Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tack så mycket, jo jag gilla den, som sagt jag ångrar inte mitt köp, den är inte bäst på allt men det är en bra allround/multi purpose. Perfekt vinterbil också.

    Cupra Loggan i marken ser rätt coolt ut ja... verkar mest visas när man står stilla med bilen.. jag undrar om det syns tex vid rödljus eller liknande... vore intressant att veta... ska kolla vidare om de finns några inställningar också angående detta.

    Cupra Blev nyligen sitt egna märke nu är dom inte längre ett undermärke till Seat. Själva produktionen använder fortfarande Seats fabriker just nu.

    Deras modell de gjort innan är Cupra Leon som finns i litet stort kombi format. Senast också Cupra Ateca. Alla de är baserade på Seats modeller, formentor är cupras först helt egna modell.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Någon som är duktig på bromsar här inne ? Jag har ju som sagt Brembo bromsar som bilden visar.
    Problemet är att vad jag tror är ena frambromsen gnisslar väldigt när jag bromsar... är detta något som försvinner av sig själv eller är det något som jag behöver lämna in ? folk vid rödljus osv kollar som fan...
    Det gnisslar inte alltid utan det verkar komma lite sporadiskt. Men betalar man 22 000 för ett par bromsar vill man ju gärna att det inte gnisslar. Var även förvånad att hur snabbt det blev "rostbeläggning" jag såg det idag när bilen stod parkerad dock senare när jag kom fram var all rost helt borta...verkar vara "normalt"

    [​IMG]
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    En anna fråga. Min bil har ingen kupevärmare, ellerm möjlighet att koppa in pga för stor turbo. Den har dessvärre inte eluppvärm elruta.

    Finns det någon vettig batteridriven kupevärmare tro ?
    Tänkte så jag slipper skrapa rutor nu i vinter.
     
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Det hade varit nice. Som sen kunde laddad i cigguttaget. Men tror det krävs ganska mycket energi för att värma upp bilen tillräckligt för att få bort is på en ruta.
    Eluppvärmd framruta är skönt. Man slipper skrapa..... men man får ändå skrapa sidorutorna. Jag skrapar bara förar och passagerardörren så det går fort men för de som är seriösa så får man skrapa ganska många rutor men slipper skrapa framrutan
     
  5. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Finns olika metoder för att dämpa gnisslandet. Oftast skapas gnisslandet på nya fräscha bromsar av mikro-vibrationer som sker i extrem hög takt och detta skapar "gnisslet". Man har därmed på många fordon med större belägg och skivormed diameter över 320mm ungefär satt vibrationsdämpare på beläggen från orginal.

    Det finns inget 'lätt' sätt att få bort gnisslet. Många tillverkare har dessutom riktigt stora toleranser gällande vad som är godkänt och inte för att slippa va skyldiga att göra något.

    Det enda i slutändan om man inte får bot på gnisslet är att häva köpet och det tjänar alltid firman på, inte slutkunden.

    Så vänj dig lite, å bromsa ordentligt, dessutom krävs över 20mil i vanlig trafik för att belägg ens skall få chansen och 'bäddas' in. Just större bromsar ju längre tid tar det å bädda in om man fiskör. Kör man dom dessutom för varma vid inbäddning får du motsatt effekt, gnisslet kan bestå å va värre.


    Kuriosa gällande Brembo, dom har haft tyvärr stora design flaws på damaskrarna för kolvarna, gällande mer specifikt inträngning av väta bakom damaskrarna så dom icke chromeade kolvarna rostar ganska friskt. Inget vad jag ännu vet med mig att fordonstillverkarna tar på garanti utan kallar det för yttre åverkan.

    Senaste fordon med sur kund jag hjälpte var å fixa just 2 sådana bromsok av brembo fast på en Range Rover Vouge, lite mer pengar i en sådan bil än cupran. Men Landrover sa nej gällande garantin. [emoji23]
     
    Last edited: 26 okt 2020
    Oceanic gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ice remover spray fungerar väldigt väl, spraya på och låt verka så är det bara att åka.

    T.ex. De-icer
     
    Oceanic och osterlindh gillar detta.
  7. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Fråga bara. Du skriver bromsa ordentligt, ska inte bromsar köras in försiktigt?

    Jag har alltid fått höra att de ska inte gå rejält varma första tiden för att undvika att skivan slår sig.

