[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. RBJ

    RBJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2014
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    Det var INTE tur. Det var skicklighet och ett medvetet sunt aktivt val. Bra val.

    SMS för 2FA är inte säkert.
    Välj hellre annan metod, som ex slumpkodsgenerering, och Authy är en utmärkt app för att hantera denna metod.

    Security Tip: Use Authy For Two-Factor Authentication | Bruceb Consulting
     
    FreddeN gillar detta.
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vet inte om det har varit upp tidigare - men vid Telias köp av Fello i Q3 2019 så hade Fello 47000 abonnemang hos sig. Det säger egentligen ingenting, eftersom de andra operatörerna tyvärr inte redovisar hur många abonnemang deras lågprisalternativ står för. Telia redovisar inte längre heller hur många abonnemang Fello står för.

    Kanske kul att veta iaf? o_O

    https://www.teliacompany.com/global...reports/2019/q3/telia-company-q3-2019-eng.pdf
     
    svenix och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inte ointressant, men med tanke på att Fello varit verksamma sedan 2014 (?) vet jag inte hur man skall betrakta siffrorna. Svårt utan något att benchmarka mot, men spontant låter det inte superimponerande (?), å andra sidan var de rätt nischade. Telia såg ju också en anledning att köpa dem.

    Det blir ungefär 10 000 abonnemang om året fördelat på de fem år de existerat på marknaden om man bara slår ut det. Ingen aning om det är bra eller dåligt. Men ser man till organisationens storlek var det kanske ändå inte så dumt - antalet anställda var ju relativt få (6 st enligt senaste årsredovisningen): Fello AB - Företagsinformation. Mellan 2017 och 2019 ~tredubblades omsättningen från 23 MSEK -> 61 MSEK, och den utvecklingen är väl rimligtvis linjär med antalet abonnenter.

    De redovisade för all del ingen vinst, men med tanke på hur liten förlusten var, så handlar det kanske mer om bokföringstekniska skäl än något annat. Är inte direkt en ovanlig syn med en förlust som kretsar kring marginalen.
     
    Last edited: 20 okt 2020
    svenix gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju jättesvårt att ens jämföra, men Q4 2018 fick Telenor 27000 nya kunder och de skriver att ökningen drevs av Vimla samt företag. Min gissning blir ju då att Vimla och företag står för åtminstone 2/3 av dessa. Sen ska det ju räknas med att antagligen ligger ett tapp i abonnemang för Telenor privat.

    Investor skriver för Q2 2019 att ökningen på 42000 nya kunder drevs av Hallon och Oister. Då gissar jag här med att Hallon och Oister står för över hälften av detta. Även för Q1 skriver Investor att Hallon och Oister drog dit kunder. Bryts siffrorna ut för 3 SE blev skillnaden Q1 19 - Q2 19 +11 000 abonnemang. Då gissar jag återigen att det är en övervägande del Hallon-abonnemang.

    Så 10000 abonnemang om året låter ganska lite i förhållande till detta - men samtidigt har Fello inte alls varit lika synliga och antagligen inte haft samma möjlighet eller intresse av att vara det heller. Nu blir det antagligen skillnad, Telia bör vara otroligt sugna på att plocka kunder i lågprissegmentet.
     
    6150 och bernard gillar detta.
  5. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Jag tror knappast att Fellos storlekstillväxt har varit linjär. Kollar vi ex. på denna tråden vi är i var vi på sida 24 i Q3 2019. 2/3 av tråden har fyllts på under det senaste året. Om det ens är en hyfsad indikator vet jag inte.
    Utan att ha fakta känns det även som att Fello har kört hårdare kampanjer det senaste året, vilket också borde lockat kunder.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag menade att omsättningen rimligtvis var linjär med antalet abonnenter. Man ser ju att den ökade kraftigt mellan 2017 och 2019, och trådaktiviteten talar väl för en fortsatt hygglig tillväxt under Q4/2019/Q1-Q3 2020 som du säger.

    Den senaste tidens kampanjer har varit riktigt bra de med, så det hade varit väldigt roligt att se hur många de har idag. Om de fortsätter i samma takt som de senaste två åren, med att öka omsättningen/(antalet abonnenter?) med ~50% per år, så vore ju 47k * 1,5 = 70k inte osökt för 2020 och 140k för 2021? Om man nu bara spekulerar för skojs skull.
     
