Diskussion: Garmin Fenix 6-serien

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av bernard, 29 aug 2019.

  1. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Man behöver inte ha telefonen med sig utan klockan funkar att betala med helt allena.

    Root har jag ingen info om.
     
    John P gillar detta.
  2. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Root lär inte spela roll alls. Garmin Pay är en helt fristående lösning som inte bryr sig om din telefon.
     
    John P och bernard gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Är lite intresserad att höra av användare av Fenix 5/6 klockor hur den fungerar. Är otroligt sugen på en 6 eller 6X som jag isf kommer köra mot min iPhone 11 pro Max.

    Kommer framförallt använda den som en smartwatch för notifieringar, stegräknare, puls och sömnmätning. Är inte speciellt aktiv i övrigt. Vet att det finns andra klockor för detta ändamål men gillar verkligen utseendet på Garmin Fenix 6. Always on, batteritiden osv men funderar på hur bra den är för notifieringar på mail, kalender, Snapshat osv.

    Det är ju ingen billig klocka så man vill ju inte gärna köpa grisen i säcken så att säga.
     
    Last edited: 5 sept 2020
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Fick bli en chansning [emoji16]. Tänker att man har ju distansköplagen att luta sig mot. Det blev en 6X sapphire Carbon tror jag den heter. Började med att köpa en 6 silver på elgiganten men kände inte riktigt att det var den jag ville ha så lämnade tillbaka den för att köpa en 6X istället.

    Haft den i 3 dygn nu och är en så länge imponerad och jättenöjd.

    Gillar allt med den än så länge, utseendet är grymt (i mina ögon) storleken är fantastisk, bra skärm med default always on och sen är den mer läsbar ju ljusare det är ute.

    Batteritiden verkar galet bra, har inte aktivt stängt av något men den verkar dra runt 4-5%/dygn och då har jag pillat på den väldigt mycket för att ställa in allt som jag önskar ha det.

    Notiser fungerar galant, snabba och tydliga och allt jag får notiser från verkar fungera. Enda jag önskar är att jag skulle vilja kunna blocka vissa notiser på klockan men ändå ha dom i telefonen.
    Jag har inget behov av att kunna svara på ett sms via klockan, jag är bara intresserad av varför telefonen vibrerade i fickan o vill på ett enkelt sätt se vad jag fått vilket fungerar utmärkt.

    Trodde att jag skulle sakna touch skärm men på samma gång är det skönt att inte ha det, inga ofrivilliga tryckning på skärmen eller flottiga fingrar. Kan bero på mitt användande också, har jag väl ställt in allt så har jag inget behov av touch skärm.

    Dock är det jävligt mycket pengar för en klocka o ännu mer pengar för mitt användande (soffpotatis). Använder troligtvis inte en bråkdel av klockans potential men så kan det vara.
     
    bernard, pobin och Miiliio gillar detta.
  5. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Har för mig att du kan ställa in på appen vilka program som ska få skicka aviseringar. Har haft Garmin Fenix sedan trean körde suunto innan men Garmin hade det extra och har inte ångrat mig en sekund. Lätt utbytta armband och bra stor skärm. Solcellsladdning är sånt som lockar mig. [emoji1362]
     
    bernard och Fredriks gillar detta.
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag har också sett i någon video att man borde kunna välja vilka notiser man får men det kan vara i Android, jag kör IOS och där hittar jag det inte.

    Har bara haft en Vivomove (tror jag den heter) innan så jag har inte så jättemycket erfarenhet av Garmin men även den fungerade klockrent. Ja, skärmen på 6X är riktigt bra måste jag säga, stor o tydlig.

    En sak som jag inte får att fungera är belysningen via handledsrörelser, där kan man välja att den ska vara på efter solnedgång och det får jag inte att funka. Det valet fungerar på samma sätt som valet på, den tänds när jag vrider armen oavsett tid. Säkert något jag missat någonstans.
     
    bernard gillar detta.
  7. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Haha visste jag inte ens fanns. Kommer ihåg när jag var yngre och hade en G-Shock som kunde göra så. Men det måste ju drabba batteriet för det blir ju väldigt många ofrivilliga tändningar. [emoji28]
     
    bernard gillar detta.
  8. John P

    John P Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2017
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Har haft en Fenix 6x Pro sedan i April. Är svinnöjd med allt utom pulsen som är helt off, men det kan ju vara individuellt. Dock funkar pulsen perfekt i vila och sömn, men när jag tränar visar den helt fel.
     