    Tänkte mest så han inte sticker ut o får skeva skivor på sin nya kärra [emoji6]
     
  8. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Skivor slår sig inte hur som helst . Det va möjligen så på äldre skivor tillverkade på äldre teknik/sätt. På nya moderna skivor, där blir som dalar/höjder i skivans yta som skapar vibrationerna som om skivorna är "skeva" eller "slagit sig". Givetvis kan en ny skiva slå sig men då gör man väldigt mycket fel samtidigt. Se längre nedan annars fortsätt läs.

    Vanliga orsaker till problem med vibrationer i skivor när det INTE är när en skiva slagit sig utan är pga det jag skrev ovan.

    exempel

    1: skivan sitter felaktigt, smutsigt bakom skivan
    2: navet är skadat
    3: hjullager defekt
    4: belägg är felaktigt monterad
    5: problematik i glidpinnar, kolv osv på bromsok
    6: skadad bromsokshållare
    7: bussningar, länkarmar kassa m.m

    På en ny bil är det ytterst sällan något av detta och för att "slå en skiva" eller få en "slagen skiva" krävs extrem upphettning och sedan mycket snabb nedkylning samtidigt som man håller skivan på ett ställe på skivan så den ej kan förändra sin form(växa/krympa) typ att man

    Ex: kör hårt och får bromsarna riktigt riktigt varma, du ställer dig still direkt efter med bromsen på tills bromsarna kylts ned. Då kommer skivan eventuellt "slå sig" / "bli slagen" för att skivan inte kan växa/krympa som tänkt.

    Det jag menar med "bromsa ordentligt" är inte så som andra kanske tror man skall göra, att bromsa till som vid en panikbromsning några gånger men detta skall man absolut INTE göra.

    Kan förtydliga vad jag menar.

    Du fått nya bromsar innehållande skivor/belägg, du skall då bromsa in detta så beläggen bäddas in, ny mjuka ytorna försvinner och all material kan verka 100% efter en korrekt inkörning.

    Det krävs att man får upp en jämn temperaturen i materialet, ser till att ytorna på beläggen, skivorna slits ned tsm jämnt.
    Hur man gör detta är ganska enkelt, man kör relativt normalt och absolut första bromsningarna utförs alltid utav teknikern som monterat detta vid ett byte eller exvis på en fabrik så utförs detta i samband med sluttestet innan den ställs för bortforsling till det land som skall få fordonet.

    Men är det så att man byter privat så läs denna text av bromsmannen.

    Bromsmannen | Inkörning



    Edit- försökt förtydliga lite här å där, blir liiite rörigt när man sitter på mobilen skrivandes längre text [emoji28]
     
    Last edited: 26 okt 2020
    Oceanic och maccis gillar detta.
  9. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Det gpr visst att koppla in en motorvärmare (ord som används i folkmun). Det heter dock på din bil troligen bara grenuttagssats inkl kupefläkt :-)

    Man kan dra in alltså vanlig intagskabel och sätta i fronten, sen dra vidare denna till kupén. Finns det ej färdiga hål så kollar man om det finns plats vid torpedvägg, dike passagerarsida(98% på av alla äldre VAG kan man dra den där) eller nödfall via golvet :-)

    Motorvärmarkroppen är okänt om det finns tillgängligt, det kan man kika med DEFA, dom kanske har en blocklösning pågång eller slangvärmare inkl elpump.

    Men kolla runt, ta lite offerter. Om Sea.. Menar CUPRA inte kan hjälpa dig, kolla då hos mer specifika klimatserviceanläggningar. Om du finns i sthlm finns två vettiga jag känner till.

    I väntan på du hittar något gör som chraist tipsa om, de-icer funkar över förväntan och en riktigt smidig lösning om man vill

    1: få bort frost fort och effektivt
    2: inte repa rutan!
    3: har problem att skrapa rutan pga skadade händer, armar eller handikapp överlag som sätter stopp för skrapandet[emoji52]
     
    Last edited: 26 okt 2020
    chraist gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tack det där är nog en bra nödlösning. Kom på att jag hade ett sådant där "solskydd" på också förra vintern som jag köpte på biltema...kvaliten var urusel det gick sönder... Men sedan... var det också rätt jobbigt att sätta på ibland hade man ej tid att sätta på det heller tex om man hade bråttom till jobbet och kom dit i sista stund... och när man kommer hem kännde man kanske inte för att krånga med sokskyddet...Det funkade dock ganska bra...

