X10 mini pro som jobbmobil?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av ravenshield, 30 sept 2010.

  1. ravenshield

    ravenshield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 322
    Mottagna gillanden:
    222
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hur tror ni att X10 mini pro funkar som jobbmobil? Jobbar inom industri o design och det är en hel del trä och byggdamm. Kommer detta att vara ett problem tror ni? Viktigast för mig är att kunna synca olika kalendrar, mail och uppgifter. Funkar detta bra? Har själv en HTC Desire och antar att mini pro inte är riktigt lika snabb och så.

    Hoppas några vill dela med sig av sina tankar o åsikter.

    Tack på förhand!
    /Raven
     
  2. Gooli

    Gooli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    X10 Mini / mini pro har en STOR fördel, det är att den är liten. ;)
    Bäst gör den sig i fickan och funkar perfekt om man använder den sällan.
    Ska du använda den ofta och med frusna och kanske smutsiga fingrar så
    finns det nog bättre mobiler. Men det är bara mina 3 lingon i debatten.
     
  3. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag jobbar med diverse konsultjobb (läs kostym) med mycket resade och för mig är det några saker som behövs med en bra mobil (jag använder samma för jobb och fritid och äger den privat därtill). Kortfattat: i nuläget använder jag Mini Pro och tycker det funkar bra.

    + Storleken och vikten! Den är så pass liten att den ryms i en kavajficka (eller motsvarande) samtidigt som den ändå väger hyfsat mycket (lagom), vilket gör att den ligger säkert och fint i fickan och riskerar inte att ramla ut. X10 Mini är i min erfarenhet för lätt; den glider och åker runt för egen maskin när jag rör på mig.

    + Prestanda. Jag spelar inte spel, men skickar mycket SMS, kollar mailen ofta, ringer några samtal, använder kalender etc. Den är i min mening lika snabb som Desire, och helt klart ljusår snabbare än t.ex. HTC Legend som jag hade tidigare. Den har givetvis sämre hårdvara, men telefonen är också mindre vilket innebär att hårdvaran relativt sett upplevs som "bättre" än Desires för de vanliga telefonfunktionerna jag nyss beskrev. För media, spel etc så kommer Desire dock vara bättre/snabbare.

    + Batteritid. Med rätt inställningar räcker batteriet en evighet, och det är viktigt för mig. Tyvärr innebär det att jag måste stänga av synkningen av Googles kalender, och det är trist. Om jag slår på automatisk synkning (som funkar superbt) så drar den också betydligt mer batteri.

    + Meddelandefunktioner. Det är superbra att ha ett touch-tangentbord när man rör på sig, typ buss, tåg, gata eller för korta, snabba meddelanden. Tangentbordet är fenomenalt bra anpassat efter skärmstorleken och funkar lysande (rättstavningen/T9 funkar dock riktigt dåligt). När man sen skriver en längre text t.ex. mail eller inte är i rörelse använder man med fördel det riktigt bra tangentbordet.

    - Mailsynk. Om man inte har en Exchangeserver, vilket de allra flesta småföretagare och privatpersoner inte har (inkl jag) så kan man inte synka mailen automatiskt med den inbyggda klienten. Det finns dock appar för det som är gratis. Om du kör Exchangeserver för dina mail så följer det med ett synkprogram dock. Men jämfört med andra telefoner i samma prisklass, främst HTC, så är mailklienten väldigt simpel och begränsad. Har ofta problem med att hantera bilagor också av olika skäl.

    - Skärmen! Den är lätt att läsa på och det går att ställa in standard-zoom för webbläsare och dylikt, så den biten är inget problem. Mindre bra dock är förstås att om man skriver längre texter så kan man bara se de enstaka rader man skriver på just nu. Om man är en power user så kanske det är suboptimalt?

    Jämfört med X10 Mini: Pro har ett mkt bra tangentbord, i mitt tycke en väsentligt högre byggkvalitet (många instämmer dock inte med mig här), den är marginellt större än Mini och väger mer, men detta är fördelar. Det ger ett bättre och bekvämare grepp, framförallt när man ska prata i den.