    Fredriks gillar detta.
  9. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Om du vill fixa aviseringar går du in i Connect appen

    Inställningar
    Aviseringar

    Där kan du sen välja vilken typ av aviseringar du vill ha
    Både gällande appar och mail
     
  10. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Vid seriös träning använder jag pulsband, det är ett måste!
     
    aikelo gillar detta.
  11. John P

    John P Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2017
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jo så är det, helt riktigt. Men så fort jag startar konditionsprogrammet på min Garmin ökar pulsen ca 30 slag även om jag fortfarande sitter ner i vila. Och fortsätter sedan genom hela passet visa ca 30 slag fel hela tiden. Så skall det ju inte vara. Har testat alla möjliga positioner på handleden, nästa steg blir väl att raka handleden. ;)
     
  12. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag har en Vivoactive 4, riktigt så illa är det inte på den
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Galet förtjust i always on displayen. En sak jag alltid velat kunna använda men det har dragit för mycket ström på andra smartwatch så man har avaktiverat det.
     
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Första laddningen av batteriet efter 15 dygn, hade då 26% kvar. Riktigt bra batteritid när jag inte aktivt stängt av en massa saker. Har inte kört någon aktivitet med GPS på utan mer som en smartwatch med stegräknare, puls o sömnmätning. Riktigt nöjd med Garmin måste jag säga
     
    bernard, aikelo och kupster gillar detta.
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Fick en uppdatering till min 6X när jag kopplade den till dator 12.20, innan var det 10.12 tror jag
     
    bpl och AndliN gillar detta.
  16. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Fortfarande nöjd med din Fenix? Jag sitter och velar fram och tillbaka. Kikar lite på Forerunner 745. Även sugen på Polar Grit X men vill ha möjlighet till musik.

    Sen kommer ju alltid tanken att nästa Fenix kanske inte är såå långt borta... Jag är hopplöst velig känner jag :)
     
  17. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Jag har en Fenix 6 PRO Solar. Smidigt med kartor, musik och Garmin Pay. Den enda nackdelen är dålig GPS mottagning. På en löprunda som är 10 km kan distansen diffa med -500 meter.
    Hittade dock en inställning som verkar fixa problemet. 3D fart och 3D distans. Har bara sprungit en gång med denna inställning så får se i morgon när jag springer igen om det bara var tur med satelliterna [emoji851]

    Springer också med en STRYD footpod kopplad till klockan därav distans jämförelsen.
     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag är sjukt nöjd med den. Har haft ett antal smarta klockor genom åren men denna är outstanding den bästa jag haft, mycket kopplat till så otroligt bra batteritid. Klarar mig ca 20 dygn per laddning och har klockan på mig jämt. Haft aw 3 o 4 men jag fixar inte batteritiden på dom, sen att dom integrerar på ett annat sätt med iPhone är ju något helt annat.

    Mina behov är dock mindre än vad aw erbjuder. Jag vill se notifieringar i klockan snabbt o enkelt för att kunna avgöra om det är något jag måste svara på nu eller inte och se vad klockan är. Sen att den visar steg, puls osv är bara en fördel. När jag hade aw svarade jag istort sett aldrig från klockan utan tog upp telefonen.

    Avsaknaden av touch skärm är inget jag saknar faktiskt. Ganska skönt för det tar ju bort oavsiktliga tryckningar och när man väl ställt in den som man vill ha den så behöver man inte röra den.

    Dessutom tycker jag fenix modellerna är snygga
     
  19. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Jag har insett att jag mer behöver en sportklocka än en smartklocka. Jag är inte så intresserad av aviseringar på armen. Så får nog bli en sådan här eller möjligen Forerunner. Får vela lite till :)
     
  20. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Jag instämmer, en klocka ska inte agera som en mini-mobil på armen med onödigt lull lull och dålig batteritid.

    Däremot vill jag se en OLED skärm på fenix modeller och liknande klockr samt gärna något tunnare ram runt om skärmen i framtiden. Skulle sitta perfekt.