Tips: Hedvig den moderna hemförsäkringen

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 19 jul 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har inget att jämföra, eller faktiskt behövt anmäla en skada. Men jag har råkat starta ärendehanteringen och fick då snabbt frågan vad jag behövde hjälp med.

    Tycker du om att chatta med ärendehanterare så är ju Hedvig något för dig kanske. De ska ha ett telefonnummer också ifall du vill ta kontakt med dem på det traditionella viset också.
     
    bernard och Sunbringer gillar detta.
  2. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    193
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Har inte behövt starta något ärende än utan bara haft lite frågor och de är vansinnigt snabba (och trevliga!) på att svara på meddelanden. Jag har haft svar inom 10 minuter, oftast snabbare.
     
    ganmo och Sunbringer gillar detta.
  3. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Det låter bra! [emoji1]

    Jag har haft ganska dålig kommunikation och återkoppling i samband med olika ärenden från Trygg Hansa. Men ofta har det ändå löst sig till slut men med väldigt låg ersättning. Det har varit allt från stulen cykel till elektronik. Jag överväger därför att byta.
     
  4. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Det låter jättebra!

    Att slippa långa telefonköer är värt mycket.

    Det hade varit intressant att höra hur smidigt det är vid olyckor. Det är oftast då det gäller att få ersättning för en skada som man upptäcker små detaljer eller problem som man inte upplevt tidigare som kund. [emoji3]
     
  5. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Kan flika in lite erfarenheter från Hedvigs skadehandläggning. Inte på sakförsäkringen/pryl men på reseskyddet i detta fall.

    Jag hade en försening på ett bagage i somras med mer än 48h. De ersätter en sådan skada med schablon, så inga kvitton på utlägg. När jag var hemma och bagaget var åter startade jag skadeanmälan i appen, och efter några enkla val i flödet att det gällde reseskyddet fick jag spela in ett röstmeddelande kring vad som hänt. En timma senare svarade de i chatten och bad om foto på PIR-rapporten från flygbolaget gällande den försvunna väskan. Jag kunde skicka en bild direkt i chatten i appen. 40 minuter senare skrev de igen och vad om bild på flygbiljetter/bokningsbekräftelse på resan, och jag svarade med att ladda upp en PDF med bekräftelsen, även det direkt i chatten.

    20 minuter senare svarade de i chatten att jag fick maxersättning enligt villkoren och att pengarna skulle finnas på kontot om några minuter. Inte en chans tänkte jag och loggade in i bank-appen - häpen blev jag när jag såg att de redan hade fört över. Jag tror de använder Trustly eller liknande för direktutbetalningar.

    Skadeanmälan var klar på drygt 2h, effektiv tid för mig att göra alla steg för anmälan i chatten var drygt 3 minuter. Från beslut till utbetalning tog det inte mer än 30 sekunder. Det var som att prata med en kompis på Whatsapp som sen swishade pengar.. väldigt imponerande.
     
    bernard, milky81, Sunbringer och 3 andra gillar detta.
  6. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack för att du delade med dig av det! Det är verkligen ett stort kontrast mot hur det är med andra försäkringsbolag att hantera ärenden! [emoji3]
     
  7. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag har precis bytt till Hedvig och det var en av de smidigaste processerna jag varit med om. Jag har fått externt snabbt svar från kundtjänst och deras app och information är väldigt överskådlig och lätt att hitta.

    Om någon vill ha tio kr rabatt i månaden har jag även fått en sådan kod att dela med mig av om någon vill ha [emoji28]
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. En del bra omdömen på senaste tiden. Fler som har erfarenheter av Hedvig?

    Det blev ju lite mer lockande nu, särskilt efter @kimando@kimando rapport. Fullt så smidig har processen aldrig varit för mig med min nuvarande hemförsäkring (IF).
     
    Sunbringer gillar detta.
  9. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Att det inte är bindningstid gör det också tryggt genom att veta att man kan byta försäkring enkelt om det skulle visa sig vara sämre eller något krångel framöver.

    Och genom Refunder får man också några hundra i cashback just nu.

    En sak som är synd är att familjemedlemmar inte kan logga in i appen och hantera ärenden där utan det blir bara den som är skriven på försäkringen.
     
