Sony Xperia 5 Mark II

Diskussion i 'Xperia 5' startad av Johnh3, 17 sept 2020.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag förstår helt vad du menar med att få vara lite nördig ibland. Jag älskar PRO-funktionerna på Xperia-serien, jag bara önskade att den "vanliga" kameran gav ett bättre point-and-shoot-resultat. Jag lägger faktiskt hellre tiden på annat numera än att redigera basics som att få ett acceptabelt dynamiskt omfång. Dessutom gör vissa kameramjukvaror just dynamiska omfånget bättre än vad som är möjligt i Photoshop utan att lägga enorm tid (runt träd/löv med mera).
     
  2. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Återigen låter det som att "vanliga" kameran inte är speciellt bra, är det verkligen så? Hoppas inte. Har inte hunnit testa min än utan blir först till helgen. Kan man hoppas på framtida uppdatering för att åtgärda detta?

    Angående hörlurarna. Jag anmälde mitt förköp till Sony igår kväll och fick direkt ett bekräftelsemail. Kommer man att få ett till mail när hörlurarna skickas och hur lång tid brukar det ta i så fall?
     
  3. J3PP3

    J3PP3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2017
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    50
    jag håller inte med att den vanliga appen är så kass att endast editerade raw filer är acceptala. Men den är definitivt inte lika smart som exempelvis GCam, typ förstår att det är backlight läge och då ändrar beteendet på post-proc osv.
     
    jocke_lulle gillar detta.
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Alltså. Stock kameran för sikta och ta bilden är nog inte kass. Den är som en vanlig kamera och har sina problem om man tar bilder då man normalt sett inte tar en bild. Man måste bara använda huvudet. Vill man ta i svåra lägen bör man använda tripod exempelvis.
    . Andra mobiler använder mjukvara för att fuska vid svåra lägen typ. Hehe
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Beror helt på vilka krav man har helt enkelt. Vanliga kameran är inte dålig men den har sina brister i mitt fall framförallt överexponering av himmel. Blir lätt helt vitt vid horisonten även vid vanligt dagsljus som den Ska klara. Drar lätt åt det gröna hållet när den gör så också. HDR aktiveras ju vilket gör det hela märkligare. Sen handlar det mycket om att jag vill få ut den bästa skärpan ur telezoom då kan man få utrymme för lite beskärning också.

    Se foto nedan vad jag menar med himlen. [​IMG]
     
  6. intonationcop

    intonationcop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12
    Telefon 2:
    Google Pixel 2
    Telefon 3:
    Blackberry Classic
    Platta:
    iPad Pro 11in
    Ja, precis. Jag har skrivit lite med support på WhatsApp för att se om de kan göra något, men hoppas inte på för mycket.
     
  7. Götet

    Götet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2020
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
    Synd att Sony envisas med att klippa bort information (AR 21:9, 3840*1644) på allt som filmas snabbare än 4k30p. Detta gör det omöjligt att blanda med andra videoklipp från vanliga kameror samt ex. gopro.
    Varför kan de inte ha valet 4k60p i upplösningen 3840*2160?
     
  8. lumpan

    lumpan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Blackberry Key One

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Blackberry Key One
    Någon som upplever bekymmer med fingeravtycks läsaren? Min vill absolut inte reagera?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du inte ens läsa in ditt fingeravtryck, eller menar du att den inte svarar sedan efter att du läst in det? Förmodar att du inte tryckt dunderhårt vid inläsningen?
     
  10. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Tycker inte heller kameran och standardappen är så pass dålig som man får det att låta. Har jämfört Sonyn mot min gamla Oneplus 6T och om jag jämför mot standardappen på 6T så vinner Sonyn, speciellt i dunkel. Använder jag däremot GCam så tar 6T vinsten med tydligt skarpare bilder och lite bättre dynamiskt omfång i dagsljus. Inomhus är det dock överraskande jämnt, och då kör jag med nattläget på GCam. Nu pratar jag även om huvudkameran på Sonyn. Telezoomen håller inte riktigt samma nivå som dannejanne säger, men kan inte själv klaga då 6T saknar det helt och hållet.
    Lite tråkigt så klart, men får vi GCam portat till Sonyn så är jag ganska säker på att hårdvaran har ganska mycket mer att ge.
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Hade problem med den tidigare Xperia 5. I synnerhet när jag hade torra fingrar. Ytan är inte så stor jämfört med en rund sensor.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kör man RAW på telezoom så vinner man mycket detaljer. Det är nog på den linden som vinsten blir som allra störst. Pga dåligt väder så har det tyvärr inte blivit mer än mest testfotande i veckan så har inte så många spännande kort för stunden. Men bifogar ett exempel. Går att kika fullsize på dator.

    [​IMG]
     
  13. Cokeisit

    Cokeisit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nej, den reagerar snabbt. Sämre är det med den första 5:an, den behövde man göra många försök med och ibland gick det inte alls.
     
  14. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Även om man stänger av "dynamiska vibrationer" så tycker jag att baksidan av telefonen vibrerar när man spelar upp videoklipp eller låtar. Nån mer som tänkt på det?
     
  15. atomicboy

    atomicboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Fick mina lurar idag! Skickades från Danmark igår! Tack Sony
     
    1newbie gillar detta.
  16. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Jo jag tycker det är lite jobbigt också, och att selfiekameran inte är centrerad i hålet är lite retsamt och det sista jag retar mig på är att man ska bli påmind varje gång man stänger en app att assistenten nås från ett svep från kanterna på telefonen, men den animationen borde man kunna bli av med tycker jag.
     
  17. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Japp, men det är inte helt ovanligt. Senaste telefoner jag har var note 10 och galaxy s10 från Samsung och var på samma sätt.
     
  18. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

  19. newburger

    newburger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Samma här. Vibrationsmotorn är den sak som jag verkligen ogillar med den här telefonen. Har till och med stängt av vibrationer som jag annars brukar ha på. Kommer från en pixel 4, och det är en mycket stor skillnad i känslan och ljudet från vibrationen. Sonyn nästan skallrar.
     
  20. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Är nästan redo att hålla med. Konstigt då jag både hört och läst recensioner som sagt att den är bra...