Alternativ till Revolut

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Staffan123, 26 okt 2020.

  1. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag är på gång att avveckla mitt Revolut-konto efter att dom börjat tjata på att skicka in min legitimation igen. När jag registrerade mig använde jag mitt körkort, vilket har fungerat utmärkt. Men nu kräver dom pass (vilket jag ej har) eller nationellt id-kort (vilket jag inte heller har). Att tvingas betala hundratals kronor för pass eller idkort som jag inte har någon användning för innebär i praktiken en kostnad för kortet som är mer än vad min bank tar för mitt vanliga kort.

    Har varit mycket nöjd med Revolut. En period använde jag det för att betala i butik, men nu använder jag det mest för internetköp. Dels på grund av växlingskursen, samt pga att det går att använda virtuellt kort, samt att enkelt spärra och öppna för internetköp.

    Jag har ett CircleK-kreditkort jag använder för att toppa upp revolut. Men jag kan egentligen lika gärna handla med det kortet i butik (0.5% cashback idag).

    Jag har ett Curve-kort sedan ett år, men har aldrig använt det pga att dom kräver pass för att verifiera sig...

    Har tittat lite på P.F.C., Linar, Rocker, etc.
    Det jag är ute efter är främst ett bra kort att använda då man beställer grejer på nätet (EU / Storbritannien / USA). Inga växlingsavgifter och gärna någon typ av spärr eller virtuellt kort. Att enkelt kunna sätta in pengar, antingen via swish eller ladda från kreditkort, utan kostnader.

    Jag har även en önskan att kunna säga upp mitt vanliga bankkort och då spara 300 kr/år. Men då krävs fria kontantuttag (eller åtminstone 5000 kr / månad). Detta behöver inte nödvändigtvis vara samma som används för internetköp, även om det vore smidigt.

    P.F.C verkar ganska lovande, utan växlingsavgifter, samt att fylla på med swish. Dock har dom inte virtuella kort och det går ej att spärra kortet lika smidigt som Revolut (stänga av magnetremsa, blipp, onlinetransaktioner, etc).

    Ni som jämfört de olika korten, vad är era åsikter?
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  2. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Curve med Revolut via Komplett Bank, allt man behöver
     
    chraist och bernard gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Klarnakortet kan kanske vara ett alternativ, kostnadsfritt och ingen avgift vid växling osv, dock kan man inte ta ut kontanter.

    Annars är givetvis t.ex. komplettkortet ett fint alternativ förutsatt att man vill ha och kan hantera ett kreditkort :-)
     
    bernard gillar detta.
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Svårt att säga, Curve och Revolut är absolut de två bästa korten.
    Du har P.f.c. och Rocker som du nämnt, men funktionsmässigt tycker jag det ligger efter Revolut. Men Rocker ska ju uppdatera sin app snart, där de bl.a. erbjuder konto som ger sparränta på från första kronan. Kanske det skulle passa in i ditt användningsområde.

    Men ingen utav korten, även Revolut och Curve ger fri uttag, utan de har alla en gräns.

    Tror iaf om du tittar på det svenska marknaden så är det P.f.c. och Rocker där du kan smidigt swisha in pengar till. Tittar man lite till så tror jag Rocker är en mer attraktivare svensk alt mot P.f.c.
     
    chraist gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Fast det passar ju inte trådskaparen som redan har både Revolut och Curve, men inte kan eller vill verifiera sig med pass eller nationellt ID-kort
    Trådskaparen har redan kreditkort, så det är nog inget problem där. Komplett erbjuder kontantuttag utan avgift (till skillnad mot Circle K-kortet), så det kan kanske passa av det skälet.
     
    chraist gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som andra sagt. Det är svårt att hitta något som kommer i närheten av Curve och Revolut.