  10. pallish

    pallish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    202
    Stämmer bra att den försvinner. Har Trygg-Hansa idag och detta står i mitt nya avtal:

    Tillägg: Hemelektronikförsäkring
    Vi slutar erbjuda Hemelektronikförsäkring. Om du har haft den så
    avslutas den i och med att din hemförsäkring förnyas.
     
    bernard gillar detta.
  11. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Jaha, då hoppade jag på denna hemförsäkring. Körde med RABATT10 för 10% rabatt. Ska bli intressant och se hur detta blir. Det är 140kr billigare i månaden jämförelse med IF STOR, med Unionen rabatt inkluderad. dvs 219kr/mån
     
    htiawe gillar detta.
  12. ViNTAGEFRAME

    ViNTAGEFRAME Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro
    Är hedvig bra som hemförsäkring? Hur kommer det sig att dem kan betala ut så snabbt? Man är ju lite sugen på att byta till dem.
     
  13. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Bytte till Hedvig jag med för er tag sen. Jag som ogillar att ringa och prata med folk tycker att det är skönt att sköta all interaktion via chat. Har inte behövt nyttja den hittills.
     
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kanske för att det är ett modernt försäkringsbolag med nya system som är anpassat till
    nya eran. De gamla kolosserna har det inte lika lätt med att byta ut deras system som är byggt med dåvarande teknik. Kanske därför de inte heller kan förbättra så att t.ex. utbetalning kan gå ut snabbt.

    Eller så har de flera lager av byråkrati i sättet de hanterar ärende... men vad jag, gissar det mesta bara :)
     
  15. constant_d

    constant_d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    15
    Ja synd att hedvig är grisdyra. nästan dubbelt så dyra som folksam på villaförsäkring.
     
  16. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Hedvig är ett lager ovanpå ett större försäkringsgivare. Jag har fått intrycket att de måste ha utvecklat snabbare och mer automatiserade och datadrivna processer kring skadehandläggning och hur de kan hantera risk/behov av manuella kontroller. Traditionella försäkringsbolag har äldre system och är organiserade kring risk och manuell input i skadehandläggning efter det. Jag har hört lite om i synnerhet Folksam och deras system i stordatormiljö från 70-talet med brist på utvecklare som behärskar det som byggts.

    Hedvig är dock dyrare på villa, bostadsrätt och hyresrätt än många av de andra, mycket på grund av att få kunder får betala för ett nytt maskineri. Skulle de bli en lika stor spelare som de andra sett till antalet kunder, så kommer deras effektivitet i modellen sannolikt leda till att de även kan konkurrera på pris. Jag gillar modellen, även om brand/uttryck ibland känns lite väl ungt. För mig kostar det 400 kr mer per år än med traditionellt alternativ, har man inga skador är det ju lite pengar i sjön - men när det väl händer har det varit väldigt skönt att ha med dem att göra.
     
    Sunbringer gillar detta.
  17. constant_d

    constant_d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    15
    Bor man I hyresrätt blir nog prisskillnaden inte så jättestor. Hedvig skulle bli 450:- dyrare i månaden för mig vilket är en enorm peng.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är jättesvårt att kommentera priserna tror jag. Det verkar skilja dig jättemycket mellan olika personer.

    För mig blev Hedvig 80kr billigare varje månad, än med Trygg-Hansa som jag hade tidigare. Det var även billigare än andra alternativ när jag kollade. Det var motsvarande för en kompis till mig - Hedvig är billigare. Känner även några andra som har Hedvig där det också var en prisskillnad, som var till Hedvigs fördel.

    Samtidigt så har jag några andra som bor på andra ställen, också i bostadsrätter, där Hedvig skulle landa på ungefär samma pris eller bli dyrare.

    Vi som fått lägre priser med Hedvig har bostadsrätter i norra Stockholm.
     
    Last edited: 23 okt 2020
    Sunbringer gillar detta.
  19. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    För mig, bostadsrätt i Jönköping, är Hedvig likvärdig min nuvarande hos LF. 10:-billigare ordinariepris, men med min rabatt blir LF billigare Med 30:-/månad.
    Jag kör chatt i appen med LF också, så den delen vet jag inte om jag tycker är så revolutionerande med Hedvig.
     
  20. constant_d

    constant_d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    15
    Kanske är prio på storstäderna. Någon med villa ute på vishan som kan kommentera om prisskillnaden mot traditionella bolag.