    Last edited: 20 okt 2020
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Fello kanske siktar mot en mer kontrollerad tillväxt där de hinner anpassa organisationen för nästa steg/fas.
    Tycker de har gjort en hel del rätt för att var såpass liten aktör. Lagom bra på det mesta.
     
  8. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Åh va jag sneglar på Fello :) Som sagt så har jag frågat förr vad jag tjänar på att byta och ni sa Telias nät. Jag har ju Comviq 295 nu men kan lika gärna skaffa abonnemanget för 195kr hos Fello.

    Jag har sett tipslänkar förr tror jag, finns såna än?
    Måste jag ringa CQ å säga upp mitt abonnemang eller räcker det om jag bockar i att jag vill portera mitt nummer hos Fello?
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, välj bara att du önskar flytta över ditt gamla nummer, så sköter Fello porteringen åt dig.

    Telia betyder inte automatiskt bättre täckning, så alltid bra att testa med ett Telia/Haleblop/Fello-abonnemang där du oftast är först kanske, så mottagningen är reko.
     
    jnsson och Mongroovy gillar detta.
  10. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Passa på någon gång när de kör dubbel surf-kampanj. Tips-länkar finns i många signaturer (stund en i mobilversionen av forumet).
     
    nexusS gillar detta.
  11. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Har haft Fello sen mitten på sommaren och är mycket nöjd! Deras kundservice är också den mycket bra.
     
    nexusS gillar detta.
  12. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Hade också problem att få sms från Viber för att aktivera mitt konto. Testade också med samtal men det gick inte.

    När jag istället skrev mitt nummer med en nolla framför så gick det direkt.
    Dvs istället för att välja +46 701111111 och så skrev jag +46 0701111111 (inte mitt nummer så klart[emoji28])
    Och då gick det.

    Hoppas detta kan hjälpa andra [emoji847]
     
    Das Erdbeerkuchen och stelin gillar detta.
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 322
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Hur får man veta att sin tipslänk har använts? När får man sin gratis månad?
     
  14. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Du får ett mail med info. Rabatten blir nästkommande faktura/betalning efter personen har aktiverat sitt abonnemang.
     
    Boris92 gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du kan också logga in på Mina sidor och kolla under Bjud in en vän. Där ska alla dina tipsningar finnas samlade.
     
    Boris92 gillar detta.
  16. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 322
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Undrar vad för hastighet man får när EU roaming är aktiverad?
     
  17. Rae

    Rae Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    36
    Fello är idag ett säljargument för både Telia och Halebop om man bara vill ha billigt abonnemang och inte behöver binda sig med telefon så inte konstigt det har blivit fler hos Fello, är man Telia eller Halebop kund och gnäller på kostnader och vill byta till Fello så tror jag inte dom bryr sig då pengarna går till samma ställe, för dom som inte vet så har Halebop hand om ca halva Fellos kundtjänst, så det där har blivit en ganska stor familj av operatörer med alla typer av val av tjänster och produkter som säkert är strategiskt utformade att passa 100% av marknaden mellan dessa 3 operatörer.
     
    6150, stelex och bras_7 gillar detta.
  18. bras_7

    bras_7 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi
    Det ska bli intressant att få reda på hur hastigheten är. Just nu kommer man ju inte ens till Danmark i dessa covid tider . Brukar annars resa mycket i Eu länderna och fördelen med Fello är ju att man får använda hela surfen inom Eu men som sagt inget resande just nu -/
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Halebop har ingen egen kundtjänst. Den sköts, mestadels om inte helt, av Releasy i Borlänge.

    Menar du att om en kund med Fello-abonnemang kontaktar kundtjänsten, så hamnar de hos Releasy också?
     
    bernard gillar detta.
  20. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 322
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Men det känns ändå konstigt att Telia bjuder mycket surf, vad hade dom planerat innan dom köpte upp Fello? MyBeat har tagit över Fellos " fria virtuella operatören inom Telia" och Halebop kunde ha erbjudit vad Fello erbjuder nu? Känns som att uppköpet av Fello är för att höja statistiken så att aktie ägarna blir nöjda.

    Att Halebop tar hand om Fellos kundtjänst är normalt för operatörer, Tele2 tog hand om Comviqs kundtjänst i flera år.