    Den där sprayen hur ekonomisk är den tänkte hur länge räcker en flaska ? eller får man spruta mkt för att det ska försvinna ?
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag brukar oftast bromsa för lite..fick ju lära mig att man ska motorbromsa i största mån... pratade med säljaren han sa att de krävs lite inkörning... och han har haft personlig erfarenhet av dessa också så hoppas det släpper då.

    Men känns bra att ha bra bromsar... pga av alla rådjur som springer över vägen... ska prova att hård bromsa lite mer för att köra in bromsarna
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bromsarna jag har på bilen är igentligen för racing bana... så är nog mkt svårt att få dessa "överhettade" på vanlig väg... de är igentligen helt overkill.. de är mer estetiskt... men visst i vissa situationer kan nog dessa bromsar rädda på liv och bil...bromsträckan är ju bra mkt mindre..
     
    osterlindh gillar detta.
  13. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Det går att överhetta dom men krävs lite ja.. idiotkörning :-) det är ändå ganska tung bil och många hästar.

    Men ja du verkar ändå ha lite koll på detta, så...

    Det jag skulle göra är att kolla med säljaren som noterar detta å kanske frågar verkstad om dom haft liknande fall på övriga sportiga Sea... CUPRA fordon och att du ger lägger ex antal mil körning till.
    Fortsätter det en tankning eller ja 40-50mil till med gnissel så får du lämna in enligt ö.k med säljare/verkstad. Passa på nyttja detta lite extra i början, lite för att se vad dom kan lösa åt dig.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja men har knaopt använt bromsarna.. har kört försiktigt med bilen... aldrig gjort en kraftig inbrosmning tex kanske är det som krävs för att allt ska "falla på plats"
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det går rätt fort och man behöver inte någon större mängd på rutorna. Man liksom fuktar rutorna så räcker det. Nu är det ett bra tag sen jag använde denna lösningen i och med jag kört diesel de sista åren och har då givetvis en tidsställd dieselvärmare så slipper böka med att skrapa :-)
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ska prova detta tack för tipset..

    Hitta ett ställe hos mig där man kan tvätta hur mkt man vill för 279 kr per månad så kommer köra där ofta (programmet utan borstar med högtryck och avfettning)

    IMG_20201026_191734.jpg IMG_20201026_191748.jpg
     
    BrearedsDea gillar detta.
  17. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Nopp, 2012/2013 ha knappt 3800mil när jag tog över
     
    BrearedsDea gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har jag kört lite till, har använt bromsarna lite mer flitigt... nu här jag inte längre några gnäll ljud.

    Vad jag saknar dock är motorljud, jämfört med Atecan så låter denna inte som en sportbil (om man nu kan kalla 310 hästar en sportbil). Men ja det är ju en 4 cylindring motor så det är ju iofs inte så konstigt... vid långa körningar är det nog uppskattat dock. men hade gärna sett någon ventil som öppnades som förde in motor ljud i själva kupen. Antar att det är något jag får kolla på när jag uppgraderar avgassystem.

    Upplever endel turbolag.. men ja mkt av detta kommer nog fixas med mjukvarutrim...tror bilen kommer bli mer responsiv då...

    Har fortfarande varit försiktig med att varva... kör "halv throttle" när jag gasar på...sedan kör jag inte manuell växling ännu, men man kan nog få mer aggressiv accerlation med manuell växling... Men oavsett vad så vet jag potentialen med motorn och chassit... den gör sig bra i kurvorna.. kränger inte mkt och du kan köra snabbt i kurvor.. Men känns som det fattas lite hästkrafter... tror de bilarna journalisterna fått prova var säkert mjukvaru trimmade.. som han 925 motor sa på youtube att det känns som 380 häst..har de kört mjukvaru trim så blir det ungefär runt 380.
     
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @Oceanic@Oceanic Gällande vinterdäck, vet du vilken dimension du ska ha på de nya fälgarna för vintern? Isf beställ ett par billiga fälgar med rätt däck som du kan köra med tills de får in de fälgar du vill ha. Bara för en däckfirma att kränga av däcken och på på de rätta fälgarna sen.
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA