Diskussion: iPhone för många modeller?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Johnh3, 24 okt 2020.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Min uppsättning hade sett ut så här.

    iPhone SE (2020)
    En billig modell för priskänsliga marknader typ Indien, eller den med tight budget som vill komma in i Apples eko system.

    iPhone 12 Mini.
    Den som vill ha en liten mobil utan att kompromissa med hårdvaran. Modernt utseende.

    iPhone 12.
    Folkmobilen som riktar sig till flertalet. En Svensson mobil så att säga.

    iPhone 12 Pro. Något större än iPhone 12 men mindre än iPhone 12 Pro Max.
    Mobilen för tech fanset som vill ha allt och är beredd att betala för det.
    Bara en Pro modell alltså utan att dela upp den i två modellserier.

    Men nu kommer det att bli så här i verkligheten:
    iPhone SE (2020)
    iPhone XR
    iPhone 11
    iPhone 12 Mini
    iPhone 12
    iPhone 12 Pro
    iPhone 12 Pro Max.

    Apple har drabbats av "Samsung sjukan" med för många modeller och minneskonfigurationer. Blir svårare att välja. Apple har alltid haft en slags enkelhet förut. Jag vet inte om det är rätt väg att gå att sprida ut sig för mycket.

    Känns som de börjar gå tillbaka till det tidiga Apple när Steve Jobs knuffades ut. Jag tycker devisen " Less is More" ibland är rätt. Särskilt i Apples fall. Så de får vara försiktiga.
     
    Puttesson, Lias08, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Bra punkter men iPhone 12 och 12 pro är väl 100% lika storleksmässigt. Det har blivit fler modeller att hålla reda på men samtidigt är konkurrensen annorlunda idag jämfört med iPhone 3-4 tiden.

    Såhär ser det nog ut, 3 serier.

    SE > SE 2020
    XR > 11 > 12 / 12mini
    12 Pro / Pro Max

    Lite lättare att hålla koll på då.

    EDIT: Är det något som är rörigt är det att vi inte har egen kategori med subforum på forumet :teeth:
     
    Last edited: 24 okt 2020
    drewN och bernard gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ja, 12 och 12 Pro är identiska i storlek.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Samtidigt får ju en förstå att det är olika prisklasser på alla telefoner och i takt med att telefonerna blir bättre, är även en telefon som är några år gammal fortfarande bra. Ett bra exempel är ju iPhone XR som nu prismässigt ligger bra till.

    Men i slutändan handlar det om att Apple tjänar mer pengar. Än så länge spottar de ju inte nya telefoner heller, som Samsung gör. De väljer bara att fortsätta producera äldre. I år har Apple släppt fem olika modeller - iPhone SE, 12 Mini, 12, 12 Pro och 12 Pro Max. Samtidigt har de låtit äldre modeller finnas kvar till ett lägre pris. Det är ju ganska rimligt kan jag tycka.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kanske jag överdriver men det känns som om Apple har nöjt sig med en marknadsandel på runt 12 till 15%, de har vetat sin plats på marknaden och har aldrig försökt bli störst så att säga. De har visserligen haft äldre modeller förut som har sålts via tredjepartsaktörer m.m...

    Nu känns det som om de har lagt in en extra växel för att finnas i de flesta priskategorier. Kanske för att öka marknadsandelarna? Men det blir till priset av en strömlinjeformad produktportfölj.

    Om man vill ha den bästa kameramobilen måste man stå ut med en enorm "phablet" iPhone 12 Pro Max.
    den mindre iPhone 12 Pro har inte samma hårdvara på kamerafronten. Så jag tycker en bättre kompromiss hade varit en enda Pro modell med allt. Något mindre än Max modellen.

    De har XR men samtidigt fortfarande 11 vilket känns underligt. Även om de kontrollerar hårdvaran fullt ut tror jag det blir mer besvärligt att optimera mjukvaran för så många modeller, så jag är lite smått orolig att kvaliteten blir lidande på sikt.

    Att Samsung hade och har så många mobilvarianter är väl en följd av att målet var att bli nr.1 på mobilmarknaden med störst marknadsandelar. Den ambitionen behöver inte Apple ha.
     
    livinl0ud gillar detta.
  6. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Hoppet från iPhone SE till 12 är gigantiskt både prismässigt men också i hårdvaran man får. Bra att de har kvar 11an tycker jag medans XR känns rätt så ovärd.

    Förstår heller inte varför man skulle klaga på att det finns fler alternativ.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Är lite mer den inriktningen Apple är på väg mot. Att det finns 15 ketchupsorter på hyllan istället för 5, kanske låter bättre på pappret. Men valet som konsument försvåras också. Ofta hittade du äldre iPhone på IcaMaxis elektronikavdelning för de som ville hitta nåt billigt, medan Apple själv puschade rätt få nya mobiler på sin egen hemsida.
    En affärsmodell som funkade bra även om iPhone fick stämpeln som "rikemansmobiler" ungefär.

    När iPhone 13 kommer ska de då behålla iPhone 12 fortfarande och fördubbla modellutbudet ännu mer?
    Jag tycker de ska sansa sig lite och tänka efter noga. Vill de vara ett någorlunda nischat exklusivt kvalitetsmärke eller en massmarknadsmärke typ Samsung, Huawei m.m.. De vill äta kakan men fortfarande ha den kvar ungefär.:)
     
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag hade kört:

    iphone SE
    iPhone 12 Pro
    iPhone 12 Pro Max

    Resten skippas. Apples fans är generellt inte priskänsliga, de ska bara ha Apple. Och finns det bara svindyra modeller så är det dom folk kommer köpa. Typ.

    Lägger med SE för företagen.
     
    drewN, laserturken och Johnh3 gillar detta.
  9. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

  10. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Känner mig trygg i mitt beslut att köra Max. :)