    Varför inte bita i det sura äpplet och skaffa ett nationellt ID-kort? Det gjorde jag, trots att jag inte har någon direkt användning för det. Kostnaden 400:- får du ju slå ut över fem år, det blir 80:- om året. Det är svårt att hitta något annat lika bra kort som Revolut för en mindre kostnad. Dessutom är det ju inte uteslutet att du faktiskt hittar något mer användningsområde för ditt nationella ID-kort. Banktjänsterna i Europa är under avreglering och det är väl mycket tänkbart att det kan komma andra tjänster till Sverige som också kommer att kräva identifiering med nationellt ID-kort.
     
    cobben och chraist gillar detta.
  7. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Men ska man vara ärlig så finns det inget som levererar samma fördelar som Curve och Revoult på den svenska marknaden. Men vill han få sämre villkor pga en daglig kostnad på 25 öre som ett pass/idkort kostar så är det väl bara att ta PFC och Rocker samt Klarna, inte samma men bara lite sämre villkor än för Curve och Revoult
     
  8. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack för svar. Får fundera på saken.. Lite störande att det inte går att legitimera sig med körkortet längre.

    Har ni förresten sagt upp ert vanliga bankkort och använder bara curve/revolut/etc?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej. Jag använder Revolut vid köp i annan valuta än SEK
    Det är för att Körkort inte är en legitimation utanför Sverige.
     
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag använder bara diverse fintech och kreditkort. Bankkort har jag inte haft på länge.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är flera år sedan jag sade upp mitt vanliga bankkort. Jag har klarat mig fint med div. kort som är gratis. Volvos Visa-kort, OKQ8, Preem t.ex. På senare tid har det blivit Komplett Mastercard i kombination med Curve och Revolut. Inget av dessa kort betalar jag någon avgift för. Komplett Mastercard ger mig dessutom bortåt 2000:- om året tillbaka i bonus! :)
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det kommer inte gå i framtiden ens i Sverige. Oklart när körkortet slutar gälla men kan eventuellt vara någon gång efter 2022 enligt Utredare: Slopa körkort som id-handling
     
  13. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    För Revolut är det ju bara att scanna sitt Pass. Nationellt ID verkar tämligen onödigt i dagsläget, men Pass har väl alla ändå?
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Trådskaparen skriver att pass saknas i första texten.
     
  15. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    oops, jag läste för snabbt. Tack Buzz.
     
  16. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Tänker man sig inte utanför EU så är ju den nationella idkortet mycket smidigare än pass att ha med sig både i Sverige och i Europa.
     
    svenix och jnsson gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope. Mitt gick ut för 3 år sedan typ. Har aldrig rest utanför Europa och sist jag behövde mitt pass var när jag reste till UK 2014
    Håller med. Sist jag använde mig utav ett pass var när jag reste 2014
     
  18. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Pass gäller ju bara i 5 år numera. Förut gällde det 10 år, men har inga som helst planer att resa utanför norden dom närmaste åren. Valde att inte förnya när dom började kräva fingeravtryck.. Är väl lite paranoid. Men har inte rest utanför norden på närmare 10 år tror jag.
     
  19. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Läste just på länken att det nya idkortet ska innehålla fingeravtryck. Snacka om 1984-varning.
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Curv kräver ingen verifiering, jag har själv Curve för ge mitt P.F.C kort Google Pay stöd.

    Mitt Visa kort från Nordea har stöd för Google Pay, men inte P.F.C kortet så jag har ju lagt in mitt mastercard P.F.C Kort i Curve, sedan när jag handlar med Curve så debiteras beloppet från mitt P.F.C kort, har varken behövt verifiera mig med pass, nationellt ID, eller körkort.

    Är ju bara registerna sig med typ Google konto eller email, sedan sätta upp sitt vanliga kort och verifiera sitt normala kort för kunna använda Curve.

    Curve behöver man inte verifiera sig på då man inte har något saldot där alla köpe sker ju genom sina vanliga kreditkort man har utfärdad från sin bank, eller kort givare.

    Så klart kan jag ha alla mina kort i Curve det är också alla kort i ett kort metoden som Klarna likande metoden.