    Jämfört med HTC Legend: Pro har en sämre mailhantering och konversationer blir inte lika flödande, givetvis mycket sämre skärm. Pro ger bättre upplevd prestanda. Pro är oändligt mycket smidigare att ta med sig och ligger mycket bättre i fickan.

    Hoppas det gav ett hum! Personligen kommer jag köra vidare med min Mini Pro som privat telefon och lär skaffa en annan för företaget i vinter. Då förmodligen en Blackberry, om inte någon vettig tillverkare (läs SE alternativt HTC) har släppt en Android-mobil med samma formfaktor. Slide-tangentbordet på Pro är fenomenalt bra och kvalitén känns som en annan värld (den glappar inte, den känns väldigt robust) jämfört med de andra jag provat på, och nu har jag ändå använt den ett tjugotal gånger om dagen för att vänja mig vid tangentbordet. Men jag tror ändå att om man ska ha en telefon som håller ett eller ett par år, och man skriver väldigt mycket på tangentbordet, så bör man skaffa en icke-slide telefon.
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 219
    Mottagna gillanden:
    2 173

    MINA ENHETER


    Mycket bra skrivet. Jag håller med om allt !!
     
  5. ravenshield

    ravenshield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 322
    Mottagna gillanden:
    222
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Underbart! Tackar så ödmjukast för att du tog dig tid att dela med dig av all erfarenhet. Tror inte chefen vill lägga mer än 3000:- på en mobil så det blir nog en mini pro eller HTC Wildfire isf. Mail och kalendersyncningen är rätt viktig för mig eftersom jag får mkt info därifrån och inte alltid är vid datorn.

    Tack igen!
     
  6. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har använt min Mini Pro under sommaren både när jag jobbat som rörläggare (snökanonsrör) samt elektriker på ett bygge. Och trots diverse sand och smuts i fickan så har telefonen klarats sig utomordentligt bra. Rev av skärmskyddet efter tre sekunders användande, och har kört utan sedan dess med bara mikroskopiska repor til följd, inte synliga i annat än mycket starkt solljus och en nära titt.

    Skjutmekanismen på tangentbordet är av mycket hög kvalitet, och trots det hårda klimatet så har det inte fastnat sand eller grus i den för mig, annat är det med kamerans automatiska linsskydd och batterlucka, som blivit väldigt krispiga, trots samma miljö överlever alltså X10 Mini pro betydligt bättre än en vanligt kompakt digitalkamera.

    I annat så håller jag med den grundliga redovisningen som teddyjohan gav oss ovan.
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du väger mellan Wildfire och Mini Pro finns det några små skillnader som kan vara relevanta.

    1) Tangentbordet. Det fysiska tangentbordet på Mini Pro ÄR riktigt bra, även om det är svårt att tro det innan man använt det. Jag gillar det skarpt. Wildfire har inget sådant.

    2) Skärmen. Wildfire har 16 miljoner färger, Mini Pro har 65 000 färger. Men upplösningen är samma, fast Mini Pro har mindre skärm = upplösningen SER högre ut på Mini Pro. Färgerna är inte störande, och med lite tur får Mini Pro också 16 miljoner färger framöver, men däremot är den upplevda upplösningen störande på Wildfire, tycker i vart fall jag. Det syns på Mini Pro också, det blir lite oskarpt, men det är ganska knappt - Wildfire är ganska exakt 12% suddigare (mätt per tum) men det är i vart fall påtagligt.

    Wildfire är förmodligen bättre om du ska använda den större skärmytan, men annars skulle jag rekommendera Mini Pro alla gånger. Var själv inne på att skaffa en Wildfire, men efter att ha haft och provat en ett tag så ändrade jag mig. Vad gäller Mini Pro får jag nog säga som så att det är en av de bästa mobiler jag haft, helheten räknat.

    Oavsett vilken Android du använder kan du synka mot Googles kalender. Det kan ske automatiskt och funkar mycket bra. Med Wildfire och Mini Pro kan du också synka mot Exchangekalender.