningen inne i bilen är också nice, inget revolutionerade men för mig som tidigare körde en bil av årsmodell 2012 så är detta så klart ett stort kliv in i framtiden.
Nästa år kommer jag förmodligan chip tunea den till 385 hästkrafter... på längre tidshorisont kan man ju givetvis uppgradera ännu mera, men det får dröjja, vill gärna se mer videos på youtube på andra som trimmat sina och se hur dom gjort osv...
Visa bifogad bild 96367
Visa bifogad bild 96368
Visa bifogad bild 96369
Visa bifogad bild 96370
Click to expand...