Fråga: Android TV Box, gör den en gammal dum TV smart?

Diskussion i 'Android TV' startad av geobjork, 25 okt 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag ramlade på en artikel om "Android TV Box", det drog igång en viss nyfikenhet i min hjärna. Ett påstående var att boxen gör en dum TV smart(?). Har Googlat lite, men det är mycket info som är lite grekiska när man inte har baskunnskapen, så för att göra det enkelt för mig så är min fråga, är det något för mig?

    Följand gäller:
    Har i dag en 11 år gammal Toshiba TV som körs med en Com Hem digitalbox, med ett Com Hem basabonnemang via en coaxialkabel från min Brf.
    Jag spelar aldrig och är inte ute efter några nya kanaler, typ Netflix, HBO etc.
    Vad jag förstår kan man spela upp Youtube filmer...? Och ansluta ett USB minne för att spela upp eget materiale, typ videofilmer och vanliga stillbilder. Och också ansluta den till WiFi...?

    Min TV har bara en HDMI anslutning, men jag förstår att det kan lösas med en HDMI splitter eller switch...?

    Någon här på Swedroid som har erfarenhet med en sådan box som kan ge mig lite input om det er något att försöka sig på?
     
  2. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Jag har precis gjort det du beskriver, fast med en 10 år gammal LG TV. Har haft olika boxar genom åren, men har nu precis fått e nyaste Chromecast med Google TV, den gör min gamla TV smart på det mest integrerade sättet hittills, Nvidia Shield gör även detta lika bra. Inte minst är det skönt att Chromecastens fjärr även styr TVn då denna gamla TV inte har CEC kompatibelt med andra enheter.
    Så mitt tips är en Nvidia Shield om du har för mycket pengar, annars nya Chromecast med Google TV.
    Att spela upp material från ett USB-minne går dock inte på ett enkelt sätt då Chromecast saknar ledig USB-port, bara på Sheild finns det av dessa tvp, däremot kan man spela upp över nätverk med t ex Kodi, eller så kan man Casta filmerna från sin dator eller mobil till båda dessa enheter.
    Mi box fungerar också bra utöver dessa två, men har en fjärrkontroll som inte kan styra gamla TV apparater.

    [​IMG]
     
    Last edited: 25 okt 2020
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 919

    MINA ENHETER

    Hur styrs tvn om den inte har CEC stöd?
     
  4. Fizzy

    Fizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Google TVns fjärr har ir , du konfar den I boxen och kan välja massa olika tillverkare. Har gjort likadant på min gamla thosiba tv, funkar kanon (fick dock välja Panasonic som leverantör för att få fjärren att funka). Du kan ju iofs inte göra så mkt på tvn med fjärren men du kan höja ljudet, stänga av och sätta på samt byta ingång (välja vilken HDMI etc).

    Hade tidigare en mi box, den duger bra den med och går lättare köpa i Sverige ATM men som sagt då fick jag köpa till en fjärr som supportade att skicka liknande signaler.
     
    svenix och Vispen74 gillar detta.
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 919

    MINA ENHETER

    Ah schysst