Sony Xperia 5 Mark II

Diskussion i 'Xperia 5' startad av Johnh3, 17 sept 2020.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Finns tyvärr inte [emoji35]
     
  2. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    220
    Screenshot_20201022-112106.png Hur kommer det sig egentligen att man alltid får massa spam när ett paket är på väg till dig? Fick samma typ av mail när telefonen var på väg och nu när hörlurarna är på väg får jag samma typ av mail, vad har dessa bedragare tillgång till? Visa bifogad bild 95984 Visa bifogad bild 95984
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En halvt osmaklig men tydlig jämförelse mellan vanlig jpg och RAW. Jpg blev ju överexponerad pga ljusmätning mot svart men gick enkelt att rädda i Lightroom. Stor skillnad i detaljer.

    JPG

    [​IMG]

    RAW

    [​IMG]
     
    bernard, 1newbie, Egil och 1 annan gillar detta.
  4. Frazzefraz

    Frazzefraz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Ta imei 1 nr från kartongen utan bindestreck så ska det funka. Det gjorde jag.
    Har du bytt ditt lösenord på ditt mail-konto eller om du har något konto i någon postspårningsapp? Lite läskigt..
     
    Oakey och bernard gillar detta.
  5. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    220
    Nä aldrig bytt lösenord på Outlook, kanske dags:teeth:.
     
  6. michieff

    michieff Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kan varmt rekommendera skalen från pixfab på Ebay. De skickar från England så ingen tull. Superbilliga och wrappar hela luren, inga cutouts som lämnar sidan exponerad eller dylikt. Alla knappar "förlängs" med gummiknappar förutom powerknappen som är utklippt på uppenbar anledning.

    Skalen jag beställde var det här och det här men jag använder endast det första atm. De är sjukt lika i konstruktionen, bara utseendet som diffar lite.

    Det första skalet har en skön lite skrovlig baksida och det andra är mer blank "kolfiber". Knapparna funkar bra som förlängda, det enda är kameraknappen som kan vara en aning känslig att trycka "halvvägs" men det förväntade jag mig. Tycker den är knepig som den är. Jag tycker dock det funkar när man lär sig hitta trycket.
     
    Egil, gefy och Oakey gillar detta.
  7. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Min telefon kom i tisdags förmiddag. Köpte officiella skalet från Sony på Elgiganten med expressfrakt (ouch, över 400kr) som jag fick igår i ren desperation. Inget höjdare till skal då det bara täcker hörnen och baksidan och är rätt halkigt, men bättre än inget. Med så torra händer jag har så är det nära omöjligt att använda telefonen utan skal då den halkar som tusan. Man skulle kunna tro att den är sprayad med teflon, men så är väl de flesta telefoner idag (även min gamla Oneplus 6). Jag hoppas att jag kan hitta flera skal att testa framöver så jag hittar något jag verkligen gillar.

    Hörlurarna gick att beställa utan problem (förutom att man fick förminska bilden på kvittot) och ska komma imorgon med Schenker.

    Jag kommer från Oneplus 6 (som strulat en massa). Jag valde mellan denna och Oneplus 8 Pro och första känslan jag fick efter några timmar var att jag gjort ett misstag. Den kändes väldigt smal och text är inte lika trevligt att läsa och tv-serier inte lika nice att se på med så smal skärm. Men allt eftersom jag fått skal på och börjat vänja mig så känns det bättre i alla fall. Skärmen är fantatiskt helt klart, 120hz är verkligen så bra som de säger. Fingerläsaren är snabb och fungerar bra sålänge man hittar den (det kommer krävas lite träning innan fingret hittar dit automatiskt, svårare än med en cirkel på baksidan som jag är van vid). Batteriet verkar klockrent, kör 120hz och skulle nog klarat mig 2 dygn nu i början.

    Kameran kan jag förhoppningsvis testa mer över helgen. Ska försöka hålla lite koll på tråden idag och imorgon om ni har några frågor.
     
    larmar01, jocke_lulle och Egil gillar detta.
  8. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Fick telefonen igår men har inget skal. Vågar knappt använda den utan skal, känns rätt halkig. Hade beställt från phonelife, ett imak genomskinligt skal och ett skärmskydd, men det var ej i lager så har väntat på att dessa skulle skickas. Efter att ha läst kommentarer ovan att det var kass passform så har jag nu avbeställt.
    Använder fortfarande min op6 :)
    Ok, lär ju bra! Kanske blir att beställa ett sånt. Beställde du nåt skärmskydd som du kan rekommendera?
    Jasså det skalet var inte bra? Beställde det precis men kommer inte förrän nästa vecka.
     
  9. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Skulle inte säga att det är direkt dåligt. Men istället för att bara ha "öppning" vid behov (vid knappar) så har den hela sidorna öppna. Vilket inte ger dig lika bra grepp som andra skal eftersom handen på sidorna är emot metallen och inte skalet. Och materialet är rätt hårt plast så det är inte så strävt som man önskar, även om det är en stor förbättring än utan skal. Hade önskat att iaf vänstra sidan som inte har några knappar alls hade haft skalet upp till kanten. tl;dr: Funkar ok men inte kunde vart bättre.

    Verkar som att Spigen (Sony Xperia 5 II Case Rugged Armor) har ett case för telefonen, hoppas det dyker upp snart i butikerna. Har haft rätt bra erfarenhet av deras skal förut i alla fall. Har själv köpt ett par på amazon.de och ett par på ebay.com men det lär väl ta ett bra tag innan något dimper ner i brevlådan.
     
    jocke_lulle gillar detta.
  10. atomicboy

    atomicboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Spigen väntar jag på! Kör min P20 PRO tills dess!
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Leker lite mer med RAW vs JPG. Tror jag ska testa köra det lite på heltid i massa olika scenarion. Har ju många fördelar även om det blir mycket mer jobb (men man slipper ju mycket förjobb istället dock).

    Första bilderna en titt på vinst i dynamiskt omfång, andra bilderna detaljer i mörker och möjlighet till korrigering av färger (taget med 3x).

    JPG

    [​IMG]

    RAW

    [​IMG]

    JPG

    [​IMG]

    RAW

    [​IMG]
     
    Last edited: 22 okt 2020
  12. intonationcop

    intonationcop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12
    Telefon 2:
    Google Pixel 2
    Telefon 3:
    Blackberry Classic
    Platta:
    iPad Pro 11in
    Hej igen,

    Det måste finnas fler som upplever den otroligt dåliga kvaliteten i videosamtal? Är det inget som stör er särskilt mycket eller har ni några work-arounds?
     
    Last edited: 22 okt 2020
  13. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Jag köpte Sony's egna skal till 5 II och tyckte det gjorde telefonen mycket bättre, både skönare att skriva med och hålla i, var som en hal två i duschen annars, samt skönt med "benet" som gör att den kan stå på ett bord :) Var inne hos elgiganten och fanns ej i lager på tisdagen, så tjejen expressbeställde det åt mig och bjöd på frakten, himla smidigt...
    Har lite fler skal påväg hem från Ebay, men detta tycker jag är skönt och ha, en "greppig" baksida och gediget så telefonen håller :)
     
    jocke_lulle gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    S20 FE vs Pixel 5 vs Xperia 5 II. Xperia har förstås lite större bezels, men i utbyte får man rätt fina frontriktade stereohögtalare, så mig personligen stör det inte. Tycker det är en OK kompromiss.

    DSC00083.jpg DSC00106-2.jpg
     
    Last edited: 22 okt 2020
    1newbie, Egil, Caze och 1 annan gillar detta.
  15. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Varför har dom satt på denna etikett på baksidan?
    Var inget heltäckande plastskydd på baksidan bara etikett på bilden.
    _20201022_223953.JPG
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag funderade på samma sak. Inte sett något liknande tidigare. Uppenbarligen av importskäl av någon anledning, men det hör ju helt klart till ovanligheterna.
     
  17. Barahir

    Barahir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    9
    När ficl
    Försöker varje gång jag tar upp/tag i telefonen att tänka på att det är "det dyraste jag har" och är då lite mer försiktig och ser till att jag har bra grepp för Ja den är hal. La den uppe på kaffeburkslocket hemma (gjort i trä) och telefonen ramlade ner hur det nu gick till mtp på platt yta.. Inväntar lite bredare utbud på hemmafronten kring skal.

    Väntar fortfarande på mail om att hörlurarna är på väg. Skickade in mina uppgifter igår och fick standardmailet,/garantibeviset direkt. Supporten svarade mig idag att de fått min beställning (de svarade i samma veva som de svarade på imei problemet), så får väl se om jag får några lurar..Din bestilling er modtaget, alt er god :) "
     
    bernard gillar detta.
  18. Pucco

    Pucco Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tycker också att bilden är suddig och utsmetad när man tittar på sig själv i Whatsapp eller Skype. I kameraappen är selfiekameran åtminstone skarp men även där är ansiktet överexponerat med dålig dynamik. Jämför jag med min gamla XZ2C så är den selfiekameran väldigt mycket bättre.
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Efter att ha kollat på massa testbilder från Xperia 5 II så har jag också insett att RAW är det enda sättet att få ut ett acceptabelt resultat ur denna kamera. Dock finns det ju andra mobilkameror som klarar det dynamiska omfånget utan att man måste lägga massa tid i Photoshop.

    Frågan är hur stor marknaden är för en telefon med så tydlig proffsfotograf-nisch. Inte ens jag som anser mig ha fotografi som ett stort intresse orkar lägga den tid i Photoshop som krävs för att Xperia-lurarna ska leverera det jag söker. För mig är det viktigare att hitta en mobilkamera vars efterbehandling passar mitt tycke och smak.

    Det enda som lockar med denna lur för min del är att se vad sensorn går för med GCam. Om jag kommer åt en till rätt pris kanske jag slår till och försöker få igång GCam. Alla kameror ska vara tillgängliga via Camera2 API med lite trix och det är ju lovande.
     
    bernard gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jepp RAW är ju vägen att gå om man vill få ut det man vill från denna kamera. När man ser hur mycket skillnad det gör är det svårt att nöja sig med kamerans jpg´s. Ska köra RAW exklusivt nu ett tag och se hur det fungerar i praktiken och hur mycket dynamikutrymme som lagras i filerna. Fotonörden i mig gillar ju delvis pillet men precis som dig vill man ju helst ha något som levererar precis det man vill ha genom att bara peka och klicka då man har blivit rätt bekväm med åren. Tror inte marknaden är speciellt stor för sånt här den blir ju väldigt nischad. Samtidigt är det ju kul at det finns också till de tillfällen man känner sig lite extra nördig. Gillar verkligen formatet på telefonen den är smidig i handen och den är väldigt rapp och len. Men synd at 240Hz touch sampling rate inte går att köra utan att använda sig utav spelförbättraren. Skulle vilja ha det hela tiden överallt då skärmen blir mycket mer responsiv då och svarar snabbare på beröring.

    Även Gcam på den här skulle nog vara fint då hårdvaran verkar kapabel. Synd Camera2 API inte funkar utan massa trix som på många andra lurar.
     
    bernard och Droid96 gillar detta.